Furia este o emotie care te poate incurca in toate sectoarele activitatii desfasurate

Te-ai intalnit cu ea frecvent. Apare mai ales atunci cand vrei sa faci ceva si nu iti iese chiar asa cum ti-ai imaginat. Poate sa apara si atunci cand nu reusesti sa te mobilizezi pe tine sa fii exact asa cum te-ai astepta sa fii. Furia, despre ea e vorba, nu este pana la urma o emotie „rea”. Te poate ajuta de multe ori sa fii onest si sa sustii un anumit lucru in care crezi.

Si nu e nimic anormal sa fii furios. Ce conteaza cu adevarat e modul in care faci fata unui acces de furie si modul in care o exprimi in anumite momente delicate…

Furia este vazuta de psihologi ca un sentiment de disconfort puternic, o emotie neplacuta, dar fireasca. Ea variaza mult in intensitate, putem sa fim iritati pentru ca nu am luat o nota buna la scoala, asa cum ne-am fi dorit, sau putem sa fim nemultumiti de marirea primita la job. Daca aceasta intensitate continua sa creasca se ajunge la furie sau, in termeni populari, la „turbare”.

Practic modul in care interpretam o situatie poate influenta foarte mult forma pe care o imbraca furia. Ce duce la furie intr-un caz poate fi o situatie perfect normala pentru altcineva. In ce situatii apare furia? Cand avem frustrari, cand predomina sentimentul de lipsa de putere, cand avem o durere anume, cand intra in joc hartuirea si bullying-ul.

Si atunci cand ni se face o nedreptate, chiar daca ea este reala sau doar ni se pare iarasi ne confruntam cu un episod de furie. Stresul duce si el la furie, la fel epuizarea, criticile, cererile aproape imposibil de indeplinit conduc la episoade puternice de furie, la fel si amenintarile de tot felul.

De la inceput trebuie sa facem diferenta intre furie si agresivitate. Cand spunem furie ne referim clar la o emotie, agresivitatea, de cealalta parte e un comportament. Furia nu implica agresivitatea, poti fi furios, dar nu devii agresiv. Agresivitatea apare doar atunci cand suntem amenintati sau foarte speriati si incercam sa ne protejam.

Furia se manifesta prin sarcasm, prin ignorare, prin imbufnare. E vorba de tipul pasiv-agresiv de individ, care e mai periculos decat cel care isi manifesta deschis si imediat furia. Dar putem avea si reactii pasive la furie. Mai bine exprimi furia, decat sa iti reprimi acest sentiment…

Furia moderata este buna, ea ne ajuta sa luam decizii corecte, rapide, sa ne rezolvam problemele mai usor, sa facem fata unor situatii-limita. Furia necontrolata este foarte periculoasa, are consecinte negative de fiecare data, nu luam deciziile corecte, distruge increderea si relatiile cu oamenii din jurul nostru.

Furia care nu e exprimata in niciun fel este si mai periculoasa. Se ascund mereu resentimente, apare senzatia ca esti victima in orice context. Si daca nu exprimam deloc furia avem si probleme la nivelul sistemului cardiovascular, ajungem sa ne imbolnavim. Furia are legatura directa si cu nivelurile prea ridicate de anxietate si duce de multe ori si la depresie, daca nu e exprimata mereu, exteriorizata.

Cum controlam furia?

  • Recunoastem semnalele de alarma, care anunta instalarea furiei. Ele pot fi de la ritm cardiac crescut, la transpiratie, tremur, anxietate, voce ridicata din senin, atitudine defensiva, pierderea simtului umorului pe moment, stare alterata emotional. Daca avem cateva dintre aceste semnale e bine sa ne calmam si sa incercam sa depasim episodul de furie cum putem mai bine;
  • Depisteaza motivele furiei. Furia apare din mai multe motive. Putem fi sub presiune constanta sa facem ceva, apar schimbari hormonanle in corp, care duc la schimbarea starii de spirit, apar frustrari legate de ce se intampla in viata ta, nu iti convine o situatie in care te afli de ceva vreme;
  • Scrie. Daca esti furios incearca sa scrii tot ce te nemultumeste, de ce esti furios. Plus ca te ajuta sa pui lucrurile in perspectiva, sa vezi mai bine ce nu e in regula. E un exercitiu foarte bun care te va ajuta sa scapi mai repede de episoadele de furie si sa le previi pe cele care s-ar putea sa mai apara in viitor;
  • Fa o pauza. Daca iti e imposibil sa fii productiv si sa faci fata unei situatii care te-a infuriat ia o pauza, fa altceva, stai departe de factorii care au dus la instalarea furiei. Mai bine esti calm sau te calmezi decat sa faci lucrurile gresit si sa ai probleme doar pentru ca esti furios;
  • Fa sport. Cand esti furios poti scapa usor de acest sentiment neplacut prin miscare, cat mai multa miscare. Alergi, mergi la sala, faci box, faci exercitii acasa, orice te va ajuta sa uiti de furie si sa te relaxezi, sa te calmezi rapid;
  • Vorbeste cu cineva. Esti furios? Vei trece mai usor peste un episod de furie daca vorbesti cu cineva de incredere, in care ai incredere. Ii spui ce gandesti, de ce esti furios si asa vei reusi sa te calmezi mai usor. Mergi la specialist daca furia e prea greu de controlat sau daca te confrunti cu episoade frecvente de furie necontrolata.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *