Managementul clasei este un concept destul de dificil pentru un profesor debutant sau pentru unul care nu are asa de mare experienta la catedra. In spatele conceptului se ascunde abilitatea profesorului de a planifica si organiza activitatile clasei pentru a incuraja invatarea, asimilarea usoara a cunostintelor transmise. Sunt prevenite comportamentele disruptive si se rezolva comportamentele aparute in fiecare zi, la ore. Cele mai importante greseli de management al clasei le poti face fara sa iti dai seama, dar, din fericire, le poti constientiza usor si le poti corecta si mai usor.
Prin managementul clasei de urmareste formarea elevilor, insusirea si gestionarea unor abilitati de autoreglare a comportamentelor. Sunt doua etape in managamentul clasei, controlul comportamentului extern si interiorizarea unor reguli pentru a se ajunge la comportamente autonome. Pe hartie totul suna simplu. Dar in realitate apar multe greseli pe care profesorii le pot face si care vor sabota managementul eficient al clasei. Care sunt si ce poti face pentru a le corecta?
Decizii luate fara a se tine cont de motivele din spatele comportamentelor elevilor. Cand elevii nu se comporta asa cum ar trebui la clasa ar putea fi vorba de foarte multe motive in spatele unor manifestari neasteptate. In loc sa actionezi din impuls e mai bine sa te gandesti intai la motivele pentru care apar comportamentele si sa vezi ce poti face in privinta lor. Nu te ghida doar dupa aparente si mergi mai departe in „miezul” problemei observate. Observa si incearca sa iti amintesti ce s-a intampla inainte, dupa ce a aparut un anumit comportament nedorit si raspunde imediat la el din perspectiva motivelor care au dus la prezenta sa.
Excluderea motivelor acadamice de la inceput. Nu exclude motivele ce tin de tine, de predare, de modul in care implici elevii la clasa in timpul predarii materiei. Vezi daca elevii inteleg ce le predai, vezi de ce nu inteleg, incearca sa schimbi la tine si la modalitatea de predare tot ce poti ca sa eviti comportamente nedorite si sa eviti lipsa atentiei la ore. Problema e de multe ori la profesor si nu la elev. Porneste de la aceasta premisa si daca tu consideri ca ai facut tot ce s-a putut pentru a avea o lectie predata ca la carte mergi mai departe si vezi ce se intampla si cu elevul.
Reactia rapida la orice fel de greseala minora din partea elevilor. La profesorii incepatori s-a observat o tentatie de a semnala si a pedepsi orice fel de greseala in incercarea de a „educa”. Managementul clasei si strategiile sugerate de aplicat la clasa spun un lucru foarte clar: in loc sa arati cu degetul si sa atragi atentia mereu incearca sa incurajezi, sa scoti in evidenta ce au facut elevii foarte bine, ce progres au avut. Foloseste si limbajul nonverbal ca sa incurajezi elevii, sa le dai un feedback cat mai bun pentru a fi dispusi sa te asculte in continuare si sa fie atenti la tine la clasa. Chiar daca sunt destul de multe greseli pe care le observi renunta la a mai penaliza absolut orice fel de greseala minora si mergi mereu pe ideea corectarii greselilor prin abordari pozitive.
Punerea la colt sau aducerea in fata clasei nu ajuta la nimic. In loc sa pui un elev la colt pentru o perioada sau sa il aduci in fata clasei si sa permiti altor elevi sa spuna ce e gresit si cat de rau e copilul respectiv ai putea avea o cu totul alta abordare. De exemplu, poti sa discuti pe un ton normal cu elevul si sa eviti orice fel de aducere in fata clasei sau punere la colt, elevul va sta in banca, nu in picioare, nu langa banca. Discutia va fi relaxata, normala, fara ton ridicat. Asa elevul intelege mai bine ce a facut gresit, comportamentul problematic sau greselile vor fi corectate mai rapid si atmosfera de la clasa va fi una normala.
Asteptari prea mari in privinta conformarii rapide. Nu ai cum sa vezi schimbari de comportamente si conformare la clasa daca nu exista si implicare emotionala. Totul pleaca de la o relatie solida bazata pe incredere si pe empatie. Mangamentul clasei nu a fost niciodata despre controlul studentilor sau despre un comportament perfect cerut la ore. Dar este despre ajutarea elevilor sa poata trece singuri, ghidati, prin tot ce inseamna procesul de invatare si asimilare a cunostintelor. Strategiile proactive sunt incurajate de fiecare data, la fel si implicarea in dezvoltarea de abilitati emotionale si sociale necesare pentru a controla propriile comportamente de la clasa.
Implicarea prejudecatilor in actul educational. E un subiect delicat care revine in discutie mai ales in scolile, liceele, universitatile care deservesc comunitati unde exista oameni din mai multe tari, cu o culoare diferita a pielii, oameni din culturi diferite. Pentru orice profesor prejudecatile de orice fel nu ar trebui sa existe la clasa. Ele raman la usa clasei, la usa scolii, in spatiul privat. Exprimarea lor la ore nu va face decat sa scada din calitatea actului educational si sa duca la comportamente dintre cele mai neasteptate la casa. Ca profesor, e datoria ta sa inveti sa elimini prejudecata din actul educational si sa privesti elevii din fata ta fara niciun fel de reticente, sa nu incurajezi comportamente nepotrivite si sa folosesti prejudecatile teoretic, doar ca exemplu la ore unde te-ar putea ajuta sa explici anumite concepte.