Clasa viitorului va pune accent pe formarea unor competente utile in lumea reala

Educatia generatiilor actuale de elevi sau de studenti este mai importanta decat credeam. Cum educi generatiile din prezent va influenta modul in care va arata societatea si lumea din viitor. Elevii din prezent au nevoie de studii de caz din viata reala, au nevoie sa inteleaga complexitatea lucrurilor din jurul sau, sa practice empatia si sa invete cum sa integreze tehnologia in aproape orice.

Globalizarea este conceptul cheie al formarii generatiilor viitoare. In loc sa lucreze cu unul doi colegi sau cu o echipa locala angajatii de maine vor lucra in echipe globale, vor face parte dintr-un ecosistem sau dintr-un sistem care se va baza pe fiecare dintre participanti. Asadar trebuie sa formezi oameni care vor putea lucra in echipe mixte si care vor putea sa faca abstractie de frontiere si de diferentele dintre angajati.

De multe ori s-a pus problema educatiei eficiente pentru a avea o generatie de oameni competenti si eficienti in viitor. Pe hartie e simplu sa faci educatie adaptata cerintelor care vor fi foarte importante pe piata muncii intr-un viitor nu foarte indepartat. In practica e foarte greu sa gasesti un echilibru intre predare si invatare, intre diverse informatii transmise copiilor in cele mai atractive si mai interesante forme.

Aptitudinile de care vor avea nevoie adultii de maine ca sa poata trece prin viata si sa faca fata tuturor schimbarilor sunt putine, dar importante. Aprecierea diferentelor culturale, abilitatea de a intelege si de a lua in considerare perspective multiple, aptitudini critice si comparative foarte bine puse in practica, abilitati de rezolvare a problemelor complexe, iata doar cateva exemple. Se adauga si abordarea cat mai confortabila a ambiguitatii si a provocarii, dar si intelegerea dificultatilor globale.

Si toate astea trebuie sa se invete la scoala, la facultate, la liceu, trebuie sa fie introduse treptat in materia de studiu a elevilor in asa fel incat la finalul ciclului complet de invatare sa aiba toate cunostintele necesare. E greu sa pui bazele unui astfel de program de invatare atat de complex, bazat mereu pe realitate, dar nu e imposibil.

Ca sa fim mai aproape de modelul ideal de educatie orele predate in clasele viitorului vor trebui sa arate in felul urmator:

1. Studii de caz din lumea reala prezentate la ore. Este foarte important sa includem in predare si studii de caz reale, sa aducem in discutie probleme globale care au si impact local si sa incercam sa incurajam invatarea in particular. Fiecare elev sa caute, sa studieze mai multe resurse, sa vina cu intrebari si cu propuneri, solutii. Elevii vor fi incurajati sa gandeasca profund problemele ridicate, cat mai creativ, sa aiba o gandire creative si sa se raporteze mereu la contextul global. Doar asa putem spera la un viitor mai bun pentru toata lumea si la angajati care vor putea face fata provocarilor aparute la tot pasul, din ce in ce mai mari.

2. Nu se va evita complexitatea discutiilor. In loc sa eviti sa porti discutii despre lucruri mai complicate ar trebui sa le incurajezi, sa incerci sa ii determini pe elevi sa propuna solutii si sa gaseasca cele mai bune rezolvari. Elevii vor invata mai usor sa aiba raspuns la orice fel de intrebari ar avea despre probleme locale si globale, sa isi gaseasca rapid solutii atunci cand altii nu le au. Gandirea critica e foarte importanta in aceasta faza, la fel si cea analitica. Cu cat mai complexe problemele discutate, cu atat mai bine pentru societatea de maine.

Evident, problemele nu vor fi unele greu de inteles pentru elevi, vor fi adaptate varstei si puterii lor de intelegere.

3. Empatia pusa in practica in permanenta. Ca sa poti progresa ai nevoie de o comunicare reala cu toti cei aflati in jurul tau. Empatia e foarte importanta mai ales daca ai de lucrat in echipe si trebuie sa te raportezi mereu la altii. Nu esti empatic, nu stii cum sa folosesti empatia in avantajul tau, nu prea ai sanse intr-un viitor in care globalizarea va fi la ordinea zilei. Si daca vrei cu adevarat sa ai adulti care sa se foloseasca de aceasta empatie trebuie sa o explici si sa o cultivi in toate modurile posibile.

4. Tehnologia folosita mereu pentru imbunatatirea invatarii. Cu ajutorul tehnologiei elevii de astazi pot sa isi personalizeze invatarea si sa invete mult mai usor orice. Nu ai cum sa formezi o generatie care va lucra cu tehnologiile moderne daca nu integrezi in planul de invatare si in curricula si tehnologia. Profesorii vor incuraja folosirea tehnologiilor, vor cauta cele mai bune unelte on-line si offline pentru a aduce invatarea la alt nivel.

5. Rolurile clare profesor-elev vor disparea. S-a terminat cu o catedra si un profesor care privea de sus elevii si cu micutii care stateau nemiscati in bancile aliniate. Indiferent de varsta elevilor, a studentilor, clasele viitorului vor fi un spatiu excelent pentru discutii, pentru idei si pentru intelegere. Dispar barierele, clasele nu vor mai avea banci aliniate frumos, toata lumea va putea sa interactioneze cu profesorul, mesele in jurul unei catedre „stilizate” sau al unui banal scaun vor fi preferate.

Asa elevii, studentii nu vor mai percepe o anumita rigiditate a relatiei, vor putea sa comunice mai bine si vor vedea in profesori niste parteneri, niste colegi mai mari care incearca sa ii invete ceva util pentru viata de adult. Si cand ai o astfel de relatie cu profesorul vei fi dispus sa inveti mai repede si mai bine, mai usor, vei vrea sa te implici in discutii.

Orele nu vor depinde doar de spatiul clasei, vom avea ore in orice fel de spatiu care ar putea aduce un beneficiu actului de predare si in care elevii se vor simti bine si vor fi dispusi sa asculte sau sa comunice intre ei si mai apoi cu profesorii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?