Oriunde te uiti in lume sunt probleme legate de sistemele de educatie. Nici sistemul de educatie finlandez, care e cel mai avansat si mai bun, mai eficient din lume nu e perfect. Un sistem de educatie ideal poate parea o utopie, insa cu putin efort putem ajunge la unul functional si ideal, nu idealist. Tine doar de noi si de actorii implicati in educatie sa ia decizii inteligente si sa se lupte pentru o implementare a unor idei moderne intr-un sistem de invatamant care are nevoie de o schimbare radicala.
Ce defineste un sistem de educatie ideal? Profesori de calitate si cadre didactice dedicate, poate increderea din partea societatii in potentialul sau, dar si respectul pentru invatare. Idealul in educatie este influentat si de cultura, cu siguranta, de aspecte locale unde se implementeaza acesta. Un sistem ideal de educatie nu inseamna neaparat un sistem unde totul merge struna si unde toata lumea e multumita, totul merge de la sine. Sistemul ideal inseamna implicare, inseamna munca, inseamna foarte multe ore pierdute pana sa atingi perfectiunea. Nimic nu vine de nicaieri, totul trebuie construit, uneori si de la zero.
Infrastructura, baze de studiu de calitate, resurse cat mai multe si adaptate nevoilor reale ale sistemului, ale profesorilor si ale elevilor, dar si o atentie sporita la cele mai interesante si mai moderne dezvoltari din domenii cheie, care ar putea fi aplicate si in sistem. Toate acestea contribuie la conturarea sistemului nostru ideal de educatie.
Ce alti factori pot creiona un sistem educational perfect?
Gasirea oamenilor potriviti care isi doresc si pot deveni profesori. Nu oricine poate deveni profesor, oamenii care intra in sistem trebuie triati si alesi pe baza unor studii clare, unor abilitati speciale pentru pedagogie, pentru metode moderne de predare si de integrare intr-un sistem care tinde spre perfectiune. Cum gasesti oamenii potriviti?
Dai examene banale bazate pe reproducere? Nu. Aplici mai degraba modelul Google, modelul marilor corporatii care conduc interviuri stranii in aparenta, unde candidatii trebuie sa raspunda la n intrebari foarte interesante, aparent fara legatura cu ce vor avea de facut. Doar prin abordari creative si bine targetate, directionate se pot gasi acei indivizi care sunt facuti pentru a fi profesori.
Dezvoltarea unor instructori perfecti. Nu e suficient sa ai doar cei mai buni oameni, capabili sa imbratiseze meseria de profesor. Trebuie sa ii transformi in instructori perfecti. Profesorul de maine trebuie sa stie cum sa foloseasca tot ce are si toate cunostintele pe care trebuie sa le transmita in asa fel incat elevii sa poata intelege si sa poata deveni adultii de maine care se descurca oricum.
Asta e si miza sistemului educational ideal, sa formeze oameni care la randul lor sa poata sa se descurce si sa acorde o educatie sanatoasa in familiile lor viitoare. Cum ai instructori perfecti? Impunand studii superioare peste tot, facand specializari continue, obligand cadrele didactice sa aiba cat mai multe idei despre tot ce e nou in domeniu. Investesti in oameni ca sa poti sa ai satisfactia unei pregatiri de cinci stele la orice nivel.
Asigurarea celei mai bune invatari, predari pentru toti elevii. S-au dus vremurile in care lucrai la clasa cu elevii mai buni, restul prindeau ei din urma la un moment dat. Chiar daca avem clase cu multi copii, sistemul educational ideal isi propune sa stimuleze profesorii in asa fel incat sa acorde atentia cuvenita tuturor. Copiii mai slabi trebuie ajutati si ei, se lucreza cu toata lumea, dar in ritm diferit, in functie de cat poate fiecare. Nimeni nu e lasat in urma, lectiile sunt adaptate in functie de performantele copiilor si nu de performantele claselor. E utopic, poate asa pare, dar asta e baza unui sistem educational sanatos si ideal.
Fara curriculum diferentiat impus de la „centru”. Intr-un sistem ideal fiecare scoala isi face propriul curriculum, da, bazat pe ceea ce se decide de la minister, dar adaptat realitatilor de acolo, punctuale. Deciziile sunt descentralizate cu siguranta, nu stie ministerul ce e in clasa x si cat poate n copil sa „duca”, sa inteleaga din ce i se preda, cat de interesat este. Este mai bine sa ai programe facute pe scoli si nu dictate de la un minister care nu prea stie de multe ori care e situatia fiecarei unitati de invatamant din subordine. Sistemul educational ideal este mai usor de obtinut daca se tine cont si de aceasta regula si daca se lucreaza serios la tot ce tine de programe scolare si de evaluarile necesare pe parcurs.