Dieta sanatoasa inseamna si atentie la ceea ce mancam

Ai auzit de multe ori de stil de viata sanatos, dieta sanatoasa, alimentatie sanatoasa. Toate acestea se traduc printr-un numar controlat de calorii pe care le introducem in organism si printr-un echilibru perfect intre activitatile facute si energia consumata. Putem ajunge usor la acest echilibru daca respectam niste reguli simple.

Daca avem prea multe calorii si nu le consumam in timpul zilei ajungem sa ne ingrasam, apar depozitele de grasime si corpul nu mai are proportiile pe care le dorim. E valabila si situatia opusa, in care bei si mananci prea putin si nu ai calorii suficiente, dar ai activitati care iti consuma multa energie. In acest scenariu vei slabi destul de mult, desi nu iti doresti acest lucru.

Barbatii au nevoie, conform studiilor realizate de-a lungul timpului, de doar 2.500 de calorii pe zi, iar femeile de doar 2.000 de calorii pe zi. Tot ce depaseste aceste valori va fi deja prea mult si riscul de a te trezi cu mai multe kilograme in plus creste semnificativ. Vestea buna este ca se pot lua cateva masuri simple, la indemana, si putem sa asiguram rapid un echilibru intre dieta si stilul de viata perfect.

1. Mesele principale trebuie sa aiba multe fibre si carbohidrati „buni”. Asta inseamna ca vom manca paine integrala, cartofi, dar nu prajiti, orez, paste, cereale, cu masura. Se vor evita variantele care nu sunt integrale si care sunt prea procesate, pastele in cantitati mici si integrale sunt perfecte. Orice aliment si ingredient integral va mentine satietatea in limite normale mai mult timp. Fara sosuri cremoase si grase pe paste, fara unt in combinatie cu paine, fara ulei pe cartofi si in tigaie, totul cat mai natural, fiert, la aburi sau fript e perfect.

2. Cat mai multe fructe si legume in meniurile zilnice. In fiecare zi ar trebui sa avem cel putin cinci portii de legume si fructe variate, nu conteaza ca e suc natural, ca sunt uscate sau proaspete, inghetate. Dimineata, la pranz, seara putem manca un desert pe baza de fructe, putem inlocui micul dejun cu fructe si cereale integrale, seminte, la pranz putem sa avem salate din abundenta si fructe proaspete ca desert.

3. Mai mult peste, inclusiv o portie de peste gras. Pestele e cea mai buna sursa de proteine sanatoase, contine vitamine si minerale din abundenta. Cel putin doua portii de peste pe saptamana si una de peste gras sunt tot ceea ce avem nevoie pentru o dieta sanatoasa. De ce peste gras? Pentru ca are omega-3, care ne fereste sistemul cardiovascular de probleme si ne mentine inima sanatoasa. Pestele gras este de gasit in toate magazinele de profil, putem cumpara hering, somon, sardine, macrou, dar si peste obisnuit, nu foarte gras, cod, ton, crap, caras, orice peste ne place si il putem prepara usor. Nu pestelui la conserva, pentru ca e prea sarat, si nu celui inghetat. De preferat sa cautati peste proaspat si sa cunoasteti provenienta sa.

4. Grasimile saturate si zaharul nu au ce cauta in meniurile zilnice. Da, avem nevoie de grasime, dar e important sa stim ce fel de grasime ne face bine. Prea multe grasimi saturate cresc ricul de probleme cu grasimea din sange. 20-30 de grame de grasimi saturate sunt suficiente in fiecare zi. Fara carnati, fara unt, fara branza tare, fara torturi, prajituri, biscuiti, placinte cu multa grasime, cu ulei. Avocado, ulei de peste, legume uleioase si alte asemenea alternative sunt foarte bune pentru organism. Zaharul in limite normale nu ne face rau, dar mai bine fara el, il putem inlocui cu produse naturale dulci.

5. Cat mai putina sare in alimentatia zilnica. 6g pe zi e suficient pentru o persoana adulta. Sarea nu e buna pentru circulatia sanguina, pentru tensiune. E bine de stiut ca avem deja sare in toata mancarea cumparata, in ingrediente, asa ca e de preferat sa citim etichetele la toate produsele cumparate si sa reducem consum de sare cat mai mult.

6. Activitati cat mai multe si greutate in limite normale. Sedentarismul trebuie sa fie de domeniul trecutului, in fiecare zi trebuie sa alergam, sa ne mentinem in forma, sa facem exercitii la sala sau acasa, sa avem mereu un control asupra greutatii. Degeaba facem multe activitati daca avem greutate foarte mare acumulata si nu am fost atenti la regimul alimentar. Doar controland totul in viata noastra putem sa ajungem si la greutate normala, si la un stil de viata normal.

7. Nu astepta sa ti se faca sete. Cat mai multe lichide consumate zilnic ajuta organismul enorm. 6-8 pahare de lichid in fiecare zi sunt recomandate, pe langa apa pe care o luam din mancarea pe care o mancam zilnic. In timpul exercitiilor si cand e foarte cald afara trebuie sa bem mai multe lichide pentru a hidrata cum trebuie intreg organismul.

8. Poate cel mai important sfat din aceasta lista: nu sari peste micul-dejun. Un mic dejun bogat in grasimi „slabe”, in fibre, fara zahar si sare, poate ajuta la obtinerea energiei dorite pentru o zi intreaga. Lapte degresat cu cereale integrale fara zahar, un suc de fructe proaspat, nu cumparat, este micul dejun care te va ajuta in fiecare zi sa ai tot ce iti trebuie pentru sarcinile grele care te asteapta cu siguranta.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?