Invatarea prin joaca ar trebui sa fie de baza cel putin in clasele primare intr-un invatamant „sanatos” si adaptat nevoilor copiilor

Sistemul de invatamant este bazat pe o metoda simpla de transmitere a cunostintelor: profesorul preda, elevul noteaza si invata, retine notiunile, dupa care le reproduce si se foloseste de ele in viata, asta daca nu le uita complet. Predarea clasica are rezultate, apare peste tot in invatamantul de stat in care ajungem cu totii cand suntem mici. Insa nu are cele mai bune rezultate, asa ca a trebuit sa gasim alternative. Si avem una foarte eficienta si cu rezultate excelente: invatarea prin joaca introdusa in scoala. 

Invatarea prin joaca se poate aplica in mod real la clasele mai mici, acolo unde avem copii cu varste sub 12 ani, care sunt dornici sa invete mereu lucruri noi si sa se joace cat mai mult. Daca ne gandim la experientele noastre de pana acum in scoala vom constata ca aceasta metoda de invatare nu prea exista in trecut si nu exista nici acum, nu este foarte bine implementata. O gasim totusi mai des in invatamantul privat, acolo unde se aplica de ceva timp o multime de metode de predare si de invatare bazate pe joc si joaca, pe interactiune si pe mai multa… libertate data copilului.

Jocul este important in dezvoltarea creierului si contribuie la construirea si dezvoltarea abilitatilor de comunicare ale copiilor. Prin joaca copiii au incredere mai buna in ei, au o gandire mai flexibila, isi cunosc si recunosc emotiile, invata sa inteleaga lumea din jur. Desi copiii de varste mai mici nu disting atat de bine intre invatare si joaca, ei vor avea o multime de variante de jocuri si de activitati care implica joaca in asa fel incat sa reuseasca sa invete lucruri noi mult mai usor.

In scoala sau alte institutii de invatamant in care ajung copiii, invatarea prin joaca devine una dintre cele mai bune si mai eficiente metode de invatare a unor notiuni pe care micutii nu le pot intelege daca ar fi explicate intr-un limbaj destul de simplu. Copiii de orice varsta sunt curiosi si adora sa se joace in orice fel, oriunde. In scoala sau in programele educationale bazate pe invatarea prin joaca, motivatia lor de a se juca sta la baza invatarii. In practica, se folosesc metode creative si ludice prin care copiii exploreaza, experimenteaza si inteleg concepte diverse fara sa faca un efort intelectual sustinut.

Toate studiile facute pana acum au dovedit faptul ca invatarea prin joaca imbunatateste limbajul, comunicare, copilul va sti sa numere mai bine si sa lucreze cu numerele, isi va dezvolta abilitatile sociale.

Elementele cheie ale invatarii prin joaca ar putea fi: lipsa unei structuri rigide, fara reguli, fara planuri predeterminate, implicare in activitati bazate pe joaca din placere, alegerea invatarii prin joaca de catre copii, fara a fi impinsi de la spate de adulti. De asemenea, alte elemente importante pentru succesul invatarii prin joaca sunt concentrarea pe procesul invatarii prin joaca si nu pe obiectivul invatarii si existenta unor jocuri si activitati educative care implica jocul de tipul realizeaza-crede.

Spre deosebire de invatarea academica, unde avem un curriculum, niste obiective precise, activitati controlate si ghidate exclusiv de catre profesori, invatarea prin joaca propune mai degraba o abordare holistica. Sunt dezvoltate abilitati cognitive, invatarea social-emotionala este foarte importanta in cazul invatarii prin joaca, toate pornind de la curiozitatea naturala a copiilor si de la dorinta lor mare de a se juca mereu. Imaginatia si creativitatea sunt stimulate daca se apeleaza la invatarea prin joaca, copiii nu primesc informatii in exces si reusesc sa invete mai rapid orice fel de notiuni noi.

Invatarea prin joaca va contribui la dezvoltarea abilitatii de a rezolva probleme mult mai rapid, la dezvoltarea interpretarii corecte a senzatiilor. Elevii si copiii mai mici implicati in invatarea prin joaca vor invata aceleasi notiuni pe care le invata si un copil care asista la o lectie clasica, predata de la catedra de catre un profesor, numai ca invatarea va fi prin ascultare, atingere, observare.

Copiii sunt incurajati sa aiba opinii, sa descopere, sa ofere sugestii in timpul jocurilor educative si activitatilor specifice invatarii prin joaca. S-a observat ca invatarea prin joaca ii ajuta pe copii sa aiba o memorie mai buna, sa fie in stare sa analizeze critic o realitate data, sa isi controleze mai bine emotiile exprimate.

Nu este usor sa ai invatare prin joaca in scoala, e nevoie de implicare si de creativitate si rabdare din partea profesorilor, dar nu e imposibil. Cu cat se pune accent mai mult pe invatarea prin joaca mai ales in clasele primare, unde notiunile care apar sunt complet noi pentru copii, cu atat rezultatele obtinute la final si notiunile insusite vor fi mai importante si mai usor de cuantificat.

Depasirea reticentei copilului fata de seriozitatea asociata cu scoala si cu predarea, cu invatarea este posibila doar prin invatarea prin joaca. Daca ai reusit sa treci de aceasta bariera vei avea un copil care invata de placere si care reuseste sa retina foarte usor chiar si cele mai complicate si complexe notiuni.

Lasă un răspuns