Predarea la clasa are loc dupa un plan foarte bine stabilit

Profesorii cu experienta stiu prea bine ca o lectie nu are cum sa decurga intr-un mod normal si firesc daca nu ai gandit inainte un plan de lectie, daca nu te-ai gandit la toate detaliile predarii la clasa. Planul de lectie este un ghid detaliat in care poti vedea absolut toate obiectivele si pasii pe care ii va avea de parcurs profesorul la clasa in asa fel incat la finele lectiei copiii sa invete lucruri noi, notiuni noi. Practic in plan vorbesti despre obiective, dezvoltarea activitatilor si despre materialele de care vei avea nevoie ca sa iti duci lectia la bun sfarsit.

Nu toate planurile de lectii sunt eficiente. Cum putem insa sa ne planificam lectia mai usor si cum predam mai simplu tot ce avem planificat deja?

Daca ai vazut un model de plan de lectie ti-ai dat seama sigur ca e un instrument destul de rigid, care are la baza o metoda destul de veche, in sapte pasi, apartinand lui Madeline Hunter, un profesor UCLA. Pe scurt, in metoda Hunter avem referinte la obiectiv cu scop, set anticipativ, modelare de intrare sau practica modelat, verificare intelegere, practica ghidata si practica independenta si incheierea.

Planificarea lectiilor nu se reduce doar la bifarea acestor pasi si notarea lor intr-o planificare detaliata pe tot anul scolar. Avem nevoie de multe alte elemente ca sa ne asiguram o predare adecvata si usoara la clasa si sa planificam lectia intr-un mod cat mai modern. Cateva dintre acestea le veti descoperi in cele ce urmeaza.

Stabileste o atmosfera cat mai destinsa la clasa. Transforma clasa intr-un loc prietenos, placut, in care elevii se simt bine. Incurajeaza dialogul, cooperarea, suportul oferit trebuie sa fie constant. Mediul in care are loc actul de predare si de invatare trebuie sa fie unul sigur, increderea trebuie sa fie reciproca de fiecare data. Spatiul fizic ar trebui sa fie organizat in asa fel incat orice fel de element perturbator sa fie eliminat. Regulile si procedurile de la clasa vor fi consistente si vor fi aplicate cat mai omogen cu putinta. Include toate aceste lucruri in planificarea lectiei de la clasa si vei avea din start o misiune mai usoara odata ce ajungi in fata elevilor.

La fiecare inceput de lectie ofera instructiuni clare. Vorbeste despre calitatea dorita in privinta efortului depus, incurajeaza studentii sa vina si ei cu propuneri in spiritul instructiunilor furnizate. Orice fel de elemente care le-ar putea distrage atentia ar trebui eliminate de la inceput. Descrie clar asteptarile, activitatile ce se vor desfasura si evaluarea, procesul prin care elevii vor fi evaluati. Incepe intotdeauna cu activitati care ii motiveaza pe copii si ii implica in lectie. Gandeste lectiile plecand de la cunostintele pe care elevii le au deja nu de la cunostinte pe care le vor avea. Incearca sa ai mereu asteptari realiste si sa descoperi care e nivelul elevilor, cat stiu si cat nu stiu din materia ce urmeaza sa o predai la clasa.

Fa orice sa mentii atentia elevilor pe parcursul lectiei. Intreaba aleator elevii sa vezi daca au inteles, cauta cele mai bune intrebari si asteapta raspunsul cel putin cinci secunde sau mai mult. Arata mereu entuziasm, interes, apreciaza efortul depus de orice elev in incercarea de a se implica in lectie si a invata ceva, a raspunde la o intrebare. Ofera instructiuni variabile, demonstreaza intai toate tipurile de sarcini pe care le vor avea de rezolvat elevii si raspunsurile asteptate, structura lor. Monitorizeaza cu atentie raspunsurile si ofera feedback imediat.

Ai grija sa ai un ritm constant in predare. Fii atent mereu la toate semnalele primite de la elevi, cand sunt plictisiti, confuzi, agitati. Mentine un ritm constant, exerseaza predarea acasa pana te obisnuiesti si ofera copiilor un act al predarii interactiv si implicat, cu un ritm adaptat nevoilor lor.

Evalueaza ce ai predat deja, cat s-a inteles. Fa un rezumat al lectiei, incearca sa vezi si sa cuantifici progresul facut de catre elevi in insusirea unor notiuni. Incearca sa iti dai seama si sa apreciezi daca ti-ai indeplinit obiectivele lectiei, recompenseaza implicarea elevilor si invatarea notiunilor esentiale din lectie la finalul ei.

Asigura o tranzitie usoara catre subiectul urmator. Trebuie sa ai materialele pregatite deja pentru urmatoarea tema, mentine atentia elevilor pana ce poti oferi instructiuni clare legate de urmatoarea lectie de predat. Nu incerca sa faci lucruri pe care si elevii le pot face, lasa-i sa actioneze si singuri. Fa miscare prin clasa si ajuta-i pe elevi sa se descurce mai bine in timpul lectiilor, in timpul predarii sau rezolvarii unor sarcini din cadrul lectiei.

Dezvolta o relatie pozitiva elev-profesor. Da mereu un bun exemplu, fii model pentru elevi. Cauta sa gasesti activitati in care elevii se vor putea implica si vor dori sa interactioneze cu tine. Nu te feri sa recunosti cand gresesti si incearca sa ii apropii pe elevi, sa te vada ca un partener mai degraba decat ca un profesor care e departe, foarte departe de imaginea lor legata de „prof”. Investeste in relatia cu elevii si incearca sa ai mereu discutii cu ei, sa colaborati ca sa iasa o lectie bine, sa reusesti si tu sa predai totul intr-o maniera cat mai adecvata si elevii sa invete cat mai repede toate notiunile vehiculate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *