Oricat de performant ar fi un desktop sau un laptop si oricat de multe asteptari ai avea de la acesta, la un moment dat, din cauza uzurii fizice obisnuite, vei ajunge sa ai probleme cu el. Piesele chimice sunt raspunzatoare de multe ori de mai toate problemele care apar, dar si partea software poate sa duca la multe defectiuni la care nu te astepti.
Unele defecte pe care le constati nu sunt defecte, sunt niste comportamente normale ale computerelor, ale laptopurilor, in vreme ce altele trebuie luate in serios si pot sa puna probleme serioase in timpul folosirii echipamentelor. Cum faci insa diferenta dintre un defect care nu trebuie sa te ingrijoreze si unul care anunta o problema serioasa?
Toate problemele pe care le putem intalni la un laptop sau desktop se incadreaza in doua categorii: probleme software si probleme de hardware. Problemele hardware sunt mai simplu de detectat, dar costa mai mult sa le repari, cele software sunt foarte greu de depistat, dar costurile de remediere sunt mult mai mici. Cele hardware au legatura cu toate componentele fizice, de la display la tastatura sau touchpad, cele software cu OS-ul instalat sau cu diverse programe esentiale, drivere etc.
Identificarea problemelor hardware este minutioasa si e ceva mai simpla: verifici sursa de curent, alimentare, verifici si tot ce tine de conectica, porturi, cabluri, sloturi, placi, componente fizice, periferice. La problemele software nu prea stii care sunt cauzele reale, apar dupa deschiderea calculatorului si fata de boot a OS-ului. Ca sa le identifici poti sa dai un restart in Safe Mode, poti actualizezi programe, drivere, sa verifici actualizari instalate, sa reinstalezi programele, driverele.
Distinctia dintre defectele care nu ar trebui sa ne ingrijoreze si defectele grave, care ne trimit direct la service este destul de simpla. Daca poti lucra in continuare pe laptop, desktop si defectul nu mai reapare dupa un timp stii ca nu ai de ce sa iti faci griji. Dar daca defectul apare la fiecare deschidere a calculatorului si atrage dupa sine si alte defecte drumul pana la service pentru diagnosticare profesionista este obligatoriu.
Cum iti dai seama mai usor daca un computer are o problema serioasa? Iata cateva semne clare.
Computerul incetineste din senin. Pe partea de software s-ar putea sa ai deja malware instalat in calculator sau sa ai multe fisiere temporare corupte. Pe partea hardware s-ar putea sa ai un HDD fragmentat sau care are multe sectoare „deteriorate” sau s-ar putea sa ai RAM insuficient ramas sau plin de procese inutile de care nu iti dai seama. Daca nu isi revine dupa o curatare si o eliberare a RAM-ului sau o reinstalare a sistemului de operare ar fi cazul sa te ingrijorezi.
Computerul se restarteaza la infinit. Pe partea software s-ar putea sa te confrunti cu adware, virusi, software periculos instalat fara ca tu sa stii sau poate fi un update cu probleme care vrea sa se instaleze si nu poate. Pe partea hardware poate fi vinovata placa grafica, motherboard-ul, driverul de la placa de retea. Te ingrijorezi cand intri intr-un „loop” in care calculatorul nu mai poate fi folosit deloc si singura modalitate de a mai face ceva cu el este reinstalarea OS-ului. Daca persista restartul si dupa instalare pe „curat” atunci mergem cu dispozitivul in service.
Perifericele nu functioneaza deloc sau functioneaza cu intreruperi. Pe partea software s-ar putea sa fie o problema legata de drivere si de compatibilitate cu OS, cu perifericele, pe partea hardware s-ar putea sa fie o componenta sau mai multe din periferice care nu e compatibila cu dispozitivul la care se conecteaza, s-ar putea sa fie probleme la porturile unde se folosesc perifericele. Daca ajungi sa nu le poti folosi deloc vei merge imediat la service pentru diagnosticare.
Viteza conexiunii la Internet este dintr-odata foarte mica si in scadere. Pe partea software s-ar putea sa fie vorba de aplicatii care ruleaza in background si care consuma din banda alocata. Pe partea hardware s-ar putea sa fie HDD-ul sau SSD-ul care cedeaza sau probleme legate de modul in care sunt accesate si administrate resursele, RAM-ul. Mai intai se testeaza viteza fara alte programe deschise pentru a se vedea daca nu e cumva vorba de probleme la ISP-ul la care suntem abonati, se discuta cu reprezentantii firmei de internet si se fac si teste tehnice pentru a se elimina orice probleme, se repara echipamentele, se refac conexiunile, se reinstaleaza drivere si OS intr-un final. Daca viteza e tot mica desi avem banda alocata corect de la ISP trebuie sa ne prezentam la un service pentru diagnosticarea placii de retea si pentru evaluarea detaliata a defectiunilor existente, care duc de regula la scaderea vitezelor conexiunii la Internet.