Avioanele pot avea un design destul de ciudat si functionalitati interesante

Cele mai multe aeronave au un design la care te astepti, cel tip avioanelor. Doar ca designerii de avioane si armata, uneori, si-au propus sa mai incerce si altceva, mai ales la inceputurile istoriei aviatiei moderne. Asa au aparut o multime de modele ciudate de avioane pe care le putem admira si astazi prin poze si prin muzeele din toata lumea.

Pe langa functionalitate si siguranta, la un avion conteaza foarte mult si designul. Designul are o importanta foarte mare pentru deplasarea in siguranta in aer, dar si pentru aspectul avionului, pentru modul in care acesta arata cand iese din fabrica.

Designul nu a fost intotdeauna punctul forte al echipelor care au conceput diverse avioane. De multe ori incercarea lor de a inova s-a dovedit un esec, asa cum se poate observa si in exemplele urmatoare.

Bartini Beriev VVA 14. Daca ai vrea sa descrii avionul acesta nu prea ai sti cum sa o faci. Asta pentru ca e un fel de avion combinat cu un submarin, cu multe componente navale. A fost raspunsul Uniunii Sovietice la atacurile cu submarine pe care SUA erau in stare sa le lanseze. Ideea din spatele acestui design deosebit a fost simpla: avionul trebuia sa poata decola si de pe uscat, si de pe apa. Unde nu era loc pentru decolari obisnuite, avionul sovietic putea decola rapid pe verticala. Avionul a fost implicat si in actiuni de detectarea a submarinelor si putea sa zboare la inaltimi foarte mici, deasupra apei. Moartea lui Bartinii, inginerii care gandisera avionul a dus la renuntarea la acest proiect. Ultimul model ramas poate fi vazut la muzeul din Monino, Moscova.

Boeing B377PG. A fost denumit Pregnant Guppy la vremea aparitiei sale, este un Boeing 377 modificat. Cine a venit cu aceasta idee? NASA, pentru ca avea nevoie de un mijloc de transport rapid pentru componente necesare misiunilor Apollo. Aeronava parea mai „grasa” decat orice alt avion din istorie tocmai pentru a ajuta NASA sa transporte tot ce avea nevoie. Greutatea suportata era foarte mare, avionul se deplasa cu viteze ametitoare si nu avea probleme cu aterizarile sau decolarile, asa cum te-ai fi gandit de la atat de multa greutate in „burta” lui.

Caproni CA 60. La inceputul avioanelor moderne orice designer putea sa isi puna in practica orice idee. Nu aveai insa cum sa testezi fezabilitatea unor proiecte. Il visai sau il desenai, il construiai si dupa il testai si mai vedeai tu. Caproni CA 60 dateaza din 1921, din Italia. De ce era el atat de deosebit? Avea trei seturi de aripi triple, ca sa sa nu aiba probleme. Era o provocare uriasa pentru pilotii care incercau sa decoleze cu asa ceva si era si mai greu sa il mentii in aer fara sa te trezesti ca ai turbulente la fiecare secunda.

Curtiss-Wright VZ-7. Armata a inventat mereu fel de fel de dispozitive si chiar avioane, dar parca in acest caz s-a mers cam departe. Curtiss-Wright VZ-7 e jeepul zburator. Si asa cum ii spune si supranumele e un fel de mix intre avioane si jeep. Au fost construite doua prototipuri, dar aveau o problema. Era prea expusa cabina pilotilor, asa ca armata a hotarat sa abandoneze constructia altora. Cu toate astea ideea a fost destul de buna si a inspirat alte avioane ciudate care au mai aparut de-a lungul timpului. Doar era plecata de la armata si tot ce vine de la armata e de baza, nu?

Avionul Goodyear „gonflabil”. GA-33 de la Goodyear a fost gandit pentru a salva soldatii care erau in pericol sa fie ucisi sau capturati de inamici. Tot avionul incapea intr-un jeep sau intr-un camion. Cum de era posibil asa ceva? Il puteai umfla, dar vitezele atinse erau foarte mici si incercarea de scapare din mainile inamicilor era in zadar. Asa ca armata a renuntat rapid la proiect si la acest model de avion care s-ar fi vrut unul salvator in multe situatii limita intalnite in teren.

Grumman X-29. Cum ar fi sa ai un avion cu aripile invers? Avem un avion, Grumman X-29, al carui design era ciudat tare. Avea aripile invers decat te-ai fi asteptat. Aripile erau indreptate spre cabina in loc sa se extinda perpendicular pe fuzelaj. Designul a fost un esec, avionul era instabil in aer si nu a ajuns niciodata sa fie un avion de lupta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *