De la inventarea masinii de catre Karl Benz producatorii de masini au tot incercat sa atraga clientii prin diferite „trucuri”. Cei mai multi s-au orientat spre design, pentru ca orice masina trebuie sa arate bine si sa iti placa. Masinile moderne au avut forme si marime diverse, unele au aratat impecabil, altele pareau ca au fost facute doar pentru a fi aratate cu degetul si criticate. Dar au fost si masini care parca nu semanau cu nimic si erau bizare, intreceau orice imaginatie din orice perspectiva le-ai fi privit…
Designul interior si exterior al masinii trebuie sa fie mereu pe primul plan. Nu ai cum sa ai o masina care va atrage clientul daca nu investesti intr-un design ce va corespunde asteptarilor sale. Doar ca multi producatori s-au gandit la ei si la inovatie cand au proiectat masinile si au ales si un design deosebit. Si au gresit, asa cum veti constata parcurgand exemplele de mai jos.
Toyota Sera. Nu a fost o masina puternica, dar a fost cu siguranta preferata tuturor celor care au prins pe piata acest model. Modelul Sera nu avea usi obisnuite, asa cum te-ai fi asteptat sa vezi la orice masina moderna. Avea niste usi tip fluture deosebite, care se deschideau rapid intr-o maniera similara cu modalitatea de deschidere de pe Saleen S7 si McLaren F1. Da, era vorba despre cele mai puternice masini ale momentului, discutam despre anii 1990, iar Sera impartasea ceva cu ele. Toyota nu s-a lasat si a venit si cu alta inovatie: a instalat un fel de plafon din sticla in stil baldachin. Nu era o masina pe care si-o permitea oricine, dar te atragea si te facea sa ti-o doresti imediat ce o vedeai. Designul facea toti banii, intr-adevar.
Chevrolet SSR. SSR-ul din numele masinii vine de la Super Sport Roadster, era vorba despre un camion pickup decapotabil cu plafon rigid retractabil. A fost produs intre 2003 si 2006, nu a fost cel mai reusit model al producatorului renumit de masini, dar succesul predecesorului, Chevrolet PT Cruiser in stil retro i-a indemanat pe cei de la Chevrolet sa investeasca in asa ceva. Designul era inspirat de modelele din anii 1940, nu exista unitate la nivel vizual si totul parea facut doar ca sa para a fi un autoturism de prin anii 1940. Atat. A rezistat doi ani in piata si clientii nu s-au ingramadit sa cumpere asa ceva pentru ca arata prea ciudat.
Nissan Pulsar NX. Daca te uitai cu atentie la Pulsar prin anii 1980, cand a aparut pe piata, nu faceai nicio diferenta intre o masina de jucarie si modelul celor de la Nissan. Puteai sa scoti si sa pui la loc trapa tipica acestui model si converteai masina intr-un model sport sau intr-unul care parea sa fie mai mult decat era. Cumparatorii puteau sa se „joace” cu aceasta trapa si sa transforme designul masinii in functie de starea lor de spirit. Timp de patru ani, cat s-a produs, Pulsar NX a avut succes si s-a vandut, dar nu atat de mult cat si-ar fi dorit Nissan… Dar Nissan s-a reinventat in timp si a redevenit un competitor serios pe piata de autoturisme moderne.
Lamborghini LM002. Inainte de SUV-urile de la Lamborghini care au aratat lumii ce inseamna sa ai un SUV si ce poti face cu el, producatorul a venit pe piata cu o ciudatenie. Se numea LM002 si era un camion off-road, de teren construit pentru armata in prima faza. Modelul a mers destul de bine pe piata si s-a tot produs intre 1986 si 1993. Productia de camioane de teren pentru civili aducea si noi elemente interesante la interior: sistem stereo audio premium, aer conditionat modern, tapiterie din piele, geamuri electrice colorate. Succesul a fost unul de moment pentru ca au venit SUV-urile adevarate de la Lamborghini si LM002 a ramas in istoria autoturismelor ciudate, fara ca nimeni sa priceapa de ce s-a complicat o asa firma mare cu un „mamut” de felul acesta, puternic si greu de controlat in conditiile in care trebuia sa ruleze.
Fiat Multipla. In trecut s-au tot facut experimente cu diverse configuratii ale farurilor, multe fara succes la public. BMW a avut M1-urile cu faruri care „sareau” la o apasare de buton, Nissan a avut Juke-ul la care a incercat ceva cu farurile, dar nu i-a reusit deloc. Apoi a venit Fiat Multipla. Fiat s-a gandit ca nu prea ai ce face doar cu doua faruri pe sosea. Si cate iti trebuiau ca sa vezi bine, bine? Fiat a zis ca aveai nevoie de sase faruri, inclusiv doua in parbriz. Si parbrizul era inaltat, culmea. Intre timp Fiat Multipla a tot primit premii pentru designul ciudat, dar nu pentru motivele la care te gandesti, mai mult pentru ciudatenia sa. A fost numita Cea mai urata masina din lume de atatea ori incat in loc sa ii spui Fiat Multipla ii spui direct… cea mai urata masina din lume si toti stiu la ce te referi, nu ai cum sa gresesti.