RATB

Ce ar trebui sa faci in primul an al businessului tau?

Primele 12 luni ale unui business sunt esentiale si trebuie tratate cu seriozitate maxima

Cel mai greu an pentru afacerea ta e primul an. Atunci nu prea stii ce ai de facut, faci greseli, inveti din ele, in cel mai fericit caz, ai idei si intrebari multe si trebuie sa te descurci cumva in realitatea economica in care ai „plonjat” cu toata increderea. Ai nevoie de un plan puternic, de abordari flexibile si de multa rabdare. Plus ca va fi nevoie sa inveti tot ce poti ca sa pornesti cu dreptul in afaceri. Daca stii pe ce sa pui accentul in primul an si cum sa te „misti” ca sa reusesti nu vei mai avea probleme in anii ce urmeaza.

Care e secretul succesului in primul an al afacerii tale? Perseverenta, ambitia, rabdarea, dedicarea afacerii 100% si incredere in ideea ta, in viziunea ta. Se mai poate adauga un management bun, o gestionare a finantelor excelenta si multe ore de gandire si de brainstorming pentru a gasi rezolvari la orice fel de obstacole ce pot sa apar mai ales in primul an. Pe langa acestea sunt si cateva trucuri pe care ar trebui sa le cunosti daca vrei sa treci cu bine de primul an al businessului tau.

Perfectioneaza imaginea afacerii in ochii potentialilor clienti. Gaseste idei mai bune pe care le vei putea folosi atunci cand te intalnesti cu potentiali clienti, cu investitori, gaseste o modalitate cat mai buna de a vinde idei, de a atrage oameni langa tine ca sa te ajute in dezvoltarea afacerii. Ca sa iti fie mai usor fa un test simplu: incearca sa te gandesti la doua sau trei propozitii care ar putea convinge pe cineva ca are nevoie de afacerea ta, care i-ar explica rapid despre ce este vorba cat mergi cu liftul cateva etaje. Nu te gandi la nimic complicat, la scripturi exersate luni intregi. Mergi pe ceva simplu, explica oricarui client ce problema vrei sa rezolvi si explica intr-un mod clar ideea ta. Testeaza discursul cu asociatii, cu prietenii si in functie de feedback poti sa iti perfectionezi abordarea.

Nu pune semnul egal intre venituri si profit. E o diferenta uriasa intre a avea o afacere doar ca sa ai venituri si a avea o afacere ca sa faci profit. De multe ori, dupa ce platesti totul si ajungi la final de luna vei vedea ca s-ar putea a fii pe rosu si sa nu fi castigat nimic. Calculeaza mereu profitul in functie de preturi, de costuri, de ce s-ar mai putea intampla in viitor. Ajusteaza preturile practicate, strategia legata de volum si de costurile productiei ca sa ai profit la final de luna si crestere sustinuta.

Finantele, pe primul plan. Multe afaceri mici ajung la faliment pentru ca nu sunt atente deloc la finante. Gaseste niste scopuri, obiective financiare de atins pe un an, stabileste niste puncte de verificare pe parcurs, care iti vor spune clar daca mergi in directia buna sau nu. Vezi ce faci cu platile, cu banii care iti intra lunar si cand iti intra, daca nu sunt probleme, dezechilibre. Ar trebui sa ai niste bani pusi deoparte mereu, un consilier sau un manager bun care sa previna orice probleme financiare si sa le rezolve din mers ca sa nu simti la final de luna.

Ia-ti timp sa construiesti un plan de business bun. Planul de business ghideaza toate deciziile manageriale. Structureaza viziunea, intelegi mai bine la ce sa te astepti, stii ce sa faci cu produsele si serviciile, ce strategii financiare sa ai, ce prioritati sa ai, cum ar arata planul de marketing. Este o validare a viziunii tale si o siguranta pentru cei care vor sa investeasca in afacere, pentru partenerii care vor sa fie alaturi de tine pe drumul spre succes.

Concentreaza-te pe ceea ce faci cel mai bine. Ai multe oportunitati pe care le-ai putea fructifica, dar nu e prea bine sa sari mereu de la una la alta. Nu te mai concentrezi pe ce ai de facut, pe viziune, totul costa timp si bani. Evalueaza oportunitatile cu mare atentie si revino la planurile tale initiale. Daca oportunitatile se aliniaza perfect cu planurile si obiectivele tale foloseste-le, da nu, renunta la ele. Vei mai avea si altele cu siguranta in viitor, cand iti va fi poate mai bine din punct de vedere financiar.

Invata sa spui Nu in momentele potrivite, cand ceva nu merge asa cum trebuie. Vei gresi mai ales in primul an al afacerii tale. Te vei trezi ca nu va merge ceva si va trebui sa iei o decizie. Ce faci si cum abordezi situatia? E bine a inveti sa spui Nu si sa o faci cat se poate de convingator, sa treci peste orice fel de prejudecati si de ganduri negre. Cand poti spune Nu oricand nu iti e bine stii ca vei reusi sa ai in permanenta cele mai bune decizii pentru afacerea ta.

Asculta intai, apoi actioneaza. Nu cauta sa gasesti clienti pentru produse, cauta produse pentru clienti, spunea la un moment dat Seth Godin. Daca un client nu prea e incantat de produs sau e foarte incantat tu trebuie sa stii. Asculta clientii, vezi ce isi doresc, discuta cu investitorii si partenerii si ofera-le produse si servicii de top care li se vor potrivi perfect. Fii deschis la idei noi mai ales in primul an al afacerii tale si gandeste pozitiv. Foloseste-te de online, de feedbackul singer si incearca sa ai mereu pareri de la clienti existenti sau de la potentiali clienti.

Exit mobile version