Mirosul nu ar trebui sa ne pacaleasca niciodata, mai ales daca e vorba de mancare si ingrediente foarte bune

Prima data cand ai in fata un fel de mancare, un ingredient il mirosi. Il mirosi involuntar de multe ori pentru ca asa te-ai obisnuit. Dupa ce iti place mirosul il mananci, ai curaj sa il introduci in sistemul digestiv. Asa functionam noi, oamenii, multi copii, de exemplu, nu mananca ceva daca mirosul e neplacut. La fel fac si unii adulti.

E pana la urma un mecanism de protectie foarte bun. Tot ce miroase rau nu va fi bun pentru noi, nu? Dar sunt multe mancaruri, ingrediente care miros destul de urat, dar care sunt excelente pentru noi, daca stim sa trecem peste miros si peste aroma un pic altfel.

In general mancam tot ce e bun si credem ca e bun. Cum apreciem mancarea? Dupa miros si gust, dupa cum arata. Mirosul e foarte important atunci cand vrem sa ne decidem daca mancam ceva sau nu. El ne poate determina sa luam imediat o muscatura dintr-o felie de pizza sau dintr-o felie de paine calda, de paine prajita cu putin usturoi peste si niste unt, dar ne poate face sa renuntam la mancare daca mirosul simtit e prea puternic sau e necunoscut noua, e ciudat.

Nu trebuie insa sa cadem in capcana mirosului. Putem sa ratam niste preparate si niste feluri de mancare extraordinare din cauza unor mirosuri mai deosebite. Cele mai bune exemple de mancaruri si ingrediente care te pacalesc cu mirosuri greu de suportat, dar sunt bune si pe alocuri sanatoase le vei descoperi in randurile ce urmeaza.

Tofu „imputit. E un fel de tofu fermentat, tipic pentru Asia, zona China, Hong Kong, Taiwan. Mirosul il simti de la o posta, se vinde si pe strazi prin cartiere chinezesti. La baza ai tofu, o branza din soia care nu are nimic deosebit, o manacam si noi mai mereu. Dar tofu imputit se prepara cu lapte, carne, legume, la care pui si niste peste. Se lasa totul la fermentat cateva luni. Cand s-a terminat fermentatia se scufunda bucatile de tofu in saramura timp de sase ore. Se poate frige, praji, se fierbe, se gateste la abur. Tofu imputit este foarte bun daca treci peste miros, are proteine, are nutrienti esentiali, nu are calorii multe, nu are colesterol, nu are gluten deloc, dar are multe minerale. Plus ca ai si probiotice, digestie mai buna, rezistenta la insula creste, imbunatateste secretia de insulina, diabetul de tip 2 ar putea fi prevenit mai usor prin consumul de soia fermentata.

Durian. E un fruct pe care il gasim prin Brunei sau Indonezia, in Malaezia. Thailanda exporta durian pe banda rulanda, e exportatorul numarul 1 mondial, si are peste 300 de varietati ale acestui fruct minunat. In interiorul fructului gasim niste seminte mari si un fel de continut cremos, ca o pasta usor intarita. Din exterior durian seamana cu o minge de fotbal, daca il privesti de la distanta, insa mirosul te termina. Este interzis deja pe aeroport, in hotel, in tren, in transport public in toata Thailanda si in toata Asia De Sud-Est. Aroma durianului seamana cu una de la sapun, e usor dulceaga, dar textura e de budinca. Iar gustul pune capac, e de carne stricata. Fructul e bun pentru sistemul circulator si pentru inima, are vitamine, minerale, fibre. E interzis diabeticilor pentru ca are prea multa glucoza, dar si celor care nu vor sa aiba prea multe calorii in farfurie.

Surströmming. Ai auzit probabil de acest peste la conserva din Suedia. E delicatesa acolo si il poti manca. Asta daca treci peste mirosul deosebit. E un hering fermentat pana la urma, nimic de speriat, dar te sperie serios mirosul. Se fermenteaza intai heringul timp de sase luni, dupa care mai sta un an in conserve. Aroma te pune la pamant, nu poti sa stai langa o conserva deschisa. Si asa heringul nu miroase bine, dar daca e si fermentat iti inchipui ce miros poate sa capete. Este interzis de multe ori in aeroporturi, in orase, pentru ca poate exploda conserva oricand de la atata fermentatie. Ca sa poti manca totusi e bine sa bei ceva acidulat inainte si sa dai bine cu un cartof si ceapa dupa ca sa nu mai simti mirosul, gustul. Si nasul tinut cu degetele cand inghiti ca sa nu ai nevoie de toaleta imediat. Heringul are proteine multe, are Omega-3, vitamina B12, fosfor.

Tempeh. Indonezia se mandreste cu acest Tempeh. Are peste 250 de milioane de locuitori, 18.000 de insule, asa ca nu e de mirare ca vei gasi si ceva imputit acolo😊. Este un produs din soia, facut in Java. Se inmoaie boabele de soia in apa, se asteapta pana isi schimba putin consistenta, se gatesc partial inainte sa fie stocate 1-2 zile si sa inceapa fermentarea lor. Apare si mirosul insuportabil imediat si boabele se unesc intre ele intr-un fel de tort urias din soia.

Dupa fermentatie se taie preparatul si se sareaza in saramura sau se pune in sos si se prajeste. Se adauga in supe, salate, sandvisuri, la fripturi ca un ingredient de baza. Aroma si gustul seamana cu cel al nucilor, al carnii sau al ciupercilor. Ai proteine multe in acest preparat, fibre, vitamine mai multe ca in tofu.

Branza Harzer. Harzer e o branza germana din lapte acru, foarte hranitoare si gustoasa daca treci peste mirosul absolut ingrozitor. Nu are grasime, are putine calorii, are calciu si proteine. O vor consuma sportivii, cei care fac activitati fizice intense zi de zi si cei care au diete bazate pe proteine din abundenta. Nu e nicia sa de scumpa, o gasesti usor prin Germania, dar mirosul iti va da de gandit inainte sa gusti o bucatica.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?