Ministerul Educatiei recunoaste si incurajeaza participarea la olimpiade si concursuri internationale si asta e foarte bine pentru actualele si viitoarele generatii de elevi. Importanta olimpiadelor si concursurilor este cu atat mai mare cu cat se doreste mereu obtinerea unor viitori angajati si adulti care sa faca performanta si sa fie capabili sa isi puna in valoare cunostintele dobandite in toti anii de studiu. Dar ce rol mai au olimpiadele astazi, cand performanta nu mai are acelasi sens ca in trecut? Mai avem nevoie de ele, mai au copiii nevoie si de ele?
Elevii cu rezultate bune si foarte bune la olimpiadele nationale vor avea o procedura de admitere la liceu simplificata, fara sustinerea Evaluarii Nationale, si asta deja din anul 2023. Doar elevii care au obtinut premiul I la etapa nationala a olimpiadelor scolare sau premiile I, II, III, medalie de aur, argint, bronz in numele Romaniei la competitii internationale recunoscute de Ministerul Educatiei vor avea parte de acest privilegiu si de mai putin stres legat de admiterea la liceu.
La admiterea la facultate elevii, liceenii cu aceleasi rezultate remarcabile se pot inscrie fara sustinerea concursului de admitere, direct pe locurile finantate de la bugetul de stat. Mai mult, unele universitati acorda si gratuitate la inscrierea la procesul de admitere, iar daca elevii vin din licee partenere si sunt sefi de promotie sau au media 10 la Bacalaureat au iarasi gratuitate la admitere, fara sustinerea unui concurs de admitere.
Avantajele sunt, asadar, unele foarte mari pentru cine reuseste sa se califice si sa revina de la olimpiade si concursuri internationale cu rezultate excelente. Dincolo de gratuitati si admitere fara emotii si examene sustinute, participarea la concursuri si olimpiade va aduce numeroase beneficii elevilor si tinerilor. Care ar fi acestea?
- Descoperirea domeniului spre care exista o oarecare inclinatie-prin pregatirea constanta pentru concursuri si olimpiade elevii afla multe lucruri noi, orientarea spre o cariera viitoare e mai simpla, se pot descoperi mai usor domenii de studiu care sunt pe placul copilului;
- Invatarea disciplinei si organizarii timpului-pregatirea pentru concursuri si olimpiade presupune o rutina bine stabilita, multe ore de studiu, o organizare excelenta si o gestionare a timpului exceptionala. Perseverenta, rabdarea sau responsabilitatea sunt invatate si constientizate, internalizate, in asa fel incat rezultatele sa fie cele mai bune in orice context;
- Testarea bagajului de cunostinte deja asimilate-nivelul de la clasa nu este suficient pentru a putea spune daca un elev e bun sau nu. Cunostintele asimilate corect sunt testate cel mai bine prin participarea la concursuri si olimpiade;
- Gestionarea mai buna a situatiilor in care apare esecul-uneori poti avea rezultate foarte bune la concursuri si olimpiade, alteori nu. Esecul e firesc si e foarte bun de multe ori pentru a putea invata si a sti cum sa gestionezi emotiile, la ce sa renunti si a invata ce nu inseamna compromisul. Nimeni nu isi doreste esecul la astfel de competitii scolare, asa ca dupa un esec cu siguranta vor veni si rezultate excelente pentru ca elevul isi da seama imediat ce a gresit si ce nu e bine in abordarea gandita;
- Stima de sine, mai importanta decat orice fel de recompense-cand se obtin rezultate bune pe banda rulanta la olimpiade scolare si concursuri internationale copilul are incredere insine, descopera ca poate sa isi depaseasca limitele, creste si stima sa de sine;
- Incurajarea spiritului de initiativa, abilitatilor sociale si comunicarii mai eficiente-orice olimpiada sau concurs scolar va ajuta elevii sa comunice mai usor, sa aiba abilitati sociale mai bune, sa obtina ce vor in timp mai scurt si mult mai eficient. Initiativa e foarte importanta pentru elevii din ziua de astazi si pentru adultii de maine;
- Dezvoltarea gandirii critice si analitice-prin participarea la olimpiade si concursuri elevul isi exerseaza si dezvolta gandirea abstracta, logica, rezolva mai usor probleme, gaseste mai simplu solutii creative.
O problema a olimpiadelor si concursurilor scolare din prezent e reprezentata de conceptul „in masa”. Foarte multi elevi merg la olimpiade si concursuri „pentru ca trebuie”. Exista conditionare din partea profesorilor, daca vii ai nota mai mare la clasa. Ideea din spatele olimpiadelor „in masa” e simpla: profesorii vor sa aiba cat mai multi elevi la olimpiade si poate cu rezultate cat mai bune.
Si parintii au vina lor; unii ii obliga pe copii sa meaga la olimpiade ca sa se pregateasca, chipurile, pentru examenele ce vor veni. Si de foarte multe ori copilul ajunge sa mearga la olimpiade la mai multe materii fara sa se respecte aptitudini si preferinte individuale, elevul nu prea are nimic de spus, tace si executa.
Olimpiadele devin cu adevarat benefice doar pentru cei care vor sa faca performanta, care vor cariere academice, de expertiza. In afara acestor cazuri olimpiadele devin irelevante pentru orice fel de dezvoltare sociala, profesionala, umana. Poti avea efectul total opus in privinta procesului de formare a increderii in sine, a construirii capacitatilor individuale.
Nu mai avem personalitati sociale, colaborative, capabile sa se integreze intr-un colectiv si sa lucreze in echipa, ne „configuram” copii care sunt mereu in competitie cu altii, sunt individualisti, personalitatea lor devine extrem de competitiva in orice mediu s-ar afla.
Ideal ar fi ca olimpiadele moderne sa fie privite mai degraba ca o componenta a invatamantului elitist. Formele colaborative, fara prea mare competitie, ca forme alternative de cunoastere, ar putea fi mai utile pentru restul elevilor care vor doar sa isi descopere si sa isi formeze pasiunile, caracterul sau chiar potentialul.
Pana cand se va ajunge la un consens si in privinta olimpiadelor si concursurilor scolare olimpiadele vor ramane singura modalitate si forma prin care elevii buni pot sa se afirme si sa isi certifice cunostintele dincolo de testari si de examenele obisnuite. Performanta este importanta in invatamant si pe piata muncii, olimpiadele o stimuleaza si o incurajeaza. Dar nu trebuie exagerat cu ele mai ales daca elevii nu par sa isi doreasca participarea sau sa faca performanta cu adevarat…