Temele nu trebuie sa fie un bau-bau pentru cei mici

Scoala si temele sunt cele mai mari provocari pe care le au copiii. Unii micuti sunt dispusi sa isi faca tema la materiile preferate, altii considera temele prea plictisitoare si cedeaza in lupta cu oboseala si cu numarul lor prea mare. Daca un copil nu doreste sa isi faca temele de placere, sa ii placa intreg procesul de realizare a acestora toate eforturile depuse de parinte vor fi inutile.

Desigur, niciun copil nu va dori sa faca teme doar „de placere”. Placerea trebuie cumva „insuflata” mai ales la varste mai mici. Cum ajungem insa de la „nu vreau sa fac tema” la „hai sa facem teme”?

Tema este o sarcina, o misiune pe care copilul o primeste la finalul cursurilor de la scoala si pe care trebuie sa o indeplineasca pentru a putea spune ca a fost un succes. Tema poate fi data de profesori, de invatatori sau poate fi facuta la initiativa copilului, isi asuma responsabilitatea pentru ea.

De ce e tema atat de importanta? Temele ii invata pe copii sa isi asume niste responsabilitati, sa le duca la indeplinire, sa nu se abata de la promisiunile facute. Prin realizarea temelor copilul invata lucruri noi, reuseste sa inteleaga mai bine conceptele vehiculate la clasa, se autodisciplineaza. De la inceput copilul stie ca poate sa obtina anumite performante doar daca isi indeplineste sarcinile zilnice, temele sale. Cu fiecare tema mai invata cate ceva, procesul de invatare este sustinut prin intermediul temelor de rezolvat.

Si e important ca temele sa fie corecte, dar nu este obligatoriu. Elevii invata si din greseli, nu exista perfectiune intotdeauna, e firesc sa mai si greseasca. Tema gresita nu inseamna esec, inseamna doar un pas important spre intelegerea unor lucruri ce nu au fost indeajuns de bine fixate. Nu toate temele sunt usoare si placute, nicio tema nu trebuie lasate deoparte doar pentru ca e putin mai dificila. Oricare ar fi temele ele trebuie sa fie rezolvate si predate la scoala. Cum il faci pe cel mic sa isi faca temele de placere inca din primii ani de scoala?

Nu fi un perfectionist. Ca parinte trebuie sa fii foarte atent la reactia pe care o ai in raport cu temele. Chiar daca nu arata prea bine, chiar daca s-au mai strecurat si greseli, trebuie sa lasi copilul sa termine cu ea. Nu ii vei spune sa o ia de la capat pentru ca el va crede ca toate eforturile depuse au fost in zadar. Si daca tot se intampla acelasi scenariu mereu copilul nici nu va mai face tema pentru ca stie deja unde se ajunge. Daca sunt reperate greseli copilul va fi ajutat sa le indrepte si nu va primi indemnul sa refaca toata tema.

Nu forta copilul sa faca teme imediat ce a venit de la scoala. Multi parinti cred ca daca isi pun copiii la teme imediat ce vin de la scoala le vor face mai usor pentru ca au toate notiunile invatate mai clare. E gresit. Copilul are nevoie de odihna, poate de putina joaca inainte sa se apuce de teme. El trebuie sa fie relaxat, sa fie intr-o stare buna si sa isi doreasca sa le faca. Nu are rost sa il fortezi imediat ce vine de la scoala pentru ca randamentul sau nu va fi deloc unul bun. Plus ca nu le va termina cu siguranta din cauza oboselii mult prea mari.

Lasa-l sa isi faca un plan si invata-l sa fie organizat in privinta temelor. Ca sa termine mai usor cu temele copilul are nevoie de un plan, de o strategie. Cu cat e mai organizat, cu atat va termina temele mai repede si va reveni asupra lor si a doua zi cu aceeasi placere. Parintele trebuie sa ii explice copilului avantajele unei planificari si sa ii arate, sa exemplifice tot ce ar avea de facut. Insa nu trebuie sa impuna un anumit ritm de rezolvare a temelor, fiecare copil isi va alege ritmul sau de lucru.

Apreciaza succesul si creste motivatia copilului de a face teme. De fiecare data cand a facut o tema foarte bine parintele poate sa ii spuna copilului un „Bravo!”, sa ii spuna ca apreciaza ca a incercat, chiar daca a mai gresit pe ici, pe colo. Conteaza enorm sa primesti incurajari permanente si sa vezi ca munca ta este apreciata. Asa esti motivat, ca elev, sa faci temele si sa fii si mai atent pe viitor ca sa le faci si mai bine si mai repede.

Si nu incerca sa ajuti copilul mereu. Ii poti arata unde sa caute, cum sa caute, dar nu ii face temele, nu ii da toate raspunsurile. Sunt temele lui, nu ale tale, el se duce la scoala si profesorul evalueaza cat de bine au fost fixate notiunile predate la clasa in cazul lui, nu al tau.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?