Scoala on-line nu are doar avantaje, ea poate fi periculoasa pentru psihicul uman

Din 2020 scoala nu a mai fost la fel cum o stiam pana acum. Toate cursurile au trecut in mare parte in on-line, s-a recurs si la scenariul hibrid, in care elevii au mers la scoala pe grupe, predarea avand loc atat fizic, in clasa, cat si on-line, in acelasi timp.

Scoala on-line a reprezentat o schimbare importanta pentru profesori, elevi si parinti, fiecare „veriga” a trebui sa se adapteze si sa incerce sa inteleaga modul de functionare a cursurilor on-line.

Dincolo te toate avantajele sale, scoala on-line a reprezentat o provocare enormal pentru copii, indiferent ce varsta aveau. Dintr-odata s-au trezit in fata unor monitoare, depinzand doar de tehnologia moderna si de aplicatii pentru a putea comunica si invata. Efectele negative ale cursurilor on-line si-au facut aparitia imediat si sunt mai periculoase decat oricand.

Pandemia de COVID-19 a dus conceptul de scoala on-line la un alt nivel. Daca pana in februarie-martie 2020 existau doar cateva cazuri in care scoala on-line era un lucru obisnuit, dupa ce am intrat in izolare, in stare de urgenta generalizata, scoala virtuala a devenit litera de lege pentru orice fel de sistem de invatamant, oricat de performant sau de slab ar fi fost inainte.

Bancile au ramas goale la scoala, scolile s-au inchis si se mai inchid in continuare, toata lumea are macar un telefon sau o tableta, daca nu un laptop, un desktop, o camera web si un microfon. Fara ele nu ai cum sa faci scoala on-line in 2020 si in anii ce vor urma, pana cand scapam de SARS-CoV-2.

Cele mai grave efecte ale scolii on-line au fost observate insa in planul sanatatii psihice a elevilor. Zile la rand, saptamani, luni elevii nu au mai avut interactiune normala, nu s-au mai vazut, nu au mai discutat fata in fata. Si asta le-a afectat destul de mult comportamentul si modul in care se manifesta.

Dintr-odata avem o generatie de elevi care comunica in mare parte on-line, care petrec ore intregi in fata monitoarelor, stand pe un scaun, in camera lor. Timp de discutii libere nu prea este, nimeni nu mai sta de conversatii la nesfarsit pe Messenger, toata lumea e concentrata si stresata din cauza on-line-ului.

Scoala on-line afecteaza sanatatea mintala a elevilor intr-o multime de moduri. Ca sa va faceti o idee asupra efectelor sale reale asupra copiilor de orice varsta venim in continuare cu cateva exemple.

Lipsa interactiunii sociale. Nu mai ai cum sa socializezi in mod real daca faci scoala on-line. Apare izolarea, stresul, depresia, lipsa de comunicare reala si de interactiune umana isi spune cuvantul. Si cand nu mai poti sa mergi la scoala si sa interactionezi direct incepi sa te autoizolezi, sa nu iti mai doresti sa comunici, devii apatic, obosit mereu.

O rezolvare a acestei probleme ar fi organizarea de intalniri on-line doar pentru discutii intre colegi, gasirea unor momente pentru comunicare si pentru discutii despre subiecte care intereseaza, intalniri in aer liber cu diversi colegi care stau in apropiere. Doar asa putem sa mai reducem din efectele negative ale scolii on-line.

Lipsa structurii. E o diferenta majora intre invatarea si predarea fata in fata si invatarea si predarea on-line. Ai o stabilitate in privinta prezentei la scoala zi de zi, mai ales atunci cand ai o viata familiala dezechilibrata, care te destabilizeaza.

Lipsa unei structuri coerente si reducerea numarului de ore, reducerea orei si un orar mult mai simplu duc la o instabilitate psihica ce se poate agrava in timp. Nu mai stii, in calitate de elev, cum sa faci sa te imparti intre mai multe lucruri, trebuie sa fii atent la foarte multe detalii, sa te ocupi si de partea de infrastructura, de echipamente, sa te asiguri ca functioneaza totul cum trebuie.

Se intampla sa nu faci ore, sa nu mearga echipamentele, sa te lase conexiunea, predarea nu poate fi facuta la fel ca la clasa, fiecare profesor alege ce fel se desfasoara orele, are metodele lui de predare on-line. Si elevii trebuie sa se adapteze din mers, nu mai ai o stabilitate si un curs firesc si normal al lucrurilor.

In plan psihic suferi si incep sa apara frustrari, sa apara stresul din ce in ce mai mare si instabilitatea psihica, apar si perioade de irascibilitate, lipsa de concentrare, eficienta scade drastic cu toate eforturile depuse. Si toate astea la pachet cu o anxietate crescuta si cu un nivel foarte ridicat de adrenalina, pentru ca nu stii niciodata ce se poate intampla si nu mai ai cum sa participi la scoala on-line.

Acasa nu e ca in clasa. Nu ai linistea de care te bucurai in clasa, nu te poti concentra foarte bine pentru ca si parintii lucreaza tot de acasa, in multe cazuri. Mai ai frati, animale de companie, vecini care isi refac apartamentele, e zgomot, ai atatia factori care iti distrag atentia incat e imposibil sa fii 100% concentrat pe lectiile on-line. Plus ca s-ar putea sa nu te simti atat de determinat sa inveti si sa participi la ore. Acasa ai o anumita lejeritate, un confort pe care banca si clasa nu ti-l ofera. Tinzi sa renunti la implicarea totala si sa tratezi cursurile cu o oarecare superficialitate.

In plan psihic nu mai pui pe primul plan lectiile, orele, incepi sa te concentrezi pe tine, pe propria persoana in incercarea de a depasi aceasta perioada foarte complicata. Esti mai iritat decat atunci cand mergeai fizic la scoala, nu mai ai rabdare sa faci tot ce trebuie pentru scoala, o tratezi cu din ce in ce mai multa superficialitate si ai tendinta sa renunti prea repede doar pentru ca este, uneori, prea complicat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?