Profesorii se confrunta mereu cu o problema pe cat de simpla, pe atat de greu de controlat sau de rezolvat. In timpul orelor de curs se mai intampla, si asta destul de des, ca elevii sa nu fie atenti la ce li se preda, sa se ocupe cu altceva. Actul de predare nu isi poate atinge scopul daca elevii nu sunt suficient de interesati si de curiosi sa afle mai multe despre subiectul discutat.
Maniera de predare este problema reala aici si nu profesorul sau subiectul abordat. Orice ai vrea sa inveti un copil, un tanar trebuie sa te gandesti in primul rand la cum sa il faci sa fie interesat de ceea ce aude si sa vrea sa interactioneze cu tine, ca profesor, prin raspunsuri, intrebari. Si metode de a starni interesul elevilor sunt si pot fi chiar foarte creative si simplu de aplicat.
Sunt ani, daca nu zeci de ani de cand profesorii se straduiesc sa aplice fel de fel de metode de predare in asa fel incat materia sa fie mai usor de „digerat” si elevii sa fie cat mai atenti la ore. Unele au dat rezultate, altele nu au facut decat sa ii indeparteze pe elevi si sa transforme predarea intr-o adevarata aventura.
Cel mai important la clasa este sa ai elevi activi si interesati de ceea ce le vei preda, de cunostintele transmise. Daca reusesti acest lucru si predarea va fi mai simpla si vei avea mereu cele mai bune rezultate pe termen lung. Un elev interesat de ora respectiva este un elev care va reusi si mai departe, in viata, pentru ca isi va insusi corect si aprofundat materia predata. Si ca profesor asta iti doresti, sa ai elevi care pleaca din scoala cu un bagaj de cunostinte cat mai mare pentru a putea sa se descurce in orice fel de context.
Metodele prin care poti avea o intreaga clasa pregatita sa te asculte si implicata in actul predarii in fiecare minut trebuie sa fie cat mai creative si adaptate oamenilor in devenire aflati in fata ta. Cu cat investesti mai mult timp in gasirea unor strategii potrivite pentru predare, pentru transmiterea cunostintelor, cu atat vei avea o ora exemplara si o predare excelenta.
Nu stii inca ce metode sunt cele mai eficiente? Am pregatit cateva exemple de metode testate deja, care ii vor tine pe copii sau pe tineri atenti mereu la ceea ce se preda si interesati sa interactioneze cu profesorul de la catedra.
1. Misterul incorporat in lectiile predate. Ca sa nu se plictiseasca, elevii trebuie sa aiba ceva interesant in fiecare lectie, ceva la care nu se asteapta. Predarea lectiilor prin includerea unor elemente de surpriza si de mister va fi una dintre metodele perfecte pentru a avea copii, tineri dispusi sa asculte, sa descopere.
Cate un indiciu oferit despre viitoarea lectie in fiecare ora noua si deja elevii vor fi dornici sa auda despre ce e vorba, sa dezlege „misterul”. Elevii sunt foarte curiosi si vor sa descopere cat mai multe, te poti folosi de aceasta „slabiciune” pentru a le oferi cele mai interesante experienta la scoala.
2. Fara materiale repetate la nesfarsit. Da, materia e aceeasi, notiunile pe care trebuie sa le trasmiti la clasa sunt aceleasi, stim asta. Insa nu te opreste nimeni sa gasesti diverse metode de a fixa o lectie, de a repeta un material intr-o alta maniera. Gaseste un joc, incearca sa vii cu o abordare creativa, cat mai apropiata de nevoile reale ale elevului modern. De exemplu, strategia 3-2-1 ar fi o solutie foarte buna. Fiecare elev va desena o piramida in caiet si va scrie trei lucruri pe care le-a invatat, le-a inteles, doua lucruri pe care le-a gasit interesante si o intrebare pe care inca o au, la finalul actului de predare.
3. Jocurile distractive, baza invatarii moderne. Scoala nu e doar despre ascultare si scriere dupa dictare. E si despre elementul ludic, despre o joaca orientata spre insusirea unor noi cunostinte si despre fixare. Mai multe jocuri interesante si implicare din partea elevilor. Asta e ceea ce trebuie sa cauti daca vrei sa ai si copii sau tineri care sunt dispusi sa te asculte mereu. Prin joaca invatam multe la orice varsta, asa ca nu trebuie sa iti fie frica, in calitate de profesor, sa experimentezi la clasa.
4. Elevii si alegerile. Fiecare elev e diferit, asa ca elevul are dreptul sa isi aleaga ce fel vrea sa invete. Elevii trebuie sa isi aleaga cum vor sa invete, ce fel de abordare prefera la clasa. E democratic si asa starnesti si interesul si implicarea lor. Asa ca data viitoare cand planifici lectiile e bine sa te gandesti si la banalul joc de X si 0 si sa acoperi cele noua casute cu diverse sarcini, scopul fiecarui elev fiind sa aleaga trei sarcini pe o linie, indiferent care e ea.
5. Procesul de predare nu trebuie luat prea in serios. Nu trebuie sa ramai serios si rece mereu daca vrei sa ai elevi interesati de ceea ce spui. Elevii au stiluri diferite de invatare, alte interese decat profesorul. Poti sa razi cat esti la catedra, poti sa incurajezi elevii sa discute cu tine, sa puna intrebari. Daca esti relaxat vei avea si rezultate bune la catedre si elevi care te vor considera unul „de-al lor”. Doar asa relatia profesor-elev nu va mai fi atat de polarizata si de rigida.
6. Interactivitatea la clasa poate face minuni. Spui scoala, spui elevi care asculta fara sa aiba curajul sa intervina, spui profesori rigizi care predau si pleaca spre alta clasa. Asa nu vei avea niciodata cum sa ai elevi implicati si gata sa te asculte si sa invete ceva chiar de la scoala. Invatarea trebuie sa fie interactiva, procesul de predare trebuie sa fie unul in care elevul e implicat in fiecare etapa.
Activitatile de grup, predarea cu diverse experimente integrate, iata doar doua exemple de modalitati prin care poti aduce interactivitatea in cadrul predarii. Nu trebuie sa fie ceva complicat, complexe, lucrurile banale pot functiona foarte bine. E important insa sa existe interactivitate si elevii sa o poata folosi in avantajul lor, ca sa invete mai usor.