Multe muzee se folosesc de VR si AR pentru a oferi vizitatorilor experiente unice

De-a lungul istoriei sale arta a fost utila intr-o varietate de situatii. Am documentat cu ajutorul ei informatii despre civilizatii, despre cultura lor, am explorat idei noi in media si in alte stiinte. Artistii au transformat realitatea pe care o stim cu totii intr-una virtuala si s-au folosit nu de putine ori si de foarte multe metode moderne.

In muzee, de exemplu, interpetarea ideilor transmise prin intermediul unei opere de arta este influentata de prezenta AR si VR, Realitatea Virtuala si Realitatea Augmentata. Experienta pe care o avem in raport cu lucrarile prezentate intr-un muzeu, cu arta in general, este una mult mai buna si mai eficienta cand intervine si tehnologia de ultima generatie.

Realitatea virtuala asigura o experienta imersiva, mai ales in muzee putem sa ne folosim de ea pentru a avea o experienta unica si pentru a exploara de aproape, virtual, orice fel de opera de arta. La randul ei, realitatea augmentata altereaza si adauga informatii „peste” realitatea normala, pe care o vedem in jurul nostru. Schimbarile pe care le face AR realitatii din jur sunt foarte complexe si pot fi usor de determinat la o simpla folosire a tehnologiilor care fac posibila experimentarea AR-ului. In cazul AR-ului putem folosi si tablete, telefoane personale care avem o experienta complexa in muzeu, VR-ul depinde de ochelari speciali si de tehnologie care nu ne apartine. VR-ul creeaza o lume noua, credem ca ne aflam in alta parte, AR-ul altereaza doar mediul din jur.

In lume sunt deja multe muzee care se folosesc de AR sau VR pentru a oferi clientilor cele mai bune experiente si cele mai interesante.

Muzeul Artei Furate. Operele de arta sunt importante in acest muzeu, sunt partea centrala a realitatii augmentate propuse. Pe pereti sunt multe rame cu niste semne speciale, care, odata privite cu dispozitive ce pot oferi AR determina aparitia unor opere de arta. Toate operele de arta de acolo apar imediat ce intra in joc AR-ul, iar organizatorii sustin ca aceasta experienta le va arata vizitatorilor cum ar arata muzeul daca operele respective ar fi la locul lor sau ar fi furate.

Muzeul Kremer. In loc sa foloseasca VR doar pentru anumite expozitii, muzeul Keremer a realizat un muzeu in VR, fara a avea nevoie de un spatiu fizic. Colectia Kremer, o selectie de opere de arta din secolul 17, este o colectie virtuala imersiva in care vizitatorii si iubitorii de arta se pot apropia de operele favorite mai mult decat o permite un muzeu obisnuit. Tablourile se pot vedea din orice unghi, chiar si cu filtru x-ray pentru a vedea si detalii foarte importante pentru cunoscatori. Fiecare opera de arta expusa a fost fotografiata de aproape 3.500 de ori pentru a se putea reface un model la rezolutie foarte inalta in VR. Arhitectura digitala a muzeului a fost si a gandita de un arhitect cu experienta pentru a avea si holuri, galerii, o arhitectura cat mai realista.

Muzeul Tate Modern. Este deja cunoscut pentru ideile sale care combina arta cu tehnologiile moderne. Amedeo Modigliani a fost primul arstist care s-a vazut in VR. Studiol artistului a fost refacut exact cum era acum 100 de ani in VR. Nu au fost fotografii ale studioului sau, asa ca expertii s-au bazat pe ce a mai ramas din el fizic, pe documentari istorice si pe analize tehnice pentru recrearea spatiului dorit in VR.

Muzeul Artei Moderne din San Francisco. O expozitie cu opere apartinand lui René Magritte, din 2018, a folosit VR-ul pentru a da o noua fata suprarealismului celebrului pictor. In tot muzeul au exista ferestre digitale pentru cele mai cunoscute opere ale artistului in asa fel incat experienta traita sa fie una cat mai realista. Interactiunea era simpla si a fost pe placul celor care au vizitat muzeul in acea perioada, doar ca VR-ul a mai avut nevoie de ajustari pana la perfectiunea dorita.

Muzeul Artei Moderne MoMA din New York. Pentru multi artisti AR-ul este deja un tool „manipulativ”, care poate fi folosit pentru a avea opere artistice si mai interesante. Cu o aplicatie ingenioasa, MoMAR, toti cei care doreau puteau folosi telefoane smart in dreptul unor opere de Pollock pentru a vedea o imagine generata in AR mult mai detaliata si mai informativa a aceleiasi opere. Asa aveai cum sa stii tot ce doreai despre ea si sa o vezi de aproape si mai bine.

Muzeul MCA Chicago. VR-ul este combinat cu realitatea normala pentru a oferi vizitatorilor din muzeu o experienta imbunatatita. Toti cei care au vizitat o expozitie speciala in 2018, care ilustra conceptul de VR, au putut fi parte a expozitiei fizice si virtuale. In vreme ce se uitau la o sculptura a unui sarpe care isi manca propria coada, vizitatorii primeau ochelari de VR care ii transportau intr-o lume imaginara. In locul oamenilor care priveau opere de arta in realitatea virtuala erau avatarurile lor generate automat, toate operele de arta erau si ele animate in VR pentru o experienta cu totul unica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *