In retail, pandemia de COVID-19 a avut urmari dintre cele mai grave, dar a adus si mutatii interesante

Pandemia de COVID-19 a adus schimbari profunde in toate sectoarele vietii noastre de zi cu zi. Mai cu seama am vazut modificari radicale in economie, in sanatate, dar si in retail, in domeniul financiar si in e-commerce. De departe cele mai grave modificari, dupa cele din economie la nivel general, au fost in retail. Oamenii nu au mai putut merge in magazine, circulatia marfurilor a fost ingreunata sau intrerupta din cauza restrictiilor dure impuse de pandemia de COVID-19. Plus ca in retail totul a mers din ce in ce mai prost pe masura ce problemele s-au acutizat si clientii sau furnizorii nu au mai putut sa isi desfasoare activitatile in mod normal.

Ce schimbari am observat in retail si ce modificari ar putea sa mai urmeze, care au fost efectele pandemiei asupra retailului si cum vor evolua lucrurile in acest domeniu. Iata doar doua intrebari al caror raspuns il veti descoperi in randurile ce urmeaza.

Pentru cine nu lucreaza in retail sau nu are tangenta cu acest domeniu este bine de stiut ca retailul nu este altceva decat procesul de vanzare de bunuri si servicii direct catre consumatori. Se folosesc multiple canale de vanzare pentru a obtine un profit cat mai mare. Din retail se pot obtine bani foarte multi daca ai angajati care stiu foarte bine sa iti vanda servicii si produse si daca ai si o strategie foarte bine pusa la punct, oferte atractive, produse cautate, servicii de calitate.

Asta era valabil inainte de momentul 2020, cand pandemia de COVID-19 a lovit absolut toate sectoarele la care ne putem gandi, inclusiv retailul. Daca la inceput spuneam ca SARS-CoV-2 e in Wuhan si nu ne va afecta si pe noi, indiferent ce business aveam, la un an si jumatate aproape distanta adevarul e cu totul altul. Am vazut deja dezastrul cu ochii si retailul a suferit poate cel mai mult.

Care au fost schimbarile aduse de pandemie in retail? China era si este cel mai mare exportator si este responsabila de mai bine de o treime din toate bunurile fabricate global. Si cand noul coronavirus a blocat toate activitatile din fabrici si productia a incetinit pana la zero lanturile de aprovizionare care functionau foarte bine s-au blocat, nu mai avea componente, materii prime, nu mai aveai produse finite daca lucrai in retail. Deja Japonia si-a pus in gand sa ajute cu peste 2 miliarde de dolari pentru a muta operatiunile de la multinationalele sale cat mai departe de China. Dependenta de China nu mai e asa de mare in retail cum era prin 2018, de exemplu.

O schimbare majora observata in retail a fost mutarea spre digital, in on-line. E-commerce e acum cuvant de ordine peste tot aproape, nu conteaza ca esti izolat sau ca mergi la munca cu o masca de protectie, ca esti intr-un centru unde esti inchis pentru izolare cu alti angajati, vei putea sa faci totul si digital, din fata calculatorului. Cumparaturile on-line s-au triplat odata cu pandemia, clientii sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult daca stiu ca sunt in siguranta si primesc si toate bunurile pana la usa. Tot ce tine de cumparaturi alimentare fara sa mergi in magazin a fost de baza pentru retail, s-au vandut zeci de mii de produse fara prezenta fizica in magazin si asta e foarte bine.

Si interesant este ca avem deja un precedent in retail si in e-commerce. In 2015, dupa pandemia, epidemia de atunci de MERS, in Coreea de Sud s-a generalizat e-commerce-ul si cumparaturile on-line au devenit ceva obisnuit.

Si tot legat de comportamentul on-line al consumatorilor, am inceput sa facem plati contactless, tot mai multe. Platim cu telefonul, cu un card contacless activ, renuntand la POS si taste apasate pentru introducerea parolelor. Chiar daca se vor ridica definitiv restrictiile si vom putea plati ca inainte tot vom incerca sa platim doar cu un card contacless sau cu un telefon cu NFC si aplicatia dedicata de la banca.

Pe viitor s-ar putea sa asistam si la reevaluarea re-commerce-ului. In resale sau in shopping-ul second hand s-au produs multe schimbari in ultimii ani. Multe afaceri au fost doar on-line, dar s-ar putea sa dispara pe masura ce teama de a lua lucruri purtate se adanceste. Serviciile de re-commerce, care fac si ele parte din retail, s-ar putea sa aiba de suferit direct de pe urma pandemiei de COVID-19, chiar daca nu vom mai avea niciun fel de infectari. Asta pentru ca un client se va teme sa mai ia ceva ce a fost deja purtat si poate avea bacterii si microbi, virusuri.

Inca o schimbare din viitor in retail: se reimagineaza ridicarea din magazine de produse diverse. In retail deja s-au facut schimbari, se ridica din centre drive-thru, se merge in magazin pentru ridicare doar cand produsele sunt deja disponibile si comandate in prealabil, pentru a dura cat mai putin interactiunea cu echipa magazinelor. Optiunea click-and-collect a fost si va ramane cea mai sigura si mai apreciata metoda de livrare pe viitor, atat timp cat teama de SARS-CoV-2 va exista.

Si inca ceva. Vom vedea si deja vedem o ascensiune continua a conceptului „everything store”. Daca tot nu mai sunt vanzari aproape deloc in marile magazine pentru ca oamenii nu mai au curaj sa vina acolo, de ce nu s-ar duce intr-un spatiu virtual sigur unde gasesc de toate, la cele mai bune preturi posibile. Pe langa acest concept a mai aparut si one-stop shop dus la alt nivel, mai ales cand pandemia a generat un consum urias de produse si oameni care se puteau imbolnavi usor stand la cozi kilometrice pentru a mai cumpara dezinfectanti si chiar hartie igienica, alimente de baza.

Revenind la e-commerce, cea mai importanta componenta a retailului din pandemie, am vazut si vom vedea modificari in privinta utilizarii tehnologiilor moderne. Cloud computing, roboti, vehicule autonome pentru livrari, toate isi fac loc in retail si reusesc sa ajute magazinele mari sa evite interactiunea directa cu orice client si chiar intre angajati. Si realitatea augmentata e din ce in ce mai prezenta, ea putand ajuta enorm cand vrei sa vezi, de exemplu, cum ar veni o canapea in sufragerie sau un pat in dormitorul tau cel nou.

Ca sa te poti adapta si continua sa livrezi produse si servicii unor clienti din ce in ce mai reticenti si mai pretentiosi va trebui sa te gandesti serios la ce fel de tehnologie sa mai folosesti si cum sa o folosesti in retail pentru acel profit la care tot spera cei care lucreaza in domeniu de un an si jumatate.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?