In pandemie scoala s-a mutat din institutiile de invatamant in sufragerii si dormitoare. Bancile au fost inlocuite de mese, birouri, de ce a avut fiecare elev, tabla si buretele de tablete si monitoare, laptopuri.
Daca elevii s-au acomodat destul de repede cu scoala on-line, pentru ca deja petreceau ore bune in mediul virtual si inainte si erau familiarizati cu multe aplicatii, pentru profesori, mai ales cei mai in varsta, a fost un adevarat cosmar. Trecerea de la offline la on-line a fost o provocare uriasa pentru ei, predarea on-line nu a mai fost una naturala, au ajuns sa depinda de tehnologie si de tot ce tine de aceasta.
Profesorii care inca mai au probleme de adaptare si nu s-au obisnuit cu trecerea de la offline la on-line au la dispozitie deja o multime de ghiduri utile si sfaturi pentru o tranzitie cat mai lina.
Ce e cel mai greu cand esti profesor si te trezesti dintr-odata ca nu mai ai cum sa intri la clasa, cum sa predai prin metodele traditionale pe care le-ai invatat in facultate? Sa te acomodezi. Si aceasta acomodare pe repede inainte si de multe ori fortata i-a bulversat pe multi dintre profesorii din toata lumea. Sa te trezesti dintr-odata acasa, cu un monitor in fata si elevii in mediul virtual, fiecare in fata unei camere web e o schimbare majora pentru orice profesor si e greu sa faci abstractie de ea.
Chiar daca perioadele in care predarea fata in fata a fost posibila au fost destul de multe, predarea on-line ramane de baza pana la terminarea pandemiei de COVID-19. Trecerea de la predarea offline la predarea on-line poate fi mult mai simpla si mai lina pentru profesori daca tin cont de cateva sfaturi utile.
Simplitatea e mai importanta ca oricand. La clasa puteai sa explici notiuni noi copiilor si dupa toate explicatiile apareau si intrebari, copiii puteau sa se lamureasca singuri si sa discute fata in fata, sa aiba un feedback imediat din partea profesorilor. In on-line nu mai e posibil acest lucru, sunt si probleme tehnice, nu ai cum sa vorbesti in acelasi timp pentru ca nu s-ar mai auzi ce spun si ceilalti.
Profesorii se adapteaza din mers si se bazeaza pe explicatii simple, pe folosirea unei singure resurse sau poate doua resurse pentru a simplifica actul de predare. Plus ca elevii ajung sa invete mult si pe cont propriu, asa ca informatiile de la clasa trebuie sa fie simplificate si predate in asa fel incat sa fie intelese din timpul orei on-line. Materialele e bine sa fie in .pdf, puse pe slide-uri pentru a simplifica predarea.
Stabileste un mediu de lucru si de predare on-line accesibil pentru toata lumea si cat mai atragator. Google Classroom e o solutie buna pentru toata lumea, stii ca ai toate resursele intr-un loc, elevii se vor duce in fiecare zi pe aceeasi platforma si vor invata rapid cum sa foloseasca toate instrumentele pe care aceasta le pune la dispozitie. Elevii vor avea nevoie sa preia controlul asupra invatarii, iar profesorul va incerca sa le asigure acest lucru prin punerea la dispozitie a unei platforme integrate cat mai avansate, dar in acelasi timp foarte simplu de utilizat. Predarea e mult mai simpla cand ai totul la indemana si cand ai multe instrumente on-line care seamana cu instrumentele offline folosite si la clasa.
Eficienta pe toate planurile. Planificarea e de baza in cazul scolii on-line, predarea on-line presupune mai multa pregatire a lectiilor, atentie la detalii, corectarea erorilor fix cand apar si nu mai tarziu. Toate sarcinile trasate elevilor trebuie sa fie gandite pe termen lung, fiecare sa aiba ceva de facut si sa ai timp sa iti organizezi lectiile viitoare.
E bine sa existe si optiuni pentru elevi, sa aleaga o maniera de invatare, sa aleaga indeplinirea unor anumite sarcini. Foloseste in avantajul tau Google Calendar, Google Tasks pentru a avea o imagine clara asupra planificarii si a indeplinirii ei, dar si asupra temelor si predarii efective la clasa a anumitor lectii importante.
Interactiune mai multa si concentrare pe relationare si socializare. Daca nu mai poti preda fata in fata trebuie sa inlocuiesti rapid socializarea pe care o aveai oricum la clasa. Inainte si dupa orele on-line e bine sa discuti cu elevii, sa incerci sa socializezi chiar si de la distanta, asa cum o faceai si la clasa.
Feedback-ul e foarte important in acest moment critic, in care mai toate scolile sunt on-line, nu conteaza cum e dat, important e sa existe. E-mail-uri, mesaje video, apeluri, mesaje, comentarii, conteaza sa discuti cu elevii si sa ai mereu o interactiune directionata catre o invatare eficienta si discutii permanente intre elevi si cu elevii.
Elevii au pierdut din start posibilitatea sa socializeze, sa discute cu profesorii lor, asa ca ar fi util sa incluzi si acest element in planificarea lectiilor. E greu sa te adaptezi la noile transformari fortate din educatie, dar nu e imposibil. Totul e sa fii creativ si sa incerci sa te gandesti mereu la elevi si la binele lor.