Introducerea modulelor in structura anului scolar viitor nu va face decat sa bulverseze personalul din invatamant si elevii…

De cateva luni bune profesori, parinti si elevi deopotriva se afla intr-o stare de neliniste si de nemultumire continua. Ministerul Educatiei a adus in discutie o schimbare dramatica la nivelul structurii anului scolar urmator. Si nu e vorba de revenirea la trimestre sau de numarul de vacante, de durata lor. Calcaiul lui Ahile in momentul de fata a luat forma modulelor de predare-invatare-evaluare intinse pe tot parcursul anului scolar 2022-2023…

Cu o rata a analfabetismului functional care depaseste 50% si un abandon scolar prematur cu o rata uriasa, 15.5% in 2020, cu tendinta de amplificare in pandemie, Romania tot incearca de ani buni sa aduca o schimbare in sistemul de invatamant romanesc si sa imbunatateasca aceste procente. Daca ne gandim ca rata abandonului scolar in Croatia, de exemplu, este sub 2.2%, iar in Grecia avem un procent de 3.8%, ne vom da seama ca invatamantul romanesc are mai probleme.

Pana in 2022 structura anului scolar era una destul de simpla: doua vacante importante, de iarna, de vara, o vacanta intre semestre care intre timp a disparut si ea, doua semestre, o vacanta de Paste, o vacanta inainte de cea de iarna pentru clasele primare. In trecut, semestrele au intrat in noua structura dupa ce s-a renuntat la trimestre. Si la fiecare final de semetru erau teze si evaluari importante pentru a incheia media semestriala fiecarui elev.

Potrivit Ministerului Educatiei, din anul scolar 2022-2023 se renunta si la semestre si se introduc… modulele. Se vor numi module de predare-invatare-evaluare, vor fi cinci si vor fi dispuse pe parcursul lunilor de scoala, din septembrie pana in iunie. In februarie va fi o vacanta care se va fixa intr-o perioada aleasa de fiecare judet in parte (s-au ales deja perioadele).

Si odata cu aceste cinci module de predare-invatare-evaluare se va renunta si la numarul foarte mare de note pe care le aveau elevii si la teze. Va fi o singura medie la final de an, numarul de note nu mai este normat in regulamente, profesorii decid de cate note au nevoie ca sa ajunga la media finala. Tezele obligatorii dispar si ele, se dadeau inainte la gimnaziu si liceu.

Durata modulelor va fi de 6-8 saptamani, intrerupte fireste de cinci vacante de o saptamana sau doua. Primul modul va fi intre 5 septembrie si 21 octombrie, al doilea intre 31 octombrie si 22 decembrie, al treilea si al patru intre 9 ianuarie-6 aprilie, urmand ca ultimul sa fie intre 19 aprilie si 16 iunie.

Practic elevii sunt lasati sa invete, sa acumuleze cunostinte si sunt evaluati la final de modul, rezultand o singura nota. Deci intr-un modul nu e nevoie de sapte-noua note ca sa ai o medie. Asculti elevul oral, mai dai un test scris in alt modul de preferat si te descurci ca dascal…

Sunt doua probleme majore pe care le are aceasta structura in momentul de fata. Profesorii se vor adapta din mers la acest tip de evaluare, dar evaluarile s-ar putea sa nu mai fie atat de bine intelese ca in cazul structurii cu semestre si teze, teste. Profesorul va trebui sa isi schimbe modul de evaluare, sa alterneze metode de evaluare in asa fel incat sa poata avea o medie finala in functie de materia predata si de elevi. Am putea avea cazuri de neadaptare sau de adaptare dificila la noul sistem impus de la Minister…

Pe de alta parte, ne gandim si la elevi. Cei care intra acum in clasa a V-a pe noua structura vor avea un avantaj pentru ca vor invata rapid si se vor obisnui cu noua evaluare. Dar elevii mai mari, care erau deja obisnuiti cu un mod de invatare, evaluare, cu teze, cu teste si multe note, cu o notatie diferita s-ar putea sa aiba mari probleme de acomodare odata cu acest experiment.

Desi de la Minister se spune clar ca noua structura va pune elevul in centrul atentiei si va cauta sa il ajute, sa il sprijine, e spre binele lui, noua structura a anului scolar viitor nu va face decat sa incurce si mai tare elevul.

Revenind la modulele de predare-invatare-evaluare, multa lume s-a intrebat ce sunt aceste module, ce e cu ele. Un modul intr-un sistem de invatamant este un stil de invatare in care un curs, o materie este „spart/a” in mai multe unitati sau segmente. In teorie e mai usor sa inveti pe module mai ales cand ai materii mai grele, notiuni mai dificile. Practic ai mai multe lectii care urmaresc sa acopere un anumit subiect, o anumita tematica. Un modul se organizeaza mai usor cu ajutorul lectiilor, invatarea este una coerenta in permanenta in cadrul unui modul.

Ce avantaje au modulele introduse intr-un sistem de invatamant? Permit elevilor sa planifice invatarea, stiu deja de la inceput subiectele studiate in fiecare modul. Elevii inteleg si isi insusesc notiunile vehiculate la clasa mai usor, modulele individuale nu trebuie sa aiba legatura neaparat intre ele. Informatia e procesata in segmente, deci e mai usor de retinut si de fixat.

Fiecare modul va avea o evaluare, se vor face evaluari pe parcurs, ai mai mult timp de studiu si poti sa iti revizuiesti si sa iti structurezi materia pas cu pas de-a lungul anului scolar.

Structura pe module s-ar putea sa reduca si nivelul de stres al elevilor. Ai control asupra materiei studiate, ai un ritm de studiu-evaluare predictibil si stii la ce sa te astepti.

Momentan nu stim clar cum vor arata toate aceste cinci module in practica, cum va arata programa restructurata la materiile principale, ce fel se vor implementa modulele la clasa si ce reactie vor avea profesorii si elevii pe masura ce vor trece lunile din anul scolar 2022-2023. Putem spera doar ca aceasta schimbare nu va fi de moment si nu va avea efecte negative asupra invatarii si rezultatelor elevilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *