La noi, in Romania, statiile de metrou si garile nu sunt atat de atractive si iti doresti mai degraba sa vina garnitura si sa pleci de acolo spre destinatie. Insa in strainatate, in tarile dezvoltate si civilizate, garile si statiile de metrou se transforma in opere de arta si sunt un teren fertil pentru cele mai noi si mai interesante idei arhitecturale si de design.
De cate ori nu ai fost la metrou sau intr-o gara si nici nu iti ami amintesti ce era in jurul tau, daca ai vazut sau nu ceva interesant, ce era pe ziduri, poate pe tavan? Lucrul asta nu se intampla si in strainatate, acolo unde autoritatile locale impreuna cu arhitecti sau designeri de top au reusit sa redea oamenilor garile si statiile de metrou si sa atraga atentia asupra interiorului sau exteriorului in cele mai interesante maniere.
Daca nu ai apucat sa vizitezi multe orase mari din lume si sa le vezi garile sau statiile de metrou, reteaua de metrou, iti propunem sa descoperi in continuare cele mai frumoase si mai interesante opt statii de metrou sau de tren, gari din lume:
Statia Drassanes. Este in Barcelona, Spania, s-a deschis publicului in 1968, face parte din reteaua de metrou din Barcelona, si e pe linia verde in districtul Ciutat Vella. Remodelarea micutei statii de metrou a avut loc in 2009, s-a implicat in remodelare arhitectul Eduardo Guitierrez, dar si Jordi Fernandez. Pentru ca statia initiala era foarte mica au aparut si limitari la nivel arhitectural cand a fost refacuta. Asa ca au folosit materiale pe care le vedem la vagoanele de metrou si au acuperit toata statia de tren. Alegerea s-a dovedit a fi una inspirata pentru ca materialele sunt foarte rezistente la actele de vandalism si se intretin usor, sunt rezistente. Designul e spectaculos, iar principiile arhitecturale sunt pastrate fara probleme.
Statia Shibuya. O gasim in Tokyo, Japonia, a fost creata de arhitectul Tadao Ando, este si cea mai aglomerata statie pentru navetisti din Japonia. De ce aglomerata? Pentru ca peste doua milioane de navetisti o tranziteaza in fiecare zi. De aici ajungi in suburbiile Tokyo, pornind din centru. Ideea statiei de metrou a fost simpla: sa fie confortabila si sa ofere o experienta cat mai placuta navetistului. Arhitectul a militat pentru lasarea masinilor si mersul cu metroul mai mult. Statia seamana cu o nava spatiala, cel putin asa era in planurile arhitectului. Calatorii ajung pe peroane folosind trei niveluri, niveluri care sunt intr-un atrium. Nava spatiala-statie de metrou permite aerului sa circule si lumina naturala patrunde fara probleme, sistemul de racire cu apa din peretii de fibra de sticla face minuni mai ales cand e foarte cald, energia consumata de statie scade simtitor.
Estacion de Atocha. Cum v-ati dat seama e in Spania, in Madrid mai exact, este cea mai mare din Madrid. Calatorii de ocazie si navetistii folosesc statia de tren pentru a ajunge din Barcelona spre Sevilla, dar si in Madrid. Ai acces la trenuri de mare viteza, la trenuri regionale si interiorul e spectaculos. Dar nu a fost dintotdeauna asa. Gara si statia de tren a fost reconstruita in 1892, designerul care s-a ocupat a fost Alberto de Palacio Elissagne, si celebrul Gustave Eiffel a contribuit la planurile sale. Din 1992 a fost adaugata un fel de junga de interior de 4000 metri patrati, cu 500 de specii de animale si plante. Asa visul designerilor de a atrage atentia calatorilor si de a avea privirile atintite asupra interiorului s-a implinit.
St. Quirin Platz. A fost proiectata de arhitectii Hermann si Ottl, se afla in München si este statia de metrou care se afla pe U1, linie de pe U-bahn din München. Arhitectii s-au gandit ca e nevoie de multa lumina naturala si la metrou si ca experienta folosirii metroului va fi mai placuta asa. Statia e acoperita cu o cochilie din sticla securizata, lumina naturala intra din belsug in toata statia, statia de metrou e asa integrata intr-un parc.
Statia T-Centralen. Suedezii stiu ce vor si incearca sa vina mereu cu inovatii. Statia T-Centralen uimeste de fiecare data, si asta nu pentru ca se afla in Stockholm. Aici se intalnesc toate liniile de metrou din oras. Intr-o zi normala in statie ajung si o tranziteaza epste 220.000 pasageri, e cel mai „fierbinte” punct din sistemul de metrou din Stockholm.
Ceea ce e cu adevarat deosebit la statia de metrou suedeza e designul sau. E poate cea la lunga si mai mare galerie de arta din lume, care e gazduita de o statie de metrou. Pe toate zidurile sunt picturi superbe, zidurile nu sunt din materiale moderne, pastreza materialul original, roca, peretii cavernei, pesterii de la care s-a pornit.
Statia Arts et Métiers. Se afla in Paris, e o statie de metrou celebra din capitala Frantei, este un muzeu la metrou, Musée des Arts et Métiers. A fost regandit designul sau in 1994, de catre Francois Suiten, se afla sub muzeul cu acelasi nume, iar interiorul seamana cu un submarin din cupru realizat in onoarea lui Jules Vern, autorul operei literare 20.000 de leghe sub mari.
Statia Expo. Este in Singapore, a fost proiectata de Norman Foster, gandita special pentru a deservi Centrul Expozitional Singapore. Lucrarile s-au terminat in 2000. Statia avea nevoie de sisteme speciale de racire sau de pastrare a temperaturii cat mai reduse avand in vedere climatul tropical sufocant din zona. In locul unui acoperis banal din cine stie ce materiale moderne s-a apelat la o idee geniala-s-a creat un OZN in forma de disc din paneluri de titan pentru a reflecta razele soarelui, deci temperatura de la interior scade. Acelasi acoperis reflecta si lumina naturala si farurile masinilor, animand statia cu reflexii ale oamenilor care stau sub el.
Gare do Oriente. E in Lisabona, Portugalia, a fost construita pentru Expo 98, expozitie generala organizata in Portugalia, e si cea mai mare statie de tranzitie si este un hub pentru transportul din Lisabona. Acolo ai metrou, trenuri de mare viteza, regionale, pentru navetisti, o statie de autobuz, un centru comercial si o sectie de politie. Anual pe acolo trec peste 75 milioane de pasageri.
A fost proiectata de arhitectul Santiago Calatrava, are un acoperis unic, platformele fiind amplasate pe un fel de pod. Sunt si influente gotice in arhitectura, statia in sine e o adevarata opera de arta.