Antrenamentele sunt obositoare si pentru antrenori, si pentru sportivi. Tot timpul antrenorii vor sa obtina cele mai bune rezultate impreuna cu sportivii pe care ii antreneaza, performante maxime.
Antrenamentul clasic poate sa nu fie atat de eficient de fiecare data, iar cand rezultatele nu apar suficient de repede se incearca si alte metode inedite de antrenament.
Psihologia poate fi o arma redutabila pentru a avea cele mai bune rezultate la final si a nu pune atat de mare presiune pe sportivi. Insa sunt multe alte tehnici de antrenament care ar da roade daca ar fi aplicate si testate.
Ce isi doreste orice antrenor? Nu sunt foarte multe lucruri. Cel mai important dintre ele este ca sportivul antrenat sa fie mereu in fruntea clasamentelor si sa reuseasca sa obtina tot ce isi doreste. Esti un antrenor bun daca ai reusit sa iti aduci sportivul la cel mai inalt nivel fara prea multa presiune pusa pe el si fara stres, daca totul a decurs firesc si ai avut cele mai bune rezultate atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.
Un antrenor modern nu se rezuma doar la tehnici clasice de antrenament, incearca sa gaseasca mereu cele mai bune metode de a motiva si de a ajuta sportivul sa aiba in orice moment incredere in sine si puterea de a trece peste orice obstacole in lupta pentru performante si mai bune. Multe tehnici nu sunt atat de usor de inteles, tin mai degraba de domeniul S.F.-ului daca ai intreba un om obisnuit, insa sunt eficiente si pot sa motiveze si mai tare sportivii.
Stilurile de invatare. Se pleaca de la ideea ca orice sportiv are o preferinta prestabilita in privinta antrenamentelor. Preferinta influenteaza invatarea unor noi lucruri in cadrul antrenamentelor. Unii sportivi invata mai bine daca se uita la un video sau daca vad anumite explicatii intr-un desen, altii asculta si retin mai bine orice, in vreme ce multi invata doar daca pun in practica diverse miscari, daca incep sa faca tot ce li se spune si li se explica.
De exemplu, in tenis, un sportiv poate invata imediat anumite tehnici daca vede antrenorul cum serveste, altul poate sa invete excelent si rapid orice fel de tehnica daca o aude descrisa inainte de a o pune in practica. Desi nu exista dovezi stiintifice care sa sustina aceasta teorie, in practica putem vedea stilurile de invatare urmarind cu atentie fiecare sportiv. Depinde de antrenor ce fel de antrenamente va impune, insa de cele mai multe ori se va tine cont si de ce doreste si poate face sportivul.
Programare neuro-lingvistica. Cei care studiaza si aplica aceasta tehnica sunt de parere ca miscarile oculare pot dezvalui gandurile. Daca o persoana se uita in sus inspre stanga sau dreapta incearca sa vizualizeze ceva, dar daca se uita in jos, spre dreapta avem o gandire legata de sentimente. Antrenorii se pot folosi de programarea neuro-lingvistica pentru a sti ce gandesc sportivii si pentru a putea sa intervina atunci cand nu gandesc cum trebuie.
Cand un sportiv se gandeste la sentimente inainte de competitie putem avea din start un handicap si performantele pot fi compromise. Antrenorul poate interveni cand vede un asemenea comportament si ii poate spune sportivului sa se concentreze pe anumite ganduri, urmarind apoi cat de bine poate face fata presiunii.
Comportamentul si gandurile sportivilor pot fi modelate usor prin aceasta programare, se pot imbunatati simtitor. Daca nu mai ai alte resurse pentru a pregati sportivul in pragul unei competitii importante poti apela oricand si la aceasta tehnica.
Gimnastica pentru creier. Implica mai multe tipuri de miscari, de la atingerea calcaiului stang cu mana dreapta pana la amplasarea unui deget pe osul opus din zona pieptului. Se incearca imbunatatirea coordonarii si a miscarilor, o eficienta mai mare in miscare. Se imbunatateste si motivatia, concentrarea, atentia sportivilor. Cu cat mai multe miscari, cu atat mai bine pentru creier si pentru organism. Tehnica se poate aplica in orice sport si are rezultate bune daca este efectuata corect si antrenorii stiu foarte bine ce au de facut.
Indicatorul de tip Myers-Briggs. Este vorba despre un chestionar care evalueaza tipul de personalitate, poate da indicatii legate de recrutarea sportivilor pentru echipa sau pentru un anume program. Prin studierea raspunsurilor din chestionare antrenorii isi dau seama cum s-ar comporta sportivii si ce decizii ar lua. Comunicarea va fi mai eficienta cu sportivii daca antrenorii au aceste informatii.