Burnout-ul apare si in business si este foarte complicat de gestionat

Burnout-ul in business este o realitate pe care multi oameni de afaceri se feresc sa o recunoasca, mai ales daca afacerile sunt la inceput si lucrurile chiar au inceput sa mearga in directia dorita. Spre deosebire de burnout-ul clasic, cel din business este mult mai complicat si mai periculos, factorii declansatori fiind asemanatori, insa dusi la un cu totul alt nivel… Important este sa identifici simptomele sale la timp si sa poti actiona atunci cand ai deja de furca cu toate efectele sale.

In ultimii ani am auzit tot mai des despre burnout si sindromul burnout. In termeni simpli prin burnout sau sindrom burnout se intelege totalitatea modificarilor la nivel afectiv si cognitiv ce vor determina in viitorul apropiat aparitia unor stari de epuizare exagerata, de multe ori pe fondul unei suprasolicitari profesionale.

Odata instalat, burnout-ul poate duce rapid la reducerea productivitatii, la scaderea energiei, la instalarea unor boli psihice in cazuri mai grave, de exemplu, depresia. Efectele burnout-ului sunt resimtite in toate domeniile vietii, la job, acasa sau chiar in viata sociala. Dar avem si burnout-ul celor care detin afaceri, antreprenori, patroni. In cazul lor, burnout-ul este o stare de epuizare si lipsa de interes pentru activitatile de zi cu zi, de unde si performanta scazuta.

Stresul pe termen lung, presiunea constanta pentru a ajunge sa traiesti la un anumit standard, iata doar doua motive pentru care ar putea sa apara burnout-ul la antreprenori, oameni de afaceri, in afaceri. De cele mai multe ori te simti singur, fara ajutor, ajungi sa faci totul in business pentru ca nu ai incredere in oamenii din jurul tau.

Care sunt semnele ca esti pe cale sa ajungi la burnout sau esti deja in faza de burnout in business?

  • Te simti obosit, depasit de situatie, de toate sarcinile pe care le ai de facut-nu mai ai nici energia necesara pentru a duce pana la capat toate sarcinile pe care le faceai de obicei. Ti-e groaza doar la gandul ca trebuie sa treci prin lista lucrurilor de rezolvat si sa le programezi;
  • Esti frustrat, cinic-nu mai vezi toate lucrurile bune care se intampla in companie, vezi doar problemele care par ca nu se mai termina si nu se mai rezolva. Este foarte frustrant si nu iti inchipui ca lucrurile se vor schimba prea curand;
  • Nu mai poti gandi la rece, limpede lucrurile, actiunile-iei decizii importante tot mai greu, uiti multe lucruri pe care ti le aminteai foarte usor, nu te poti concentra pe o perioada lunga de timp;
  • Performanta generala si eficienta ta scade treptat-pentru ca nu mai poti gandi lucrurile asa cum o faceai in trecut si esti prea obosit e firesc sa iti scada si performanta in business si in managementul acestuia. Este mai complicat sa poti tine pasul cu tot ce se intampla, asta desi vezi ca lucrurile iti scapa din mana;
  • Esti mereu la job, cu gandul la job cand nu esti acolo-emotional si in gandurile tale tot la job te gandesti, la business. Nu te mai bucuri de prezenta familiei si prietenilor, orice faci totul se rezuma la business si discutii despre job;
  • Incepi sa tratezi oamenii din jurul tau altfel decat e normal sa o faci-te comporti cum nu trebuie cu angajatii, nu mai ai rabdare, ai comportament care trece de la stari de liniste la stari de nervozitate si „explozie”, nu mai poti sa fii linistit la birou si ai mereu conflicte cu toti angajatii tai;
  • Nimic nu mai e suficient de bun, de bine pentru tine-vezi doar partea negativa in toate, nu mai vezi nimic pozitiv din ce se intampla in compania ta, chiar si cand ai lucruri pozitive clare cauti mereu latura lor negativa;
  • Socializezi mai putin ca inainte-nu mai interactionezi asa de bine cu angajatii tai, eviti sa socializezi si in afara afacerii, lucrezi mai mult, nu mai ai energia necesara si pentru altii, prieteni, familie, angajati;
  • Incepi sa ai tot mai des episoade de insomnie-nu mai poti sa dormi fara medicamente, adormi tot mai greu, esti cu gandul in permanenta la ce faci la birou;
  • Te confrunti tot mai des cu probleme de sanatate, sistemul imunitar e la pamant-te imbolnavesti mai usor, esti mereu stresat si asta iti chinuie si sistemul imunitar sau pe cel digestiv. Uiti de tine si te dedici doar muncii, corpul tau si ce simti fizic e mereu pe plan secund.

Stii deja care sunt semnele burnout-ului in business, ce poti face ca sa eviti sau sa stopezi acest fenomen complex?

  1. Incepe sa faci exercitii fizice mai des si mananca sanatos-orice fel de exercitii fizice sunt foarte bune pentru tine, multa miscare iti aduce si endorfine si eliminarea tensiunii si stresului. Mintea e dintr-odata mai limpede, te poti concentra mai usor, iei decizii mai simplu. Conteaza mult si ce mananci, e nevoie de o dieta echilibrata, cu multe fructe si legume, carbohidrati de calitate, grasimi Omega-3 si nutrienti de cea mai buna calitate, mese regulate cu de toate;
  2. Prioritizeaza odihna si timpul petrecut cu oamenii dragi tie, in timpul activitatilor care iti fac placere-e nevoie de multa odihna ca sa scapi de toate efectele unui burnout in business, de foarte mult echilibru in viata emotionala si de relaxare, de socializare, de activitati care te destreseaza;
  3. Inchide orice fel de dispozitive mobile pe timpul noptii-ai trecut de cina, incearca sa pui pe stop orice fel de notificari, internet mobil, calculator, laptop. In afara de urgentele adevarate de la job e bine sa nu mai iei in seama toate e-mail-urile si toate notificarile, mesajele care tot apar dupa ora 18-19. Se pot rezolva si dimineata mai repede si mai bine;
  4. Cere ajutor ori de cate ori ai nevoie-da-ti seama ca nu poti face totul de unul singur in business, nu ai cum sa detii controlul prin munca fara oprire. Invata sa delegi activitati, sarcini celor care le pot face si mai bine si mai usor. Stabileste de la inceput cine se ocupa de ce si ce e de facut in momentul in care tu simti ca nu mai poti deloc;
  5. Gaseste, gandeste si implementeaza un sistem de operare si de actiune in business-ai nevoie de un astfel de sistem eficient ca toate lucrurile sa se desfasoare faorte bine si sa automatizezi din sarcinile pe care le ai de rezolvat.

In final e bine sa precizam si impactul burnout-ului in business asupra afacerilor mici. Daca ai o afacere mica si te confrunti deja cu burnout vei vedea productivitate scazuta, comunicare slaba si neintelegeri, probleme mari cu prioritizarea sarcinilor, decizii aproape imposibil de luat, proiecte care nu mai ajung sa aiba niciun fel de finalitate. Se adauga tratarea clientilor si angajatilor mult mai prost ca inainte, atmosfera de lucru toxica, imaginea publica negativa.