Cu cat adormi mai usor si mai repede, cu atat vei avea si un somn mai relaxant si mai odihnitor

Ni se intampla tuturor sa avem seri in care parca nu putem sa adormim deloc si incercam in toate felurile sa ne inducem starea perfecta pentru somn si odihna pe timpul noptii. Adormitul este un proces destul de complicat, creierul si organismul trebuie sa fie relaxate si pregatite pentru somn, multe procese din organism trebuie sa incetineasca ca sa putem sa ne simtim „relaxati”. Uneori reusim sa adormim pe loc, de indata ce ne-am asezat in pat, dar de cele mai multe ori dureaza ceva pana sa adormim si sa nu mai fim constienti de tot ce se intampla in jur.

Ce putem face insa sa adormim mult mai repede si fara sa depundem efort, fara sa ne fortam?

Vii de la job, mananci, te speli si vrei sa te culci. Dar nu poti. E un scenariu de care ne e teama, mai ales daca trebuie sa ne trezim foarte dimineata a doua zi. In afara de pastilele cu melatonina, care ne mai ajuta, dar care pot sa dea dependenta si sa ne faca mai rau, putem sa apelam la o multime de alte metode interesante de a adormi mai repede si a avea un somn mai odihnitor.

Sunt niste lucruri simple pe care le veti citi in randurile ce urmeaza, le puteti pune in practica oricand, vei avea rezultate excelente daca incerci sa le combini si cu o relaxare, o baie calda inainte de culcare.

Mergi cu cortul intr-o zona linistita. Mai ales vara, daca vrei sa faci o „cura” de somn ca la carte ia masina, cortul, ce ai si mergi intr-o padure din apropiere, intr-o zona de campus. Vei putea sa iti reglezi ritmul circadian, renunta la telefoane, tablete, calculatoare, orice electronice mai ales spre seara si vei vedea ca adormi imediat. Plus ca toata linistea, aerul curat, natura si sunetele frumoase pe care le auzi te vor relaxa foarte tare si vor ajuta sa adormi cat ai spune… somn.

Incearca sa faci exercitii de respiratie. Nu e suficient sa incerci sa respiri altfel decat o faci in mod normal, trebuie sa stii cum sa respiri corect ca sa poti adormi mai rapid. Respira adanc si calm, incet, incearca sa controlezi respiratia si sa iti relaxezi mintea. 10-15 minute de respiratie in acest mod te va ajuta sa te calmezi si sa te pregatesti de somn. Tine respiratia pana cand numeri pana la patru, apoi expira, trage aer adanc in piept, si repeta acesti pasi de cel putin patru ori inainte de culcare.

Renunta sa mai privesti ceasul. Nu vei face decat sa te stresezi inutil si sa nu ii permiti creierului sa se relaxeze. Nu iti folosest la nimic sa stii cat e ceasul, e tarziu si trebuie sa te culci, atat te intereseaza. Daca nu reusesti sa adormi la ce ora vrei te ingrijorezi, te stresezi si asa reusesti sa iti faci mai mult rau decat bine. Ascunde toate ceasurile din jur, inchide telefoane, ceasuri electronice, evita sa ai ceas de perete in dormitor si vei adormi mai usor si mult mai simplu.

Spune-ti o poveste. Da, stim, cand erai mic ti se spuneau povesti ca sa adormi mai repede. Dar si cand esti adult poti sa iti spui povesti ca sa adormi la fel de repede. Sau mai bine citeste ceva ce iti place si te ajuta sa te relaxezi. Evita ceva S.F. si mergi pe romane cu actiune cat mai light si cu povesti frumoase, care au descrieri frumoase. Asa vei visa frumos si vei fi relaxat pe tot parcursul somnului.

Imagineaza o vacanta perfecta. Daca vezi ca nu poti adormi incearca sa te inchipui in cea mai frumoasa vacanta la care poti spera. Imagineaza tot felul de peisaje, de lucruri pe care le faci, puna creierul la treaba si vei vedea ca adormi fara sa iti dai seama. Oboseala mare, plus un creier care incearca sa proceseze informatie, iata mixul perfect pentru a adormi instant. E exact ca la o baterie care mai are putin curent in ea si deschizi pe laptop, sa spunem, un filmulet in UHD cu sonorul mai tare.

Inspira prin nara stanga. Stii deja ca respiratia adanca si calma te poate ajuta sa adormi. Dar poti incerca sa acoperi nara dreapta si sa inspiri prin nara stanga. In Yoga cel putin se spune ca nara stanga iti ofera acces rapid la energia Ida care calmeaza, care te ajuta sa adormi rapid si te relaxeaza. Dincolo de yoga, din punct de vedere stiintific, respiratul pe nara stanga activeaza raspunsul parasimpatetic, care te calmeaza instant.

Aminteste-ti de evenimentele din timpul zilei. Creierul nostru interpreteaza viata pe care o traim prin niste asocieri de imagini, sunete, senzatii, conversatii etc. Daca incerci sa iti amintesti ce ai facut intr-o zi, seara, inainte de culcare, creierul e deja relaxat si e perfect pentru somn. Cu alte cuvinte, creierul stie deja cand incepi sa te gandesti la ce a fost intr-o zi ca trebuie sa se relaxeze si adormi instant, nici nu stii cand ai adormit.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?