Site icon RATB

Pandemia a schimbat modul in care am folosit retelele de socializare

Utilizarea retelelor de socializare in pandemie s-a schimbat radical

Pana la inceputul pandemiei de COVID-19 incercam sa stam cat mai putin pe retelele de socializare, sa le evitam pe cat posibil si sa ne dedicam altor activitati recreative. Din martie 2020, cand starea de urgenta a fost impusa peste tot lumea a fost nevoita sa stea in case si sa petreaca tot mai mult timp in fata monitorului. Trendul crescator al consumului de social media s-a mentinut si dupa ce a fost ridicata starea de urgenta.

Retelele de socializare au inceput sa fie folosite nu atat pentru stiri sau informatii la zi despre pandemie, cat pentru divertisment si pentru continut video sau pentru fotografii de tot felul. Indiferent de tipul de continut accesat, retelele de socializare au ramas in topul preferintelor utilizatorilor aflati dintr-odata intr-o alta realitate decat cea pe care o cunosteau inainte de momentul martie 2020.

In anii ce au precedat fatidicul 2020 social media a fost oricum pe un trend ascendent in privinta accesarilor. Continutul postat mereu pe retele de socializare a atras indiferent de varsta utilizatorilor, am avut momente in care platformele de social media au fost accesate de milioane de oameni si o multime de continut viral. Totusi, din martie 2020, cand pandemia si-a aratat puterea si efectele, social media a devenit dintr-odata un refugiu pentru cei care nu acceptau realitatea care se desfasura inaintea lor.

O schimbare: stirile si consumul lor

Primele schimbari au aparut in privinta stirilor, informatiilor importante gasite pe social media. Consumul de stiri luate direct de pe social media a crescut, am avut si mai multe stiri fake, dar si mai multe instrumente de control. Practic oamenii nu au mai avut rabdare sa astepte jurnalele de la televizor sau de la radio si au inceput sa se bazeze tot mai mult pe stirile postate de diverse institutii media direct pe retelele de socializare.

Anxietatea si teama de infectare i-au adus pe utilizatori in situatia in care si-au verificat conturile de pe retelele de socializare la intervale mai scurte de timp. S-au folosit mai des notificarile, s-au folosit si filtrele mult mai des, la fel si abonarile la diverse pagini de interes, cu informatii credibile. De cealalta parte, cei care au vrut sa dezinformeze, au avut dintr-odata un public mai numeros si au putut sa isi disemineze informatiile false, teorii ale conspiratiei mult mai simplu.

Paradoxal, utilizatorii au avut tendinta sa creada mai multe stirile fake si sa fie atrasi mereu de teorii ale conspiratiei si de tot felul de informatii care nu aveau nicio baza stiintifica. Evident, in centrul cautarilor si al informatiei aparute pe social media s-a aflat COVID-19 si SARS-CoV-2. Au fost totusi si utilizatori care au raportat stirile fake si au incercat sa isi selecteze sursele de informare in mod obiectiv. Marile platforme de socializare au lucrat intensiv la realizarea unor algoritmi mai buni pentru depistarea informatiei false si pentru inchiderea paginilor care incercau sa disemineze multe stiri fake.

Creatori de continut in loc de consumatori pasivi de continut

O alta schimbare importanta: in loc de utilizatori consumatori pasivi de continut, obisnuiti sa citeasca, asculte, vizualizeze informatii si cam atat am avut utilizatori creatori de continut. Platformele deja celebre, Facekook, Twitter, Instagram, YouTube au inceput sa fie invadate de videoclipuri si filmulete create de catre utilizatori amatori sau profesionisti. Cea mai mare popularitate a avut-o TikTok, o retea de socializare unde oricine poate posta filmulete scurte pe orice tema.

Tinerii, copiii, parintii impreuna cu intreaga familiei au postat pe TikTok tot felul de filmulete funny sau filmulete informative, cu diverse trucuri pentru a trece mai usor de pandemie. Pandemia i-a determinat pe utilizatori sa isi gaseasca ceva de facut cat au stat in casa si platformele de socializare de toate tipurile au fost cea mai buna alegere pentru ei.

Unii si-au descoperit pasiunea pentru vlogging, altii au invatat sa editeze si sa se joace cu materialul video, in timp ce anumiti creatori de continut au descoperit noi metode de a avea un venit stabil din social media. Toata lumea a castigat pana la urma si timpul a trecut mai usor.

Apeluri video, audio la mare cautare

Tot pandemia a mai adus o schimbare la nivelul retelelor de socializare. Am inceput tot mai mult sa ne bazam pe apeluri video, audio prin aplicatiile de mesagerie de la ele, am trimis mai multe mesaje, am comunicat mult mai mult on-line si ne-am petrecut ore intregi in clientii de chat oferiti de fiecare platforma in parte. La job, acasa, pe strada, oriunde ne-am aflat am incercat sa comunicam asa cum am putut cu locul de munca, cu familia, prietenii, colegii.

Comunicarea in pandemie a fost foarte importanta pentru ca economia sa functioneze in continuare. S-au dezvoltat foarte mult clientii de chat din cadrul platformelor, am avut actualizari importante, am putut vorbi cu cine am dorit si au aparut si alte alternative fiabile la instrumentele clasice de comunicare.

Si s-a mai intamplat ceva. Criza sanitara si pandemia au readus atributul social in social media. Am incercat sa comunicam mai mult si sa mentinem un sens al comunitatii atat cat am putut. Am avut nevoie sa fim parte din grup, chiar si virtual si am dat la sharing mai multe stiri si update-uri despre noi, pe canale private si publice.

Pandemia ne-a invatat sa cautam suport in grupuri mai mari si sa ne simtim confortabil in momentul in care ne dezvaluim problemele in locuri publice, on-line. S-a pus accent mai mult pe continutul venit din partea comunitatii si pe localizare, pe sfaturi primite de la persoane cu autoritate in on-line, pe sfaturi personalizate.

Exit mobile version