Tehnologia este in permanenta alaturi de noi, langa noi, este utila si este parte din viata noastra. Depindem de ea, reusim sa o folosim mereu in interesul nostru si e ceva de care nu ne putem lipsi in 2021. Daca te gandesti ca tot ce ai prin casa, tot ce vezi in jurul tau este ceva nou, care a aparut peste noapte, cand un inventator a avut o idee geniala te inseli.
Multe dintre tehnologiile din prezent au aparut cu mult timp inainte sa le folosesti tu si s-au reinventat pe masura ce industria din spatele lor a evoluat si clientii au fost tot mai pretentiosi.
In trecut ideile foarte bune ramaneau de multe ori aruncate intr-un sertar pentru ca nu aveai nici tehnologia care sa te ajute sa le pui in practica, si nici utilizatorii care sa fie atat de incantati de ele. Foarte multe device-uri de astazi nu ar fi existat insa daca nu aveam acele idei si tehnologii care astazi par invechite, dar care atunci erau de domeniul S.F.-ului.
Plus ca nu prea aveai cui sa le vinzi. Oamenii aveau alte preocupari cu cateva decade in urma, nu aveai nici Internet sau metode de promovare moderne, nu aveai nici macar cum sa le imbunatatesti prea tare. Multe idei au ajuns si in „vremea noastra”, au trecut testul timpului si astazi le avem langa noi, le folosim si ne bucuram de un prezent ceva mai bine ancorat intr-o realitate in schimbare.
Realitatea Virtuala. Prin anii 1990 a fost un film cu un nume neinspirat: „Lawnmower Man”. A fost un succes, desi nu era un film pe care sa iti doresti sa il vezi si sa il revezi, pentru ca era despre realitate virtuala. Inca de atunci visam la niste casti speciale pe care sa le punem pe cap si sa intram dintr-odata intr-o realitate virtuala. La orice fel de miscare de cap grafica din fata ochilor reactiona la cele mai mici schimbari de pozitie.
Nintendo a experimentat cu Virtual Boy, in vreme ce firma britanica Virtuality a devenit pentru scurt timp cele mai sexy brand din lumea tehnologiei din lume. La inceputul anilor 2000, Realitatea Virtuala nu era decat o amintire jenanta. Nu prea functiona si nu puteai sa faci nimic cu ea. Pana in 2012 cativa ingineri cu imaginatie multa au incercat sa transforme Realitatea Virtuala intr-o tehnologie pe care o puteai folosi oriunde.
Asa s-a nascut Oculus Rift. Facebook a cumparat afacerea imediat si asa toata lumea era in Realitate Virtuala, incerca sa o foloseasca, chiar daca nu isi dorea neaparat sa aiba de-a face cu ea. Pe viitor Realitatea Virtuala va fi foarte importanta pentru interfetele pe care le vor vedea utilizatorii in diverse sisteme de operare sau aplicatii.
Ceasurile smart. Ai la mana sau iti doresti un ceas smart. Multe companii au incercat sa aduca pe piata ceasuri inteligente inainte sa vina si Apple si sa incerce sa revolutioneze o piata inca neexploatata la adevaratul sau potential. Dar ceasurile smart nu sunt ceva nou. Putina lume isi aminteste ca in 2004 aveam Microsfot SPOT. SPOT insemna Smart Personal Object Technology.
Produsul folosea semnale FM ca sa transmita informatii la diverse produse in baza unui abonament anual cuprins intre 39 si 59 de dolari. Aveai multiple canale asociate cu SPOT si ideea parea destul de buna. Da, era ceva diferit de ceea ce inseamna astazi ceas smart, nu avea Wi-Fi sau Bluetooth, insa era ceva revolutionar si a fost baza pentru ce a urmat.
Tableta. Odata Bill Gates ar fi spus: PC-ul tableta este o evolutie naturala de la laptop. Au fost multe incercari de a ajunge la o tableta, dar toate au esuat, clientii nu au fost atrasi de asa ceva. Tot mai bun era PC-ul sau laptopul. Microsoft a incercat la un moment dat sa includa o versiune de Windows Xp in specificatiile tabletelor.
Totusi Apple a fost cel care a venit pe piata cu o tableta care a fost adorata si cumparata rapid, in toata lumea. Microsoft nu a stat degeaba si a venit cu Surface-urile sale, insa e diferenta uriasa fata de ceea ce a produs Apple din toate punctele de vedere.
Playere MP3. Nu, nu am avut MP3 cand Steve Jobs a dezvaluit iPod-ul in 2001. Cu trei ani inainte a aparut MP3-ul si asta pentru ca exista o companie din Coreea numita Saehan Information Systems. MPMan F10 a fost una dintre cele mai asteptate si mai apreciate inventii, era un dispozitiv micut care putea stoca multe melodii in format MP3 si le putea reda fara sa ai nevoie de alte dispozitive. Dar cu iPod lucrurile au evoluat si am ajuns sa putem stoca, sterge si incarca MP3-uri in dispozitive din ce in ce mai mici.
Sony a insistat ani la rand sa foloseasca ATRAC, un format de fisiere proprietar pe care il vedeai doar pe dispozitive Sony. Clientii au decis ca nu e o idee prea buna si dorinta Sony a ramas doar la nivelul de… idee.
Reteaua de socializare. Inainte de Facebook sau Twitter am avut LiveJournal. Site-ul a aparut in 1999 si a fost destinat unor update-uri legate de viata colegilor de liceu. Mai tarziu a devenit un jurnal public pentru toata lumea care isi dorea sa contribuie la asa ceva.
Semana mult cu Tumblr, puteai intra pe LiveJournal doar pe baza de invitatie, insa dezvoltarea sa a fost extraordinara chiar si asa. Pe LiveJournal postarile fandom erau foarte populare si asta i-a crescut baza de clienti. Totusi s-a intamplat ceva si LiveJournal nu prea a mai fost asa de bine vazut. A sters sute de „intrari” intr-o actiune numita „Strikethrough”. In lunile ce au urmat au fost si alte stergeri de postari, intr-o alta actiune denumita „Boldthrough”.
Astazi inca mai exista LiveJournal, dar e detinut de rusi, de o companie media ruseasca, SUP Media si e concentrat doar pe piata ruseasca, are utilizatori rusi.