Achizitiile de aplicatii sau afaceri din IT aduc intotdeauna un profit foarte bun

In lumea tehnologiei ai nevoie de idei foarte bune si de tranzactii facute la momentul potrivit ca sa poti ajunge cat mai departe. Dar ce se intampla cand ideile la care te gandeai si tu la un moment dat sau pe care ti le-ai fi dorit in portofoliul tau apartin altor firme?

In acel moment ai nevoie de tranzactii si de un buget cat mai mare ca sa poti incheia un deal cat mai bun pentru tine si pentru compania ta.

Cel mai bun exemplu de tranzactie rasunatoare care a adus companiei-cumparator venituri uriase dupa este cumpararea aplicatiei WhatsApp, pe care Facebook a adaugata celorlalte servicii din portofoliul sau. Desi nu parea o tranzactie uau! in afara sumelor vehiculate, mai tarziu s-a dovedit ca miscarea Facebook a fost una strategica si foarte bine tintita.

In afara de aceasta tranzactie au mai fost si altele care au implicat sume uriase de bani si au adus profituri foarte mari firmelor-cumparator.

Jan Koum si Brian Acton, doi fosti executivi de la Yahoo!, au creat WhatsApp, o aplicatie prin intermediul careia putem trimite mesaje fara a avea nevoie retele wireless sau de abonamente foarte scumpe de internet. E o alternativa la SMS, e gratuita, poti trimite toate tipurile de mesaje, inclusiv mesaje audio, poze, toate mesajele sunt criptate, la ele nu are acces nici macar WhatsApp.

In februarie 2014 Facebook anunta planurile sale de a cumpara WhatsApp, asa ca fondatorii aplicatiei au venit si cu un pret cam piperat: 16 miliarde de dolari, 4 miliarde de dolari in cash, 12 miliarde de dolari in actiuni Facebook. Facebook a plusat si a vrut sa plateasca pana la urma 21.8 miliarde de dolari, adica vreo 55 de dolari per user.

Diferenta de 3.6 miliarde a fost o compensatie oferita de gigantul Facebook pentru angajati ca sa ramana la Facebook. Pretul actiunilor Facebook a crescut de la 68 de dolari la 77.56 de dolari pana cand s-a terminat toata tranzactia, in octombrie 2014.

Asadar, WhatsApp a costat Facebook de 20 de ori mai mult decat atunci cand a cumparat Instagram. De ce a dat atat de mult Facebook pe WhatsApp? Pentru ca ai multi utilizatori. In 2014 peste 500 de milioane de oameni foloseaua aplicatia in fiecare luna, in fiecare zi se adaugau 1 milion de utilizatori. Mai mult de 70% din toti utilizatorii WhatsApp erau activi zi de zi, in vreme ce la Facebook gaseam doar 62% activi. Pe WhatsApp circulau poze, multe poze, in jur de 500 de milioane, cu peste 150 de milioane mai multe decat vedeam pe Facebook.

Si asa a intrat Facebook si pe piete unde nu prea exista un internet bun pentru platforma sa greaie, dar unde lumea folosea intens WhatsApp.

Dupa tranzactia in urma careia Facebook a cumparat WhatsApp au mai urmat si altele care au implicat sume si mai mari…

Dell cumpara EMC Data Storage. Valoarea estimata a tranzactiei a fost undeva in jur de 67 miliarde de dolari. In 2016 Dell a avut o idee: ce ar fi sa aiba alaturi si EMC, o companie care activa in domeniul tehnologiei informatiei bazata pe centre de stocare in Cloud. Veniturile combinate ajungeau la peste 74 de miliarde de dolari. Multi nu au inteles ce i-a apucat pe cei de la Dell sa se complice cu o astfel de companie si sa faca parte din a patra revolutie industriala.

Dell s-a mai si imprumutat in acele vremuri cu vreo 50 de miliarde de dolari ca sa poata sa incheie tranzactia. In trecut toate tranzactiile uriase nu au adus nimic bun pentru companiile implicate. Doar cateva exemple: Hewlett-Packard si cumpararea Compaq in 2002, Wellfleet Communications LLC si asocierea sa cu Synoptics Communications Inc., Compaq Corp. si cumpararea Digital Equipment Corp., toate sortite esecului. Tranzactia facuta de Dell pare sa fie insa una care i-a adus venituri bune si asocierea rezista. Ramane de vazut ce se va intampla pe viitor.

Avago Technologies fuzioneaza cu Broadcom si o cumpara. Valoarea tranzactiei a fost estimata la 37 miliarde de dolari. Avago Technologies a propus Broadcom o „unire” si o suma de bani destul de mare: 37 miliarde de dolari. Cum Broadcom este unul dintre liderii lumii in privinta producatorilor de cipuri, tranzactia parea una foarte buna pentru ambele tabere. Noua companie Broadcom Inc. (AVGO) devenea in acest fel a treia cea mai mare producatoare de semiconductori din SUA, daca ne uitam la venituri. In 2013 Avago avea actiuni care valorau unitar vreo 37 de dolari, acum este listata la bursa cu o valoare de 213.15 dolari per actiune.

IBM cumpara Red Hat. Valoarea tranzactiei a fost in jur de 34 de miliarde de dolari. IBM avea ambitia sa se extinda si in domeniul afacerilor bazate pe Cloud. Nu era nimic neobisnuit pentru ca si concurenta, Microsoft de exemplu, voia acelasi lucru. Tranzactia a fost cea mai mare din domeniul software si a treia cea mai mare din domeniul tehnologiilor moderne. A eclipsat cumpararea WhatsApp cu aproape 22 de miliarde de dolari.

Microsoft cumpara LinkedIn. Valoarea tranzactiei a fost in jur de 26.2 miliarde de dolari. Tranzactia s-a finalizat in decembrie 2016. Cu toate astea reteaua de socializare a ramas o companie independenta. Microsoft si-a integrat produsele in platforma existenta, care are din ce in ce mai multi utilizatori in fiecare an. In 2017 cofondatorul LinkedIn, Reid Hoffman a venit in echipa gigantului american. S-a intalnit cu CEO-ul Microsoft, Satya Nadella, si au batut palma. Castigatorul a fost, cum era de asteptat, tot Microsoft.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *