Supravietuirea unui business mic depinde in mare masura de rata profitabilitatii. Cand profitabilitatea e in scadere apar si problemele, banii nu mai sunt suficienti pentru salarii sau pentru noi investitii si afacerea pare sortita esecului. In cazul unui startup e normal sa fie mai greu sa ai o profitabilitate pozitiva, cel putin la inceput.
Se poate intampla sa ai si o rata a profitabilitatii foarte mare si, dintr-odata, sa ajungi la un profit foarte mic si la un esec pe toate planurile. Si daca pierzi bani si nu ajungi pe profit inseamna ca afacerea se apropie de insolventa sau de faliment.
Motivele pentru care ratele profitabilitatii sunt foarte mici sau sunt inexistente pot fi multe. E important sa retinem insa ca pentru orice problema e si o rezolvare si putem iesi din impas daca stim cum sa actionam si cand sa actionam.
In general te asptepti la un business mic sa aiba probleme cu banii la inceput, in primul an, in primii doi ani. E firesc sa fie asa pentru ca e greu sa iti gasesti clienti, sa iti faci intrarea pe o piata unde concurenta este foarte mare si unde fiecare firma incearca sa isi tina clientii existenti. Dar daca stii cum sa iti promovezi afacerea si cum sa aduci venituri suplimentare chiar si in cazul unor afaceri micute, vei vedea ca in timp oamenii te vor cauta, vor aparea si investitori si parteneri, dar si clienti care vor vrea sa descopere serviciile si produsele companiei tale mici.
Profitul apare oricum de la inceput daca ai avut un plan de afaceri bine pus la punct si o analiza de piata corecta, daca te-ai pozitionat corect si ai ales cele mai bune produse sau servicii, pe care le oferi cu un profesionalism desavarsit. Cand esti atent la ce faci si stii foarte bine ce pasi sa urmezi ca sa eviti orice derapaj profitul se va pastra, chiar daca ar putea fi mai mic sau nu ar mai creste rata profitabilitatii. E important sa il ai cand detii un business mic.
Sunt cel putin opt motive pentru care un business ajunge in situatia de a nu mai genera un profit destul de bun.
1. Ai pus un pret prea mic pentru servicii si produse. Profitabilitatea unei afaceri depinde si de strategia de stabilirea a preturilor. Cu un cost scazut si preturi premium, mai mari, ai si profitabilitate crescuta. In dorinta de a tine costurile cat mai scazute s-ar putea sa ajungi in situatia in care pretul de vanzare pentru servicii si produse sa fie mult prea mare. Insa nu ai cum sa impui preturi mari mai ales la inceput sau daca esti o companie micuta. Si atunci accepti sa ai preturi ceva mai mici, poate mult prea mici doar de dragul atragerii clientilor.
Preturile mici inseamna costuri care nu se mai acopera si profit zero, deci cheltuiesti din ce castigi si nu mai ramai cu nimic la final de an. Prin preturi mici te indrepti usor spre faliment, nu vei mai putea acoperi tot ce ai nevoie intr-o luna pentru businessul tau.
Poti sa maresti preturile, dar sunt niste conditii. Trebuie sa oferi plus valoare pentru aceleasi servicii si produse, clientii trebuie sa recunoasca valoarea adaugata produselor sau serviciilor. Parte din profitul obtinut trebuie reinvestit in dezvoltarea serviciilor si produselor ca sa le poti vinde mai bine, cu preturi mai mari.
2. Ai obiective legate de profit prea ambitioase. La inceput toata lumea vrea sa aiba profit mare si isi face niste proiectii S.F. daca nu are cine sa ofere o consultanta de specialitate obiectiva. Pentru multe produse si servicii nu ai cum sa treci de un anumit prag psihologic al profitabilitatii impus de piata in care te vei misca. Ca sa ai o rata a profitabilitatii cat mai aproape de realitate poti sa analizezi industria si piata in care intri, sa vezi ce preturi se practica, ce preturi are competitia si ce ofera pentru preturile mai mari.
Obiectivele legate de profit se stabilesc doar dupa ce ai toate datele si stii si ce fel arata un plan de afaceri, ai experti care au gasit cele mai bune solutii si cai de „atac” pentru noua afacere care vrea sa se lanseze pe piata. E important sa nu sari peste aceasta etapa si sa te gandesti cu mare atentie la cat profit vrei si cat poti obtine. Nu lasa un vis prea inalt sa iti doboare afacerea in cel mai scurt timp. Fii realist si invata sa astepti si sa investesti treptat pentru o rata a profitabilitatii mai mare.
3. Cheltuiesti prea mult pe lucruri de care nu ai nevoie. Cum e firesc orice antreprenor cheltuieste foarte mult la inceput, atunci cand vrea sa faca foarte multe lucruri si incearca sa gaseasca o cale cat mai simpla si mai rapida catre succes. Multa lume cheltuieste enorm pe tot felul de tehnologii moderne care se dovedesc aproape inutile pentru ca nu prea ai clienti.
Ca sa nu cheltuiesti fara rost in prostie la inceput stabileste clar ce ai nevoie cu adevarat si ce ti-ar folosi pentru a ajunge unde doresti in privinta profitului. Minimalismul e de dorit pentru inceput si cand incep sa mearga lucrurile poti sa te indrepti si spre cheltuieli mai mari si spre pretentii. Controleaza mereu cheltuielile si redu cat de mult poti din cele care nu duc nicaieri, care nu ofera si rezultate vizibile.
4. Costurile sunt prea mari si nu le acoperi cu preturile puse produselor sau serviciilor. Se poate intampla sa ai costuri din ce in ce mai mari pe care nu mai ajungi sa le acoperi nici cu niste preturi peste medie. Ai foarte multe cheltuieli cu furnizorii, cu angajatii, cu productia efectiva a bunurilor vandute, promovate, cu utilitatile etc.
Reduci costurile eficient, cresti profitabilitatea si nu ai nevoie sa cresti preturile produselor sau serviciilor si mai mult. Trebuie analizate costurile curente, se gasesc variante mai ieftine, pentru aceeasi valoare, controlul costurilor va fi strict si va fi mereu analizat pas cu pas, pentru a se corecta orice deviatie.