Elevii trebuie sa isi faca temele singuri, parintii doar supravegheaza procesul de redactare a acestora

E o problema veche pe care o cunosc prea bine cei care sunt deja parinti. Din momentul in care micutul intra la scoala si apar si primele teme tentatia de a ajuta la realizarea lor cat mai corecta e foarte mare. Desi sunt temele lui si el merge la scoala, el le primeste, te simti ca si cum ai merge chiar tu la scoala si trebuie neaparat sa faci tema bine, poate mai bine decat o fac restul copiilor.

A ajuta un copil la teme e ceva normal, insa implicarea mult prea mare duce de cele mai multe ori la rezultatul opus. Ajungi sa ii faci temele in totalitate celui mic si el nu va intelege oricum nimic din ele, nu isi va insusi cunostintele si deprinderile vizate. Si ii faci foarte rau daca nu reusesti sa te implici doar cat e necesar in realizarea temelor de zi cu zi. Daca esti in situatia de a nu putea sa scapi de „obieciul” de a ajuta poate prea mult la teme sunt cateva lucruri pe care le poti incerca…

Temele copiilor din ziua de astazi sunt tot mai complexe si mai grele, de multe ori copilul iti cere ajutorul si s-ar putea sa ajungi in situatia in care mare parte din teme sa le faci tu, ca si cum te-ai duce la scoala a doua zi. Parintele se va implica oricum in ajutorul copilului, pana la o anumita varsta, insa nu trebuie sa exagereze. Recomandat ar fi sa nu se implice deloc si sa il lase pe micut sa greseasca, sa invete din greseli si sa se descurce cum poate. Ideea unei teme e simple: copilul care o face trebuie sa invete sa fie independent.

Parintele nu trebuie sa fie indiferent la temele copilului si la tot ce tine de scoala, nu asta se intelege prin mai putina implicare. Un parinte care vrea sa ajute copilul in mod real trebuie sa il incurajeze, sa ii asigure un mediu perfect pentru dezvoltare. Trebuie sa il supravegheze cand isi face temele, sa ii coordoneze orice fel de „miscare” ca sa fie mereu pe drumul cel bun.

Cum multi copii urasc temele si fac orice ca sa nu le faca, daca e posibil, parintele ar fi bine sa incurajeze, sa dea incredere, sa „certifice” un anumit tip de comportament. Cand copilul va putea sa se descurce singur cu temele si nu va mai trebui sa te implici atat de mult stii ca ai facut tot ce s-a putut pentru viitorul lui.

Cum sa faci sa il ajuti la teme fara sa i le faci tu pana la capat?

Lasa copilul sa isi creeze o rutina. El decide cand, unde, si cum va termina temele pe care le-a primit. Parintele nu trebuie sa oblige copilul sa faca tema la x ora daca el considera ca nu e pregatit, ca e obosit. Copilul stie mai bine cand se poate apuca de teme si cand are cel mai bun randament.

Fiecare copil isi face tema intr-un anumit loc, poate la birou, poate in pat, daca e mai mare. Trebuie lasat sa isi gaseasca un anumit ritm si sa faca tema de placere. De asemenea, e important sa nu existe elemente care l-ar putea distrage prin jur. Nu va avea acces la calculator sau tableta pana nu termina temele, asta e cel mai bun lucru daca vrei sa ai si rezultatele dorite la teme.

Monitorizeaza si nu corecta. Temele sunt gandite pentru a putea da o sansa profesorilor sa inteleaga si sa vada ce au reusit copiii sa invete la clasa. Parintele responsabil monitorizeaza redactarea temelor si il lasa pe copil sa greseasca, ca sa isi poata autoevalua nivelul, profesorul sa stie unde mai are de lucrat cu el. Nu exista teme perfecte mereu, de asta sunt date temele, sa mai si gresesti, sa ajungi la perfectiune dupa ce ai invatat suficient de mult.

Daca un copil roaga parintele sa il ajute la teme, sa le corecteze, parintele trebuie sa evite cat mai mult sa dea curs cererii micutului. Asa el poate reciti cerinta, isi da seama intre timp unde a gresit si stie ce are de facut pe mai departe. Cu cat apar mai multe corecturi din partea parintelui, cu atat copilul va ramane cu goluri foarte multe si nu va reusi sa isi insuseasca materia in mod corect.

Discutia cu profesorul, invatatorul va avea loc in mod regulat. Discutam cu profesorii, le aratam copiilor ca suntem parteneri si incercam sa ii ajutam in toate felurile posibile, dar nu ii criticam in fata lor. Relatia cu profesorul e importanta pentru un parcurs educational corect, nu pentru un sir lung de critici.

Copilul va reactiona imediat si s-ar putea sa nu mai poti sa il ajuti atat de mult. Profesorul iti va spune unde greseste copilul, iti poate da o abordare mai buna in privinta ajutorului la teme. De asemenea, te poate ajuta sa iti intelegi mai bine copilul si comportamentul lui in privinta temelor. Asa iei mereu deciziile corecte si esti in legatura directa cu profesorul pentru a asigura copilului rezultate cat mai bune la invatatura.

Pastreaza-ti calmul. Chiar daca micutul se plange ca are multe teme, ca nu stie, ca nu le poate face, lasa-l sa treaca peste momentele de panica si nu intra si tu, ca parinte, in panica. Nu trebuie sa reactionezi sub imperiul emotiilor, trebuie sa fii in stare sa gestionezi orice fel de situatie si sa te gandesti la un singur lucru: copilul trebuie sa isi faca temele si sa aiba rezultate cat mai bune la invatatura.

Lasa-i timp sa se linisteasca, incearca sa il sfatuiesti cum sa faca, vezi ce face gresit, dar nu interveni in procesul de redactare a temelor. Doar asa vei fi sigur ca temele vor fi facute si nu va merge la scoala fara ele. Gandeste din timp o strategie si aplica tot ce ai pus pe hartie sau ai in minte ori de cate ori apare o astfel de situatie neplacuta cand are de facut multe teme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *