Site icon RATB

Companii care nu au inteles ce inseamna inovatia si au ajuns la faliment

Cand nu tii pasul cu vremurile falimentul este mai aproape decat iti poti inchipui

Inovatia in afaceri este deosebit de importanta. Ea iti permite sa evoluezi, sa te dezvolti in directiile dorite, sa vii cu noutati pe piata. Inovatiile incep cu idei creative, cu idei poate mai neobisnuite, care vor fi puse in practica si vor deveni vectori de dezvoltare pentru companie.

Inovatia in business isi propune sa rezolve probleme, sa imbunatateasca produse si servicii, sa adauge valoare companiei, brandului, sa aduca profit. Numai ca multe companii mari nu au inteles deloc ce inseamna inovatia si importanta ei si s-au trezit in pragul falimentului mai repede decat se asteptau…

88% din tot ce insemna firma din top 100 de firme Fortune din 1955 a disparut. Unele firme au dat faliment, altele au fuzionat cu alte afaceri mai mari, dar sunt si unele care mai exista, dar nu prea mai sunt cunoscute, cautate. De ce „mor” companiile si brandurile care nu demult erau in topuri? Pentru ca nu tin pasul cu evolutiile din societate, din tehnologie si nu au inovat deloc, chiar si atunci cand aveau ocazia sa o faca.

Nu e de ajuns sa fii companie uriasa si sa ai multi angajati, un profit pe care sa te bazezi, ai nevoie si de inovatie cat mai multa in momente cheie din existanta ta. Iata in continuare cateva exemple de companii uriase care au ajuns la faliment tocmai pentru ca inovatia era o notiune mult prea greu de pus in practica…

Blockbuster. Blockbuster Video a fost fondat in 1985, a fost o companie de inchiriere de jocuri si filme pentru acasa. Deja in 2004 erau peste 84.000 de angajati in toata lumea si peste 9.000 de magazine. Dar Blockbuster nu a fost in stare sa treaca la modelul digital si si-a declarat falimentul in 2010. In anul 2000 Netflix venea cu o oferta de nerefuzat pentru Blockbuster si voia sa cumpere compania pentru 50 de milioane de dolari americani. Seful Blockbuster a refuzat oferta pentru ca, era de parere el, se discuta despre nisa prea ingusta si banii erau aruncati in vant. In iulie 2017 Netflix avea peste 103 milioane de subscriberi in toata lumea si venituri de 8.8 miliarde de dolari americani…

Polaroid. Alt exemplu de companie uriasa care nu a inteles ce inseamna inovatia si cat de importanta este. A fost fondata in 1937, vindea si producea camere foto si filme instant. Polaroid nu a fost in stare sa anticipeze lovitura pe care o va primi cand va iesi pe piata prima camera digitala. In 2001 Polaroid si-a declarat falimentul, iar in 2017 brandul si proprietatea intelectuala au fost cumparate de Impossible Project, redenumita Polaroid Originals. In 2008 Impossible Project producea filme instant pentru camerele Polaroid

Toys „R” Us. A fost unul dintre cele mai mari lanturi de distributie de jucarii din lume. Dar s-a semnat un contract cu Amazon in 2000, pe 10 ani, pentru a vinde exlusiv jucarii. Desi era o intelegere clara Amazon a permis si altor vanzatori sa isi comercializeze jucariile pe portal. Amazon a fost dat in judecata in 2004 pentru ca a incalcat intelegerea. Asa ca Toys „R” Us nu si-a mai construit propriul site unde sa isi vanda toate jucariile. In 2017 a incercat sa isi refaca site-ul si sa vanda totusi jucarii si sa intre pe piata de e-commerce puternic. Nu a reusit si a dat faliment in septembrie 2017, pentru ca avea o datorie de peste 1 miliard de dolari si o competitie puternica in on-line.

Pets.com. A fost un business de succes care vindea accesorii pentru animalutele de companie si le oferea direct consumatorilor prin intermediul WWW. A reusit sa aiba ceva saptamani de glorie intr-o perioada in care nu existau solutii tip plug and play pentru e-commerce si management si servicii clienti eficiente. A „trait” 268 de zile, din 1998 pana in 2000. Este exemplul tipic de campanii de marketing prost gandite si baze care erau aproape inexistente, plus o programare foarte proasta a actiunilor.

‍Tower Records. A fost primul mega-store de tip retali pentru muzica. A fost fondat in 1960 de catre Russel Solomon, a vandut CD-uri, casete, DVD-uri, gadgeturi electronice, jocuri video, accesorii si jucarii. A avut si site lansat in 1995, fiind unul dintre primii retaileri care au incercat in on-line. Dar au fost prea multe datorii si in 2004 a intrat in faliment. Ce a „ingropat” aceasta afacere uriasa? Pirateria din domeniul muzical, iTunes, serviciile de streaming. Filmul „Empiere Records”, scris de un fost angajat Tower Records spune foarte bine povestea unui succes si in acelasi timp povestea unui esec rasunator.

COMPAQ. Nu ai cum sa nu stii de Compaq, a fost unul dintre cei mai mari si mai puternici vanzatori de PC-uri din lume in anii 1980 si 1990. A produs printre primele computere comptabile IMB PC, reusind sa isi dea seama cum a produs IBM computerul personal si sa il replice la scara larga. A avut multe probleme cu Dell si preturile pe care compania le practica. In 2002 a fost cumparat de HP pentru 25 de miliarde de dolari americani. Pana in 2013 brandul Compaq inca mai exista si era folosit de HP pentru sisteme de slaba calitate, entry-level. In 2013 Compaq a disparut.

GENERAL MOTORS. Timp de peste 100 de ani General Motors a fost unul dintre cei mai importanti producatori de masini din lume, cea mai mare companie din lume, dar a dat faliment pana la urma. Nu a inovat, a ignorat competitia, nu a imbunatatit calitatea produselor scoase pe piata, lipsa investitiilor in tehnologii noi, toate au dus la falimentul rasunator al General Motors. Noua companie GM a fost formata in 2009 si a cumparat toate actiunile vechiului GM, inclusiv brandul General Motors.

Kodak. Producea filme, rolfilme pentru aparate foto clasice. Si aceasta companie a avut de suferit de pe urma digitalizarii rapide, a ezitat mult si a pierdut pana la urma lupta cu evolutia fireasca a lucrurilor. Paradoxal, Kodak investise in dezvoltarea de tehnologii pentru a face poze cu telefonul mobil si alte dispozitive digitale, dar nu s-a gandit la aparate foto digitale, sa le produca, de teama sa nu distruga afacerea cu filme pentru aparate clasice.

In 2001 Kodak cumpara site-ul de sharing de fotografii Ofoto. In loc sa fie un predecesor al Instagram, Ofoto a fost folosit doar pentru a atrage oameni din ce in ce mai multi spre printarea de fotografii digitale. In 2012 Kodak a intrat in faliment, dar in 2013 s-a reinventat cumva si a venit pe piata cu servicii pentru clientii comerciali.

Exit mobile version