RATB

Furia. Ce este si cum ii facem fata?

Furia este o emotie care te poate incurca in toate sectoarele activitatii desfasurate

Te-ai intalnit cu ea frecvent. Apare mai ales atunci cand vrei sa faci ceva si nu iti iese chiar asa cum ti-ai imaginat. Poate sa apara si atunci cand nu reusesti sa te mobilizezi pe tine sa fii exact asa cum te-ai astepta sa fii. Furia, despre ea e vorba, nu este pana la urma o emotie „rea”. Te poate ajuta de multe ori sa fii onest si sa sustii un anumit lucru in care crezi.

Si nu e nimic anormal sa fii furios. Ce conteaza cu adevarat e modul in care faci fata unui acces de furie si modul in care o exprimi in anumite momente delicate…

Furia este vazuta de psihologi ca un sentiment de disconfort puternic, o emotie neplacuta, dar fireasca. Ea variaza mult in intensitate, putem sa fim iritati pentru ca nu am luat o nota buna la scoala, asa cum ne-am fi dorit, sau putem sa fim nemultumiti de marirea primita la job. Daca aceasta intensitate continua sa creasca se ajunge la furie sau, in termeni populari, la „turbare”.

Practic modul in care interpretam o situatie poate influenta foarte mult forma pe care o imbraca furia. Ce duce la furie intr-un caz poate fi o situatie perfect normala pentru altcineva. In ce situatii apare furia? Cand avem frustrari, cand predomina sentimentul de lipsa de putere, cand avem o durere anume, cand intra in joc hartuirea si bullying-ul.

Si atunci cand ni se face o nedreptate, chiar daca ea este reala sau doar ni se pare iarasi ne confruntam cu un episod de furie. Stresul duce si el la furie, la fel epuizarea, criticile, cererile aproape imposibil de indeplinit conduc la episoade puternice de furie, la fel si amenintarile de tot felul.

De la inceput trebuie sa facem diferenta intre furie si agresivitate. Cand spunem furie ne referim clar la o emotie, agresivitatea, de cealalta parte e un comportament. Furia nu implica agresivitatea, poti fi furios, dar nu devii agresiv. Agresivitatea apare doar atunci cand suntem amenintati sau foarte speriati si incercam sa ne protejam.

Furia se manifesta prin sarcasm, prin ignorare, prin imbufnare. E vorba de tipul pasiv-agresiv de individ, care e mai periculos decat cel care isi manifesta deschis si imediat furia. Dar putem avea si reactii pasive la furie. Mai bine exprimi furia, decat sa iti reprimi acest sentiment…

Furia moderata este buna, ea ne ajuta sa luam decizii corecte, rapide, sa ne rezolvam problemele mai usor, sa facem fata unor situatii-limita. Furia necontrolata este foarte periculoasa, are consecinte negative de fiecare data, nu luam deciziile corecte, distruge increderea si relatiile cu oamenii din jurul nostru.

Furia care nu e exprimata in niciun fel este si mai periculoasa. Se ascund mereu resentimente, apare senzatia ca esti victima in orice context. Si daca nu exprimam deloc furia avem si probleme la nivelul sistemului cardiovascular, ajungem sa ne imbolnavim. Furia are legatura directa si cu nivelurile prea ridicate de anxietate si duce de multe ori si la depresie, daca nu e exprimata mereu, exteriorizata.

Cum controlam furia?

Exit mobile version