Predarea este un proces destul de dificil si pentru profesorii cu experienta, si pentru debutanti, suplinitori. Ai in fata 20-30 de copii cu personalitati diferite, cu un background diferit, fiecare are propriile idei si conceptii despre scoala si despre actul de predare.
Oricat de multi ar fi intr-o clasa, elevii trebuie sa fie atenti la ore si sa invete. Iar profesorul e cel care trebuie sa gaseasca o metoda de a le atrage atentia si a-i determina sa vina de placere la scoala.
Misiunea sa este mai usoara daca intr-o clasa sunt mai multi „elevi buni”, elevi care raspund mereu la ora, care retin usor informatia si isi doresc sa invete. Elevii buni sunt putini sau multi in functie de scoala, de modalitatea in care s-au format clasele, de mediile de intrare, in cazul liceului. Cu cat sunt mai multi elevi buni intr-o clasa, cu atat actul predarii va fi mai simplu. Dar cum recunosti un elev bun?
Toti elevii care ajung in bancile scolii pornesc de la inceput cu sanse egale. Numai ca pe parcursul perioadei de scolarizare unii reusesc sa se afirme, altii incearca din greu sa tina pasul cu restul clasei. Dupa ceva timp, in care a reusit sa isi cunoasca elevii, profesorul poate foarte usor sa faca diferenta intre elevii „buni” si cei care se incadreaza in categoria elev „obisnuit”.
Elevii buni sunt apreciati si sustinuti poate mai mult decat elevii din cealalta categorie, sunt incurajati sa participe la diverse concursuri, olimpiade, pot primi recomandari speciale de la profesori.
Pentru profesori, elevul bun este un element esential mai ales daca urmeaza o inspectie, un grad de dat sau o evaluare facuta de o comisie oarecare. Te bazezi pe elevii buni, ei pot raspunde, pot oferi o perspectiva mai buna asupra nivelului unei clase atunci cand are loc o evaluare generala.
Elevii buni sunt usor de recunoscut intr-o clasa prin prezenta anumitor caracteristici tipice. Care ar fi acestea?
1. Raspund mereu la intrebari. Elevul bun e activ la ore, raspund la intrebari si stiu sa le adreseze atunci cand nu inteleg prea bine un concept, o idee. Intrebarile puse de elevii buni sunt unele punctuale, sunt coerente si bine formulate, raspunsurile primite de profesori sunt unele rapide si inteligente.
Un elev bun isi va dori sa raspunda la orice intrebare primeste, chiar daca are dreptate sau nu, va dori sa se afirme si sa isi formuleze o opinie legata de o lectie, de un concept prezentat. Acest comportament ar putea sa incurajeze si ceilalti copii din clasa sa raspunda, sa existe un dialog intre elevi, o concurenta, si astfel actul educational sa fie deja o placere pentru profesor.
2. Muncesc mult. Elevii au un nivel de inteligenta diferit, asta e clar. Elevii buni muncesc si isi doresc sa munceasca pana reusesc sa isi atinga un scop, indiferent care ar fi nivelul lor de inteligenta. Elevul bun va petrece mai mult timp cautand informatii in plus, incercand sa vada si alte perspective ale unei probleme aparute la clasa.
El va avea succes si in viata de adult si va reusi sa se integreze mai usor intr-o societate destul de dura. Stii ca ai un elev bun in fata cand si rezultatele sale sunt pe masura muncii depuse, cand vezi un progres real la clasa, cand elevul invata mai bine si reuseste sa iasa in evidenta de fiecare data.
3. Sunt implicati. Elevii buni cauta mereu sa fie implicati in activitati in afara scolii, cauta si isi doresc sa faca parte din activitati extra-curriculare. Invata mai usor ce inseamna munca de echipa, cat de importanta este colaborarea si schimbul de idei.
Elevul bun e implicat oricand, indiferent de activitati, stie sa le aleaga si sa obtina de pe urma lor exact ce isi doreste, dezvoltare personala si o perspectiva mai buna asupra educatiei sale. Va vedea mai usor ce ii place, ce nu ii place, va descoperi la ce e bun, isi va descoperi pasiunile.
4. Sunt motivati. Motivarea poate veni din multe locuri. Elevii buni sunt cei care sunt motivati sa fie oameni de succes. Elevul care isi doreste sa invete si are si motivatia necesara va fi mai usor de „modelat” de catre profesor. E insa si misiunea profesorului sa isi motiveze elevii, sa ii faca sa invete cat mai bine toate notiunile de baza, utile in viata de adult. Dar cand ai si o motivatie preexistenta venita de la elev, lucrurile sunt mult mai simple.
5. Cauta mereu raspunsuri la probleme. Sunt putini elevii care cauta raspunsuri la probleme si situatii chiar si cand acestea nu sunt unele evidente. Elevii buni sunt acei elevi care poseda abilitati reale de cautare a raspunsurilor si o minte suficient de flexibila pentru a le gasi prin cele mai creative modalitati. Ei pot sa ii ajute si pe ceilalti din clasa sa adopte acelasi tip de comportament si predarea va fi mai usoara in viitor.
6. Sunt de incredere. Te poti baza pe elevii buni in orice moment, daca promit ca vor face ceva se tin de cuvant. De asemenea, ei incearca sa isi indeplineasca sarcinile primite cat mai bine si oricand e nevoie de ei vor fi primii care vor reactiona si vor avea un cuvant de spus.
Elevul bun va dovedi ca este de incredere inca de la primele rugaminti venite de la profesor, va arata prin tot ce face ca isi doreste sa ajute si isi va castiga increderea din partea celorlalti pe parcursul scolarizarii.