Site icon RATB

Cum se scrie un plan de afaceri bun?

Planul de afaceri e primul spre spre un business de succes

Oricine poate avea o idee buna, extraordinara. Insa pana sa ajungi la un plan de business viabil este cale lunga, plina de obstacole si provocari. Inainte sa incepi sa cauti spatii pentru afacerea ta, sa cauti sponsori, ar fi mai bine sa iti asterni toate gandurile pe hartie si sa faci un plan de business bun. Doar asa poti avea incredere ca afacerea ta va fi una de succes.

Orice plan de afaceri cuprinde un sumar, cu tot ce ai de facut ca sa poti porni afacerea si pentru ca aceasta sa mearga fara probleme. Vei include si o descriere a companiei, o cercetare de piata, o descriere de produse si servicii, dar si structura de management si operationala, strategia de marketing si de vanzari si tot ce tine de partea financiara, cheltuieli, costuri, eventual profit estimat.


Doar asa intelegi mai bine afacerea si stii de la inceput ce ai putea sa faci pentru a evita orice probleme. Sansele de succes cresc cu 16% daca exista un plan de business, poti sa ai un capital destul de bun, de inceput, pentru business, poti cere de la banca sau alti investitori bani daca ai un plan de business solid. Ratele de crestere si de dezvoltare sunt mai mari daca ai si planul de afaceri foarte bine gandit.

Cum scrii corect planul de afaceri? Iata pasii pe care ii ai de urmat ca sa redactezi cel mai bun plan de business.

1. Fii sigur ca ai de la inceput un obiectiv clar. Descrierea companiei, afacerii trebuie sa fie cat mai clara. Trebuie sa stii clar cine esti si cand vrei sa te lansezi in afaceri, ce fel de servicii si produse vinzi si pentru cine. Nu uita sa precizezi daca vei desfasora activitatea in online sau in offline, daca este vorba de o companie locala sau nationala, regionala, internationala. Misiunea va aparea si ea in cadrul descrierii, la fel si motivul pentru care ai ales sa ai un astfel de business, viziunea generala.

2. Identifica piata-tinta unde vei vinde produse si servicii. Ca sa ajungi la gasirea pietei pe care poti vinde trebuie sa existe o cercetare de piata mai intai. Aici intervine cunoasterea publicului tinta, in functie de date demografice, geografice, psihografice, de comportamente de consum. Se va merge de la general la particular pentru a avea o analiza a pietei cat mai buna si o segmentare cat mai sigura.

3. Analizeaza competitia. In planul de afaceri vei avea nevoie si de o analiza detaliata a competitiei. Aceasta analiza va fi una deosebit de importanta pentru gasirea acelui USP-Unique Selling Point-care iti va diferentia brandul de altele de pe piata. Odata ce stii care sunt competitorii poti sa determini si o diferentiere mai simpla a companiei fata de altele de pe piata.

4. Construieste un buget si include-l in planul de afaceri. Trebuie sa stii de cati bani ai nevoie si ce buget operational e esential pentru a putea merge mai departe cu afacerea. Gandeste-te la toate costurile si incearca sa estimezi o suma realista, care sa te ajute sa iti dai seama daca planurile tale vor merge sau nu.

5. Identifica scopurile si proiectiile financiare. Scopurile si proiectiile sunt ideale pentru a putea estima procentul de piata pe care te poti baza ca sa reusesti sa vinzi produse si servicii. Strategia de dezvoltare va face parte din planul de afaceri si din proiectie, proiectiile se vor face pe trei sau cinci ani. Trebuie sa stii si sa fii in stare sa gandesti strategic si sa planifici si in avans activitatea si sa dai suficiente motive pentru ca un adevarat partener sa aiba incredere in tine.

6. Defineste clar structura de putere sau organigrama. Este important sa ai o ierarhie in companie, insa nu trebuie sa fie una foarte complexa. Ai nevoie doar de oamenii pe care te poti baza, de departamente care ar putea ajuta afacerea sa fie prospera si sa functioneze cat mai bine. Aduna in jurul tau doar oamenii care pot sa aduca plus valoare companiei si include toate functiile in planul de afaceri, dar nu incerca sa impresionezi prin functii. Conteaza sa ai afacere si plan de business realiste mai mult decat doua sau trei pagini de functii intr-o organigrama alambicata.

7. Discuta planul de marketing. Se refera la cum anume ajungi la clientii din piata si cum faci fata competitiei. Strategia trebuie sa fie perfect aliniata cu bugetul si cu proiectiile financiare. Ideea este sa fie o strategie eficienta din punct de vedere costuri. Inainte sa planifici fel de fel de lucruri complicate lanseaza un site, fii activ pe social media, construieste liste de e-mail-uri, gandeste programe de loaialitate pentru clienti, vezi cum poti pastra clientii pe care ii ai deja. Un plan de afaceri bun e scurt si concis, deci nu pierde mult timp cu sute de pagini la fiecare tema amintita mai sus.

Exit mobile version