Pandemia ne-a oferit cele mai dure lectii in foarte multe domenii si in viata personala

Pandemia de COVID-19 ne-a luat prin surprindere si ne-a adus intr-o realitate pe care nu am intuit-o niciodata. Cel mai greu incercat sector a fost cel economic.

Companiile au trebuit sa iti schimbe din temelii abordarile ca sa poata rezista pe piata. Cine nu s-a descurcat a intrat in faliment, cine s-a descurcat rezista si astazi, dar a trebuit sa faca modificari drastice la nivelul businessului.

Lectiile dure pe care le-am invatat deja in pandemie ne-au fost de ajutor. Am invatat sa fim creativi in afaceri, sa ne descurcam, sa ne pliem pe ce se cauta la un moment dat pentru a supravietui pana la urma. Pandemia a fost totusi un moment in care am evoluat si am constientizat cat de importanta este adaptabilitatea la schimbari drastice.

Daca intrebi un om de afaceri care a fost cel mai greu lucru pe care l-a facut in pandemie acela va fi cu siguranta regandirea planului de afaceri, regandirea pozitionarii pe o piata care nu mai arata deloc cum o stiam in 2019.

Clientii au fost si ei mai putini si au incercat sa aleaga ce a fost mai bun pentru ei, ce a fost mai bine. Companiile care nu au inteles de la inceput ca trebuie facute schimbari drastice, dramatice, au pierdut. Cine a inteles ca trebuie sa investesti, nu foarte mult, ca sa rezisti si sa actionezi imediat ca sa te mentii pe linia de plutire in afaceri a fost marele castigator al pandemiei.

Pandemia de COVID-19 a fost o „palma” grea data afacerilor la inceput de drum sau afacerilor care nu au stiut prea bine pe ce fel de teren sunt sau unde se indreapta. Nu au avut nicio sansa si insolventa sau falimentul au fost singura lor optiune. Orice ezitare a insemnat si o sansa in minus si mai putine momente de liniste in plina criza economica.

Cu bune si cu rele, pandemia ne-a invatat si cateva lectii importante in privinta afacerilor si viitorului lor.

1. Tine pasul cu cerintele clientilor. Toata lumea s-a grabit sa treaca totul in on-line si nu s-a gandit nicio secunda la echilibrul foarte bine conturat intre design si scalabilitate. Sa operezi la viteza impusa de catre clienti presupune sa intelegi in amanunt unde se situeaza clientul din punctul de vedere al experientei. e important sa stii cat intelege din digitalizare si ce expertiza asteapta sa vada de la tine, afacerea care il doreste. Daca vrei sa iti pastrezi clientii te indrepti intai catre ei, vezi cine sunt, ii cunosti mai bine si apoi te apuci de investitii si de digitalizari pe banda rulanta.

2. Apreciaza mai mult puterea unui job remote. Munca la distanta era acceptata de multa vreme in anumite parti ale lumii. Dupa declansarea pandemiei am fost fortati sa lucram de acasa si de abia atunci am realizat cat de importanta este.

Afacerile ar trebui sa aprecieze mai mult munca remote si sa o recompenseze pe masura, sa ii vada puterea si sa o foloseasca in favoarea lor. Cei care lucreaza de acasa sunt si mai productivi, nu mai pierd timp pe drum, sunt mai odihniti, pot sa aiba randament mai bun daca lucreaza dintr-un mediu familiar, unde se simt bine. Plus ca vei castiga si prin spatii pentru care nu vei mai plati atat de mult, poate vei renunta la o parte din spatiul inchiriat si vei reinvesti banii in propria afacere.

3. Ia mereu „pulsul” organizatiei. Pe timp de pandemie a trebuit sa fim atenti la cum merg lucrurile in afacerile noastre, sa fim atenti la orice fel de schimbari care ar putea anunta un pericol pentru businessul nostru. Angajatii trebuie consultati, e bine sa stii la orice ora ce se intampla in organizatie, in afacere si sa planifici totul in functie de realitatea din prezent. Cu cat stii mai multe despre ce se intampla in interiorul afacerilor, cu atat va fi mai bine pentru tine si pentru afacerea ta.

4. Nu te baza doar pe oameni. Tehnologia moderna ne-a aratat ca foarte multe sarcini pot fi automatizate. Da, e bine sa lucrezi cu oameni, dar nu ar strica sa te orientezi si spre boti, spre aplicatii ale realitatii augmentate sau virtuale, ale Inteligentei Artificiale, pentru a fi si mai productiv in tot ceea ce faci. Asa poti sa iti pastrezi langa tine doar oamenii buni si poti reinvesti banii in modernizarea afacerii.

5. Scopul afacerii e mai important decat profitul. In plina pandemie profitul ar trebui sa fie mereu pe locul al doilea. Scopul afacerii este cel care conteaza si care poate mentine un echilibru mult dorit in vremuri dificile din punct de vedere economic. Daca punem scopul afacerii in prim-plan vom reusi sa luam deciziile cele mai bune in momente cheie si sa iesim si din aceasta incercare mai usor. Profitul va veni intr-un final daca reusim sa ne gandim la ceea ce e mai bine pentru afacere si pentru angajatii nostri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *