Cand ai o afacere si vrei sa iti mearga din ce in ce mai bine incepi sa te gandesti mult, poate mult prea mult. Gandirea nu inseamna mereu si idei foarte bune. Poti sa ai idei foarte proaste pe care sa doresti sa le implementezi cat mai repede.
Sufera si firma, suferi si tu daca vei cadea in aceasta capcana. Singurul lucru pe care il poti face este sa le identifici rapid si sa incerci sa le inlocuiesti cu unele mai bune, adaptate la realitatea firmei tale.
Orice business va avea nevoie de idei. Unele vor fi foarte bune si te vor ajuta sa te dezvolti, altele vor fi foarte proaste si te vor incurca teribil. Ideile proaste sunt greu de identificat daca nu ai experienta si crezi ca tot ce gandesti sau descoperi in sedinte se va aplica perfect la afacere.
Inainte sa te plangi ca afacerea merge din ce in ce mai prost ar fi cazul sa incerci sa identifici ideile care iti pot face mai mult rau decat bine. Care ar fi acestea?
Incearca sa ii faci pe toti din firma sa traiasca in conformitate cu valorile companiei. Este total gresit sa te gandesti ca oamenii dintr-o companie pot fi „provocati” sa traiasca si ei in functie de valorile pe care le are respectiva companie. Valorile se vor aplica doar la nivelul firmei si vor face parte din branding, din ceea ce inseamna respectivul brand, vor contribui, poate, daca sunt suficient de bune, la imaginea firmei. Dar nu mai mult.
Nu ai cum sa ceri unor oameni sa traiasca dupa valorile altcuiva. La un moment dat devine insultator sa incerci sa impui asa ceva. Fiecare isi traieste viata lui si fiecare va respecta valorile sale, nu ale companiei din care face parte.
Crezi cu tarie ca firma este construita atat de bine incat va rezista la nesfarsit. Degeaba iti merge bine acum, nu stii niciodata ce iti rezerva viitorul. Ceea ce poti sti de la inceput, daca ai intrat pe o directie corecta, este ca vei rezista poate mai mult decat altii. Dar niciodata nu ai de unde sti ce se va intampla atunci cand se va schimba ceva in realitatea pe care o cunosteai deja. E gresita aceasta abordare si te poate aduce la faliment mai rapid decat iti inchipui doar pentru ca esti prea increzator in fortele tale.
Renunti la training. Ai cheltuit deja prea mult, incasari si venituri nu prea ai atat de multe precum te-ai asteptat la inceput. Asa ca e firesc sa vrei sa mai „tai” din cheltuieli. Si prima data te gandesti la training si la orice alte ore de pregatire pentru angajati. Aici e greseala care te poate costa scump. In vremuri de criza lumea nu stie ce sa faca. Poti sa faci greseli de care nici nu iti dai seama si pe care le vei regreta. Nu renunta niciodata la specializari pentru angajati, la training. Doar ele te vor salva de la faliment daca lucrurile nu vor merge atat de bine cum ti-ai planificat de la inceput.
Crezi ca singurul scop al unei companii este sa faca bani sau sa faca bine. Da, ai o firma si vrei sa faci profit, de asta ai si lansat-o la inceput. Si da, o firma poate face si mult bine angajand oameni, oferind locuri de munca disponibile celor calificati. Dar nu sunt singurele sale scopuri. Compania poate sa contribuie la inovatia dintr-un domeniu, sa incurajeze inovatia poate, sa ofere toate instrumentele si metodele, ideile pentru a putea avansa si a avea mereu firme sau idei fresh pe care ne putem baza pentru o economie cat mai bine echilibrata si mai stabila.
Crezi ca sistemele si listele de bifat tot timpul sunt cheia pentru performante mai bune. Aici e nevoie sa intelegi care e diferenta dintre management si leadership. Managementul e despre sisteme, procese, liste de bifat, formule. Vrei predictibilitate si ordine, nu permite liderilor sa fie in preajma companiei tale.
De cealalta parte, leadershipul este despre aliniere, viziune, setarea unor directii clare de parcurs, despre schimbari dramatice. Performanta mai buna inseamna reinventare, cu un management excelent. Nu ai performante bune fara leadership. Asadar, e nevoie si de un lider si de management cu mana de fier daca iti doresti sa ai performanta la care te astepti, pe care ti-ai setat-o.
Citesti cele mai recente carti de management si pui in practica tot ce scrie acolo. Toate cartile de management propun solutii simpliste, generale, dar tu ai nevoie de solutii complexe pentru realitatea din companie. E nevoie de dezbatere, de gandire, de reflectii, de intelegerea unor realitati specifice firmei inainte de a avea un management de calitate. Renunta la cartile de management sau citeste-le doar pentru tine, pentru cultura generala, pentru niste directii pe care le-ai putea adapta nevoilor tale, dar nu te lua mereu dupa ele. Riscul sa gresesti si sa aduci si compania pe un drum gresit e imens.
Presiune foarte mare pe oameni sa livreze si sa aiba rezultate foarte bune mereu. Nu ii forta pe angajati sa iti depaseasca limitele si nu oferi promisiuni si „recompense” mereu. Intelege mai intai valoarea lor si importanta lor pentru companie, vezi cat pot face fiecare si cand sunt mai productivi. Obtii performante excelente daca ii platesti bine, daca esti atent la nevoile lor si daca ai mereu grija sa le fie bine cat sunt la munac. Nu ii obliga niciodata sa lucreze impotriva valorilor lor.