Inainte de pandemie in toate companiile transformarile digitale erau in toi. Toata lumea incerca sa se adapteze din mers unor evolutii firesti pe care tehnologia le impunea pas cu pas. Dar a venit pandemia de COVID-19 si totul a fost dat peste cap.
Digitalizarea a fost pusa pe pauza pentru ca munca remote a ridicat o multime de probleme ce trebuiau rezolvate cat mai rapid. Afacerile au fost afectate de aceasta oprire a modernizarilor, clientii au avut pana la urma de castigat de pe urma schimbarilor pe care companiile au trebuit sa le implementeze.
Afaceri mici sau mari, toate aveau planuri mari cu digitalizarea si cu transformarile digitale. Asta inainte de pandemie. Cand a venit pandemia toata lumea s-a concentrat pe munca remote si pe asigurarea unui mod de lucru cat mai eficient pentru a se evita falimentul si pierderile de venituri pe care te bazai inainte. Dar pandemia a avut si un impact pozitiv asupra digitalizarii, transformarilor digitale din business, pe langa cel negativ care era oarecum firesc.
Amanarea temporara a initiativelor de transformare digitala. Pandemia a insemnat munca remote pentru aproape toata lumea, asa ca orice fel de initiative de transformare digitala din business au fost stopate. S-au alocat resurse pentru angajati, acces VPN sau banda de retea suficienta pentru munca de acasa, s-a incercat gasirea unor solutii de compromis pentru o munca eficienta si la fel de bine realizata chiar si de la distanta. Odata ce lucrurile s-au mai asezat si viata a revenit la normal s-au reluat timid si initiativele de transformare digitala din companii.
Aplicatii pentru clienti folosite pentru a veni in intampinarea asteptarilor lor. Daca ai vrut sa ai in continuare o afacere care a functionat si in pandemie a trebuit sa te adaptezi din mers cerintelor clientilor. Ei au fost mai importanti ca oricand, asa ca a trebuit sa apara aplicatii client-friendly, la care clientii sa aiba acces in timp real si sa le poata folosi foarte simplu. S-au schimbat putin si modelele de business pentru a se adapta modificarilor majore impuse de pandemie. Experienta de cumparaturi one-stop a fost cea mai importanta pentru afacerile cu baze mari de clienti, aplicatiile au fost create pe banda rulanta pentru a lega cumva partea de on-line de partea de mobile. Clientii au ajuns sa foloseasca foarte mult telefoanele, deci un site nu mai era suficient deloc daca voiai sa te afli pe linia de plutire. Rezilienta si flexibilitatea au fost cuvintele de ordine ale transformarilor digitale in pandemie.
Securitate mai buna pentru munca remote. Cand ai foarte multi angajati care lucreaza de acasa pe sistemele lor, cu OS-uri poate neactualizate, cu aplicatii neactualizate sansele unor brese de securitate cresc exponential. Au fost gasite solutii pentru a putea lucra remote fara teama unor date care se pierd sau ajung pe mana hackerilor, fara sisteme care nu mai pot face fata problemelor de securitate din prezent. Departamentele IT au lucrat neintrerupt la inceput pentru a gasi solutii in asa fel incat mediul de lucru sa fie sigur pentru ambele parti, angajator si angajat. Nu aveai resurse necesare pentru ca toti angajatii sa aiba la dispozitie echipamente deja configurate si sigure, asa ca fiecare firma a gasit propriile solutii de compromis, aplicatii, tipuri de securitate inovative pentru a proteja munca angajatilor si a companiei.
Aplicatii tip self-service si colectarea de date mult mai simpla. Utilizatorii au avut acces rapid la aplicatii self-service cu ajutorul carora au ajuns sa cumpere mai usor, sa compare produse si preturi, sa finalizeze tranzactii complicate in alte circumstante. Companiile au castigat si ele prin faptul ca au avut acces foarte usor la datele clientilor. Datele au fost analizate in timp real si asta a ajutat mult departamentele de publicitate, marketing din companii. E o situatie win-win la care nimeni nu se gandea inainte de pandemie.
Platforme de e-commerce avansate si modificarea lantului de aprovizionare. Cam toata lumea s-a limitat doar la cumparaturi on-line cel putin la inceputul pandemiei. Companiile si-au dat seama ca o platforma avansata de e-commerce ii ajuta si pe clienti, dar le ofera si date de analizat „la cald” pentru a modifica mai usor lanturile de aprovizionare in functie de cererea venita din partea clientilor. Asa au reusit sa le ofere clientilor tot ce au avut nevoie cu un efort minim si resurse gestionate mai usor.
Inteligenta artificiala si analiza datelor colectate. AI-ul ofera un avantaj competitional foarte mare, daca stii cum sa o folosesti corect. S-a imbunatatit experienta pe care clientii o au cand interactioneaza cu platformele avansate de e-commerce in urma folosirii AI-ului in analiza atenta a datelor deja colectate. Nu s-a mai pierdut timp atat de mult cu analiza datelor, companiile au avut timp sa se ocupe de altceva in timp ce AI-ul isi facea treaba foarte bine.