RATB

Vrei sa ai o igiena orala perfecta? Evita aceste greseli

Igiena orala este importanta pentru sanatatea noastra

Sanatatea danturii este foarte importanta indiferent de varsta. O dantura cu probleme poate insemna si un sistem digestiv care nu functioneaza asa cum trebuie, poate insemna infectii periodice la nivelul cavitatii bucale, care pot afecta, la un moment dat, intreg organismul.

Cand vine vorba de dantura si de spalat pe dinti, de ingrijirea ei, credem ca stim foarte bine cum sa o ingrijim. Fiecare in felul sau. Fara sa ne dam seama insa facem o serie de greseli care ne pot sabota incercarea de a avea o dantura impecabila.

Dintii sunt niste organe foarte sensibile. Daca nu ai grija de ei asa cum trebuie incep sa aiba probleme. La inceput doar niste carii iti vor da batai de cap, dupa care vor aparea si infectiile, gingivitele, pulpitele, dintii pierduti si extractiile dureroase. Si cand dantura sufera, suferi si tu.

Nu trebuie sa iti amintim de durerile dentare, pe care le-am experimentat cu totii, sau de inflamatiile la nivelul fetei. Stii sigur cum e senzatia neplacuta de dupa orice interventie sau operatie la nivelul cavitatii bucale, pentru indepartarea unui dinte cu probleme serioase.

Vestea buna este ca putem evita vizitele foarte dese la stomatolog si interventiile dureroase daca ne ferim de cateva greseli banale. Sunt greseli pe care nu le facem in mod constient, dar care sunt foarte importante, trebuie constientizate mai intai, pentru a nu ajunge sa avem o dantura deteriorata si imposibil de tratat la dentist. Iata in continuare doar cateva exemple si ce poti face ca sa le eviti.

1. Te speli pe dinti doar o data in zi. Da, nu ai timp. Stim. Te speli pe dinti doar dimineata ca sa nu ai respiratie uras mirositoare si sa nu vezi doar sprancene ridicate pe la sedinte. Ar fi bine sa iti faci timp sa te speli pe dinti de cel putin doua ori pe zi, a doua oara nu mai tarziu de pranz sau ora 18.00-19.00. Daca obisnuiesti sa mananci mai tarziu, asteapta cel putin 30 de minute dupa ce ai terminat de mancat si apoi te poti spala pe dinti fara probleme. Important este sa nu te culci nespalat pe dinti sau sa te ocupi de alte activitati si sa uiti de igiena orala.

Cand bacteriile din gura au ce „consuma”, resturile care tot raman printre dinti apare si o aciditate mai mare la nivel bucal, iar de aici pana la carii si probleme dentare e doar un pas. Ce retinem: spalat de trei ori pe zi, dupa fiecare masa, dar si inainte de culcare. Nu e negociabila niciuna dintre cele patru spalari recomandate. Vei observa imediat o imbunatatire a sanatatii dentare.

2. Freci prea tare dintii cu periuta. Daca folosesti periuta in mod incorect si apesi prea tare ajungi la retractie gingivala, la dureri, la ranirea gingiei. E recomandat a se folosi o periuta cu peri moi, cel mult cu duritate medie, si fara o apasare prea puternica in timpul miscarilor de periaj. Atentie si la periuta, sa nu fie din materiale care ar putea irita gingia, care ar rani zonele sensibile din jurul dintilor. Cauta sa cumperi doar periute aprobate si testate, de la firme consacrate, care produc si pasta de dinti si stiu foarte bine cum trebuie sa arate o periuta.

3. Te grabesti cand te speli pe dinti. Chiar daca te speli pe dinti de patru ori pe zi, asa cum recomanda medicii, dupa fiecare masa si inainte de culcare, cu periuta potrivita si fara sa pui presiune prea mare pe ea, s-ar putea sa nu obtii rezultatele dorite. De ce? Pentru ca te grabesti. Aloca spalatului pe dinti cel putin doua minute. Daca te grabesti placa bacteriana va ramane intacta, apare respiratia urat mirositoare, se inflameaza gingia, apar si cariile.

Ca sa iti fie mai usor sa „rezisti” la periajul corect pune niste muzica in casti sau in baie, asculta ceva ce iti place, gandeste-te la proiectele tale, la ceva frumos, incearca sa nu dai asa de mare importanta actiunii de periaj. Si inca ceva. Nu lasa apa pornita la robinet cat te speli pe dinti. Te va determina sa te grabesti si mai tare.

4. Nu folosesti ata dentara. Pe langa periajul dentar corect e nevoie si de o interventie adecvata intre dinti. Aici intervine ata dentara. E simplu de folosit, are gust placut, senzatia in timpul folosirii e usor de suportat si te asiguri ca nu iti mai ramane niciun fel de rest de mancare intre dinti, in locurile unde perii periutei nu au cum sa ajunga. La fiecare periaj ar fi recomandat sa inchei „sesiunea” cu ata de dinti utilizata conform instructiunilor de pe cutie.

5. Clatesti gura doar cu apa de gura si nu te speli pe dinti, nu folosesti ata dentara. Apa de gura nu poate sa curete dintii, nu are cum sa scoata resturile de mancare dintre dinti, nu elimina aproape deloc placa bacteriana.

Apa de gura dezinfecteaza cavitatea bucala, de aceea este denumita apa de gura, elimina o mica parte din placa bacteriana, e adevarat, dar e nevoie de periaj serios pentru rezultate optime. Apa de gura se va folosi de fiecare data cand ne spalam pe dinti, dupa ce am terminat cu periajul si cu ata dentara.

6. Folosesti o pasta de dinti care nu e adecvata problemelor tale dentare. Medicul stomatolog iti poate recomanda tipul de pasta de dinti de care ai nevoie. Daca ai carii mai multe ai nevoie de pasta de dinti cu fluor, daca ai probleme mari cu gingia ai nevoie de pasta de dinti cu efect antiinflamator, pasta de dinti cu o anumita compozitie. E important sa discuti cu medicul inainte de a cumpara o pasta cu efect de albire sau cele care au o actiune mai puternica asupra danturii.

7. Mergi la dentist doar cand incepi sa ai dureri si dinti imposibil de salvat. E cea mai grava si mai mare greseala sa mergi la dentist doar cand te doare ceva sau cand vezi in oglinda ca dantura arata foarte rau. La dentist trebuie sa ajungi o data la sase luni, poate la trei luni, daca stii ca ai probleme care nu se pot rezolva pe loc.

Cu cat mergi mai des la dentist, cu atat vei avea dintii si gingia sanatoase si vei reusi sa scapi de interventii stomatologice costisitoare si foarte complicate. Ai si dinti perfecti si un zambet pe care nu ti-l ascunzi niciodata si previi orice fel de probleme viitoare aparute la nivelul danturii.

Exit mobile version