In pandemie timpul nu a mai avut acelasi „curs” pentru fiecare dintre noi

SARS-CoV-2 si pandemia de COVID-19 au reusit sa schimbe multe lucruri la nivel social, economic politic. Insa cele mai mari transformari le-am vazut la nivel individual, unde majoritatea schimbarilor au avut efecte negative asupra psihicului si asupra starii noastre de spirit.

Cea mai vizibila schimbare a avut loc la nivelul perceptiei asupra timpului. Lipsa unei rutine, monotonia zilelor petrecute mai mult in casa, lipsa de activitati de grup, cu prezenta fizica intr-un loc, toate au modificat perceptia timpului. S-a ajuns pana intr-acolo incat zilele sa para foarte lungi, lunile sa „zboare” imediat si zilele par ca nu mai sunt atat de bine definite temporal.

Nivelul ridicat de stres, varsta inaintata, sarcinile mai putine de indeplinit pentru job, satisfactia redusa, lipsa de socializare. Iata doar cateva dintre cauzele impresiei de timp care se scurge mult prea incet in timpul zilei. Pentru tineri, din contra, timpul pare ca trece prea repede si nu apuci sa faci mai nimic din ceea ce ti-ai propus.

Si totusi este aceasta schimbare a trecerii timpului in pandemie una reala? Oamenii de stiinta dau un raspuns afirmativ. Daca la inceput am crezut ca starea de urgenta, carantina generaliza va tine putin, dupa aproape un an de la primul caz depistat de SARS-CoV-2 ne vedem intr-un context in care nimic nu mai e sigur, anxietatea e la cote maxime. Izolarea a devenit noua realitate, stirile alarmiste sunt parte din realitatea de zi cu zi, teama pierderii locului de munca este mai reala ca niciodata.

Cu cat avem mai multe experiente noi, cu atat timpul va trece mai greu. Dar in ultimele luni nu prea am avut parte de experiente noi si timpul a trecut, dintr-odata, foarte repede, parca prea repede. Mai multe emotii asociate unor situatii inseamna si mai multe amintiri, care ne vor reveni in minte. Pandemia ne-a „rapit” si aceste amintiri noi, emotiile frumoase au disparut, nu au mai aparut altele, deci timpul stocat in memorie nu s-a mai intins pe o perioada foarte lunga.

Nici trecerea de la saptamana de lucru la weekend nu mai e la fel, timpul scurs de-a lungul unei saptamani este foarte greu de cuantificat cu exactitate.

Creierul incearca sa proceseze noua realitate, pandemia, rutina nu mai e la fel, apare confuzia si al nostru creier e din ce in ce mai confuz. Asa ca in fiecare zi trebuie sa incercam lucruri noi, creierul trebuie sa se bazeze pe noua realitate din jur si nu are cum sa se mai foloseasca de ceea ce stia din trecut, se adapteaza din mers. Si cand vrei sa faci multe lucruri pe care nu le-ai mai experimentat nu mai esti atent la timpul care trece. Devin mai importante sarcinile si adaptarea la noutate decat contorizarea timpului.

Ce putem face pentru a reseta cumva perceptia asupra timpului?

Incearca sa ai o rutina. Rutina in pandemia e compusa din niste lucruri simple. Ne folosim de tehnologie ca sa ne mentinem o rutina cat mai interesanta pentru noi, mancam, aerisim camerele, facem un dus, muncim de acasa, mai facem si curatenie. Nu e bine sa lucrezi din pat, trebuie sa ii dai de stire creierului ca e timpul pentru concentrare si pentru productivitate. Incearca sa ai zi de zi cam acelasi ritm, sa ai anumite etape pe care le parcurgi si sa iti iei timp si pentru tine.

Stai in aer liber cat de mult poti, zilnic. Ai nevoie de pauze, de relaxare pentru cateva minute. Poti alerga prin parcul din apropiere, poti merge in jurul blocului, prin cartier. Aerul curat e esential pentru creier si pentru sanatate, iar miscarea te ajuta sa revii la o perceptie normala asupra timpului, te poate destresa. Plus ca poti sa te gandesti si mai usor la tot ce ai de facut si sa te concentrezi asupra trecerii timpului, sa intelegi de ce este atat de important sa nu facem abstractie de el.

Fa un program de somn strict. Insomnia a fost printre primele efecte ale pandemiei. Daca tot ai timp mai mult nu il irosi pe calculator sau pe filme, incearca sa dormi mai bine. Nu te mai trezesti asa de dimineata pentru ca, in multe cazuri, nu mai esti nevoit sa mergi la job. Incearca sa adormi cam la aceeasi ora si sa te trezesti la aceeasi ora. Vei observa dupa cateva zile ca esti mai odihnit si timpul pare sa treaca intr-un ritm normal, pe care il stiai dinainte de pandemie.

Include evenimente semnificative, importante pentru tine in fiecare zi.Noi experiente sau obiceiuri vechi, toate pot ajuta enorm la normalizarea perceptiei asupra timpului trecut. Timpul va trece intr-un ritm normal din perspectiva noastra daca vom avea cum sa ne bucuram de experiente, obiceiuri care ne fac placere. Sa nu treaca zi fara sa avem momentele noastre „uau!” care ne mai scot din realitatea dificila pe care o depasim incet, incet.

Mediteaza. Meditatia este o modalitate simpla si gratuita de a gasi un echilibru interior pe timp de pandemie. 15 minute de meditatie in fiecare zi te vor aduce din nou pe un fagas normal in privinta perceptiei asupra timpului. Iti cunosti mai bine emotiile si rationamentele, esti mai calm in privinta trecerii timpului si vei aborda orice situatii apar cu o minte mai clara.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?