RATB

Beneficiile analizei SWOT in afaceri sau cum sa redevii competitiv cunoscand totul despre firma ta

Analiza SWOT in afaceri e gura de oxigen de care nu stiai ca ai nevoie…

Analiza SWOT este folosita in mai toate domeniile, dar si in afaceri, indiferent de marime sau de punctul in care se afla acestea. SWOT se refera la Puncte Tari, Puncte Slabe, Oportunitati, Amenintari. Cu ajutorul lor poti evalu usor organizatia, un individ, un proiect.

Punctele tari si slabe tin de sursa interna, organizationala, sunt rezultatele abilitatilor oamenilor si ale unor factori diferiti, de exemplu localizarea. Oportunitatile si amenintarile tin de sursele externe, de mediul extern, tehnologii noi, competitii, schimbari de mediu, lucruri asupra carora nu ai control direct. In afaceri, analiza SWOT realizata corect poate oferi o multime de avantaje de care competitia s-ar putea sa nu beneficieze daca nu se gandeste la ea…

Analizele SWOT te ajuta sa intelegi unde te afli in piata, te ajuta sa planifici anumite schimbari pentru un viitor mai simplu si mai bun pentru afacere. Daca stii punctele tari ale organizatiei, ale afacerii stii pe ce sa te concentrezi pe viitor, stii punctele slabe, poti pune la cale planuri de imbunatatire a activitatii. Dezvoltarea si cresterea afacerii se bazeaza pe exploatarea unor oportunitati pe care le indentifici in urma analizei SWOT, asta in contextul in care devii constient si de amenintari. Ce avantaje ai insa daca intocmesti o analiza SWOT indiferent unde se afla afacerea ta, daca iti e bine sau daca nu mai merge deloc?

Costuri reduse. Nu mai ai nevoie de firme de consultanta care practica preturi destul de mari ca sa faca pentru tine o analiza SWOT. Va fi nevoie insa sa lucrezi alaturi de alti angajati si care au experienta suficienta sa o poata intocmi corect. Folosesti la nevoie un soft special ca sa o generezi si sa o poti completa mai usor. Poti lucra impreuna cu toata echipa firmei, afacerii tale ca sa terminati mai rapid analiza. Costurile pot fi zero sau aproape zero, va fi o activitate de grup placuta si interesanta si o experienta care va va ajuta sa vedeti unde sunteti, ce ati facut bine si ce nu, cum puteti evolua si ce face concurenta in tot acest timp cat voi incercati sa fiti mai buni. Important este sa stii cand e momentul oportun ca sa o realizezi si sa fii atent la toate detaliile si la criteriile riguroase implicate in construirea analizei tale.

Analiza detaliata, in profunzime. Nu e o analiza superficiala, iti ofera o imagine completa si complexa asupra afacerii si asupra competitiei, adica exact de ce ai nevoie ca sa poti merge mai departe si sa repari din greselile pe care le-ai facut fara sa iti dai seama. In loc sa folosesti multe instrumente complicate ca sa iti dai seama de niste lucruri evidente poti sa apelezi la analiza SWOT si ele vor aparea imediat ce ai finalizat-o. Ai toate detaliile legate de avantajele tale si de punctele tale slabe, stii foarte bine ce ai de facut pentru ca ai in fata o analiza profunda a afacerii si a punctului in care ai ajuns. Din momentul in care vezi analiza SWOT si toate detaliile din ea stii exact pe ce drum vei merge, ce schimbari ai de facut si cum sa reactionezi la toate provocarile ce vor veni.

Evitarea neglijarii competitiei. In incercarea de a fi mereu in top si de a da tot ce ai mai bun pentru a avea baze de clienti cat mai mari s-ar putea sa uiti de competitie. Esti prea increzator in „puterile tale”, crezi ca te descurci mult mai bine decat competitia si nici macar nu te gandesti la ea. Analiza SWOT te aduce cu picioarele pe pamant si te ajuta sa vezi unde se afla competitia, ce a facut ea bine si ce ai de invatat din toate miscarile ei. Plus ca poti sa iti dai seama daca nu cumva nu s-a inspirat si ea de la tine si poti sa mergi pe cu totul alta directie ca sa ai cele mai bune rezultate si sa o depasesti. Neglijarea competitiei tale e cel mai rau si mai periculos lucru pe care il poti face cand ai o afacere pe care te bazezi 100%. Cu cat devii constient mai repede de locul in care se afla competitia si de existenta ei la modul real, cu atat vei avea sanse mai mari sa iti revii daca ai luat-o deja pe o panta descendenta in business.

Simplitate. Este foarte usor sa o intelegi, sa o vizualizezi. Este un mic tabel impartit in patru zone, fiecare cu o serie de elemente clare pe care ar trebui sa le listezi acolo. E simplu sa o realizezi, cum am vazut, fara sa ai nevoie de foarte multe resurse folosite pentru ea. Si e simpla, e logica, e cea mai buna solutii cand vezi ca ai probleme si nu stii de unde tot apar. Analiza SWOT in afaceri este cel mai util instrument pe care te poti baza oricand si pe care il poti folosi in orice etapa te afli cu afacerea, la inceput de drum sau cand esti intr-un moment mai delicat.

Incurajarea muncii in echipa. Analiza SWOT incurajeaza colaborarea intre angajati, stii rapid ce se intampla cu afacerea si poti contribui la rezolvarea problemelor prin propunerea de solutii. Dupa ce vezi unde te afli poti pune la cale un plan de actiune si puteti gasi impreuna idei foarte bune pentru dezvoltarea viitoare. Echipa alaturi de care lucrezi va intelege mai bine cum functioneaza afacerea, daca angajatii fac bine ce fac si la ce mai au de lucrat, de imbunatatit pentru a fi mereu cu un pas inaintea competitiei.

Constructia consensului. Analiza SWOT te obliga sa ajungi la un consens. Stii ce nu faci bine, stii si ce poti face ca sa imbunatatesti situatia, asa ca toata lumea va lucra pentru atingerea obiectivelor. O astfel de analiza te va ajuta sa fii de acord cu situatia din prezent si sa ai un punct de pornire pentru discutii viitoare. Doar asa poti sa ai un management mai bun al companiei si sa reusesti sa te mentii pe linia de plutire cat mai mult timp. Consensul inseamna evolutie si analiza SWOT te ajuta sa il obtii mult mai usor si mai rapid.

Intelegerea ipotezelor de la care pornesti. Tot timpul vor fi idei diferite in firma, companie, nu ai de unde sti ce gandeste fiecare, ce perspectiva are deja in minte. Analiza SWOT devine utila cand vrei sa intelegi ipotezele de la care pleaca recomandarile fiecarui angajat. Inainte sa nu fii de acord cu o idee ajunsa la urechile tale incearca sa intelegi ipoteza si de la ce a plecat angajatul cand a adus-o in discutie. Doar asa puteti colabora mai bine si afacerea va functiona mult mai bine si mai eficient.

Exit mobile version