Una dintre cele mai afectate industrii odata cu inceperea pandemiei de COVID-19, moda a reusit sa se reinventeze si sa se redescopere pentru a putea avea o sansa la supravietuire. De la prezentari de moda on-line la colectii lansate doar pe Internet sau la designeri care s-au reorientat din mers ca sa poata avea in continuare cautare, toate aceste schimbari au avut un impact important in domeniul modei.
Schimbarile pe care le-am putut vedea in moda sunt unele firesti, e pana la urma vorba despre o situatie fara precedent la care absolut orice domeniu trebuie sa se raporteze in niste termeni diferiti fata de cei deja cunoscuti si aplicati.
Primele schimbari pe care le-am vazut in moda au fost cele legate de produse. Articolele vestimentare si de incaltaminte au fost livrate direct clientilor, nu am mai mers in magazine sa probam, am probat acasa si am cumparat totul on-line. Producatorii au inceput sa livreze tot mai multe produse direct clientilor, magazinele care erau pline inainte s-au reprofilat si au avut si magazine virtuale, de unde au putut vinde in continuare.
Si in on-line s-au schimbat lucrurile. A devenit foarte importanta conversatia directa, suportul clienti s-a imbunatatit, oamenii au vrut sa discute cu echipele care vindeau articolele de imbracaminte si incaltaminte. Tot mai multe magazine fizice au trecut fortat in on-line si au incercat un model de business care a si functionat.
De cealalta parte, producatorii au incercat sa ii atraga pe clienti si sa ii ajute sa faca fata acestei perioade dificile. Produsele DIY, Do it yourself, au cunoscut un adevarat boom in pandemie. S-au oferit si kit-uri pentru DIY, cu instructiuni complete si tipare pentru a putea sa iti faci acasa cele mai tari articole vestimentare. Ideea a prins foarte bine si lumea care era obisnuita sa cumpere tot ce era la moda s-a invatat sa isi mai completeze garderoba cu lucruri iesite chiar din mainile sale.
Saptamana Modei si idei interesante in moda pandemiei
Saptamana Modei, un eveniment emblematic pentru industria modei a trecut si ea prin schimbari drastice. A durat doar vreo patru zile in cazul evenimentului New York Fashion Week, a fost pe baza de programare orice fel de prezenta, iar activarile au fost exclusiv digitale. Acum s-a vazut foarte bine ca pandemia nu este chiar atat de periculoasa pentru industria modei, ea poate ajuta la gasirea unor modalitati mai creative de a prezenta un produs si de a lansa colectii, de a sublinia niste idei.
Si am mai vazut niste idei de schimbare interesante, determinate de pandemie si de distantare sociala. Multe magazine mari s-au gandit sa isi schimbe interiorul si sa permita clientilor, putini cat sunt, sa nu mai interactioneze deloc cu produsul si sa aiba toate informatiile necesare din QR coduri si din tururile virtuale implementate direct in aplicatii sau pe site. E o modificare destul de interesanta care va prinde bine odata ce va fi implementata global.
Raportarea la moda, in vremea pandemiei
Pandemia de COVID-19 a adus modificari majore si la modul in care se raporteaza oamenii la moda. Daca nu mai mergi la lucru si stai acasa, lucrezi de acasa, nu mai interactionezi atat de mult cu diversi oameni, mai stii sa te imbraci cum trebuie, va mai conta daca esti la moda sau nu?
Locul costumelor si al pantofilor de lux a fost luat rapid de papuci de casa, de tricoul lejer sau de puloverul preferat pentru iesitul cu prietenii. Nimeni nu poarta acasa cravata, nu are o camasa de n mii de euro si mai ales nu are cei mai tari pantaloni de pe piata, care oricum nu se vad cand stai la calculator.
Stilul casul e cel dominant, oamenii se imbraca mai simplu in pandemie si nu mai sunt interesati foarte mult de trend. Te intereseaza sa iti faci treaba de acasa si sa nu ramai fara loc de munca, nu prea conteaza deloc cu ce te imbraci. Conteaza insa mult pentru tine sa fii imbracat „ca de munca” pentru a putea sa fii mai eficient si sa ai randament mai bun. E foarte important pentru creier sa primeasca mesajul corect inainte de a incepe orice zi de lucru: te imbraci ca si cum ai merge la job pentru a intra in „starea de job”.
Schimbari la client, dar si la producator
Daca va mai continua pandemia de COVID-19 s-ar putea sa asistam si la schimbari mai importante si mai drastice in privinta modei. Cu stari de urgenta reinstituite si carantina impusa s-ar putea sa nu mai avem nevoie mai deloc de haine sau de incaltaminte, deplasarile sunt si asa limitate, plimbarea e un lux pe distante mari, la fel si distractia alaturi de prieteni pe la n terase.
Si cand nu mai sunt comenzi de articole vestimentare si de imbracaminte stocurile de produse nu se vor mai vinde asa cum se intampla inainte si preturile vor scadea si ele rapid, vor aparea din ce in ce mai multe campanii si comerciantii vor incerca sa vanda cat se poate de mult.
Clientul va cauta haine si incaltaminte basic, nimic iesit din comun pentru ca nu prea mai ai pe cine sa impresionezi. Tocurile inalte nu se mai poarta, vanzarile au scazut dramatic pe incaltamintea cu toc inalt, nimeni nu mai are nevoie de tocuri inalte, conteaza comoditatea si confortul in putinele deplasari care se mai intampla.
Blugii, jambierii, imbracamintea lejera au inceput sa se vanda foarte mult, in vreme ce imbracamintea de lux nu mai are cautarea dinainte de pandemie. Rochiile si fustele sunt mai lungi, se cauta cele cu dimensiuni mai mare pe lungime, aici se vede clar si disperarea comerciantilor si a producatorilor de a veni cu ceva nou si ceva neasteptat pana la urma. Doar asa supravietuiesti in vremuri de criza atat de puternica.
Second-hand-urile dau tonul in moda pandemiei
Se va cumpara mai mult din second-hand-uri, magazinele de acest tip vor fi jucatori importanti pe o piata total transformata. Industria textila va produce mult si ieftin, mai ales ca va exista o cerere crescanda de produse de o calitate buna si mult mai ieftine. Alaturi de cumpararea din second-hand, clientul din pandemie va putea sa isi aleaga cu mai mare atentie brandul si sa ofere cele mai bune idei pentru firmele care vor sti sa ii asculte feedbackul.
Schimbari sunt si vor mai fi. Nimeni nu poate intui ce se va intampla si cum va fi moda in urmatoarele luni, ce fel se va transforma aceasta industrie atat de profitabila. Ce stim sigur este ca vom vedea o moda a pandemiei care nu va semana cu nimic altceva din ce am vazut pana acum.