Pandemia de COVID-19 a afectat iremediabil copiii din toate punctele de vedere, inclusiv dezvoltarea lor normala

Pandemia de COVID-19 a avut foarte multe efecte in toate planurile. Desi se credea ca doar adultii vor fi cei mai afectati de infectarile permanente cu SARS-CoV-2 si de urmarile lor in plan social si economic, studiile au dovedit ca si micutii au suferit in urma modificarilor importante din jurul lor. De la probleme de sanatate mintala pana la abuzuri si neglijenta, lipsa accesului la o educatie de calitate, toate aceste aspecte au influentat in mod decisiv dezvoltarea copiilor si viitoarei generatii de adulti.

SARS-CoV-2 a transformat peste noapte viata copiilor si dezvoltarea lor normala. Neputinciosi in fata valului de transformari care se desfasurau in fata lor micutii au asistat consternati la o multime de schimbari. Prima schimbare resimtita de catre micuti a fost anularea prezentei fizice la scoala. Si prin lipsa accesului la cursurile fizice copiii nu au mai putut socializa normal, nu s-au mai dezvoltat emotional, nu au mai avut un refugiu atunci cand aveau probleme in familie.

Copiii s-au izolat din ce in ce mai tare, au devenit dependenti de monitoare si de o interactiune virtuala ce nu a putut suplini nevoia de socializare fata in fata.

Au aparut din ce in ce mai multe neintelegeri in familie, sanatatea lor mintala a fost grav afectata si ea. Multi tineri si copii au devenit dintr-odata anxiosi, tristi, iritati, nervosi, unii au avut tentative de suicid oprite din fericire.

Tinerii s-au confruntat si cu incertitudinea unui viitor la un potential loc de munca, parintii au ramas la randul lor fara joburi sau au fost nevoiti sa lucreze pentru mai putini bani doar pentru a rezista in pandemie. Si asta iarasi s-a reflectat direct asupra micutilor si asupra vietii lor. Nu au mai fost bani pentru lucrurile pe care si le-ar fi dorit, nu au mai avut acces la resurse financiare suficient de mari pentru a se putea dezvolta in directiile dorite.

Plus ca micutii au fost nevoiti sa stea luni intregi doar in casa, langa familie, nu au avut voie sa iasa la joaca, sa iasa sa alerge prin cartier, sa se adune in fata scarii sau pe langa scari pentru a se juca cat era ziua de lunga. Lipsa jocului a dus si ea la modificari de comportament, copiii s-au instrainat din ce in ce mai mult si au ajuns sa prefere o interactiune la distanta si sa se teama de socializarea normala.

A fost foarte greu si cu acceptarea mastii si a ideii de coronavirus, o notiune foarte complicata. Dar, spre surprinderea adultilor, micutii s-au conformat mult mai bine si au stiut sa respecte toate regulile, desi nu le-a fost deloc usor. Masca pe strada, masca la magazin, masca acasa uneori, masca si la scoala, cand s-au mai dus pentru cateva zile. Masca a devenit un accesoriu indispensabil si un fel de jucarie la care nimeni nu s-ar fi gandit. Micutii au invatat sa se joace si sa interactioneze si on-line, sa impace cumva putinul timp petrecut afara cu activitatile exclusiv on-line vreme de saptamani intregi.

Stresul si presiunea pusa de pandemie au fost resimtite puternic si de catre copii. Chiar daca nu au mers la munca si nu au avut de indeplinit zeci de sarcini on-line, micutii au fost mult mai stresati din cauza on-line-ului si din cauza instrumentelor virtuale pe care au trebuit sa le invete in cel mai scurt timp.

Abuzul a fost si el la ordinea zilei si a afectat dezvoltarea copiilor. Stand doar in casa perioade lungi de timp alaturi de intreaga familie parintii au inceput sa abuzeze copiii, sa nu mai poata sa se controleze, au aparut bataile, certurile si discutiile in contradictoriu zi de zi. Multe nu au fost raportate, au devenit practic „invizibile”, mai ales ca situatie s-a repetat peste tot unde a fost un context favorabil aparitiei abuzului.

Inca un aspect important al efectelor pandemiei de COVID-19 asupra copiilor: educatia. Chiar daca s-au incercat peste tot metode de predare on-line, s-a incercat o predare cat mai apropiata de cea de la clasa, unii elevi au mers si la scoala, educatia nu a mai fost la fel ca inainte de pandemie. Profesorii nu si-au dat interesul cat a trebuit, copiii mici sau mai mari nu au mai fost atat de atrasi de predare si au prezentat un dezinteres clar fata de tot ce se intampla in fata lor, pe ecrane.

Generatia pandemiei a avut o pregatire extrem de slaba fata de restul generatiilor, orice s-ar spune. Aceasta ipoteza se reflecta si la nivelul notelor de la evaluari, examene, simulari. Si aceasta pregatire slaba va influenta si intrarea pe piata muncii si mai competitiva ca inainte de momentul martie 2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *