Astazi a merge la universitate este „la moda”. Sunt din ce in ce mai multi absolventi de liceu care aleg sa mearga mai departe la universitate pentru a continua studiile si a se pregati pentru un viitor loc de munca. Desi mai sunt si alte variante in afara de universitate, scoli postliceale, specializari la diverse firme care fac si angajari dupa, ucenicie, cei mai multi tineri aleg sa urmeze cursurile unei institutii de invatamant superior. Dar perspectivele angajarii imediat dupa absolvire sunt extrem de complicate. Ce au de facut universitatile ca sa evite astfel de scenarii repetate si pe viitor?
Pe langa experienta anilor de facultate si imbogatirea cunostintelor generale si celor dintr-un anumit domeniu de interes, universitatile ofera si mirajul unor locuri de munca mai bune odata ce ai o diploma de absolvire in mana si un brand universitar in spate, dar si salarii mai bune. Si e doar un ideal pe care prea putini absolventi ajung sa il atinga in viata de dupa facultate.
Piata muncii s-a schimbat radical in ultimii ani, mai ales odata cu pandemia de COVID-19 si cu noile provocari globale, crize economice, conflicte care au dat peste cap orice fel de planuri politice, economice.
Prin 2016, in raportul WEF, World Economic Forum, Viitorul joburilor, se afirma un lucru interesant pentru acea vreme: 65 de procente din numarul copiilor care intrau in clasele primare in acel an ar fi fost angajati in posturi care nici macar nu existau la vremea respectiva. Progresul vizibil al celei de-a patra Revolutii Industriale accelereaza deja schimbarile pe repede-inainte din piata muncii. Avem inteligenta artificiala, roboti, nanotehnologie, printare 3D, biotehnologie, toate aducand inovatie si joburi care rand pe rand vor disparea in viitor.
In 2020 WEF si al sau raport estimau ca joburile se vor transforma mult mai mult ca in trecut si la fel si aptitudinile de care vor avea nevoie candidatii ca sa ocupe postul dorit… asta pana in 2025. Integrarea tehnologiilor moderne a determinat o reducere a fortei de munca in multe afaceri. Pe viitor paritatea dintre sarcinile realizate de catre oameni si cele realizate cu ajutorul tehnologiei va fi perfecta…
Munca de acasa, joburile noi aparute intre timp ca urmare a progresului economic, cerintele tot mai mari pentru aptitudini complexe, gandire critica, rezolvare de probleme, „self-management”, iata doar cateva schimbari la care universitatile ar trebui sa se gandeasca. Generatiile actuale si cele viitoare vor fi nevoite sa invete si sa re-invete pe termen lung daca vor sa isi rafineze abilitatile si competentele necesare pentru a intra mai repede pe piata muncii.
Daca astazi salarii mari vedem in IT, medicina, drept, inginerie, constructii, de exemplu, pe viitor vor fi salarii bune in joburi care vor fi mult mai solicitante si vor cere mai multe aptitudini de la angajati. Si tocmai pentru aceste joburi ar trebui pregatiti studentii in facultate.
Discrepanta dintre ceea ce inveti in facultate si ceea ce se cere pe piata muncii a fost o problema nerezolvata la noi de ani buni. Desi mai sunt firme, companii care vin si recruteaza si formeaza studenti de pe bancile facultatilor, cazurile sunt rare.
Teoretic esti pregatit bine cand ai terminat o facultate si ai dat si o licenta. Practic, la un loc de munca dorit, nu vei avea experienta si nici nu vei sti ce sa faci, asta pentru ca nu ai abilitati, competente care se cer fix pe postul dorit.
In ultimii ani asistam la un boom al locurilor de munca „moderne”, pe langa cele clasice, apar noi locuri de munca la care nici nu te-ai fi gandit in urma cu 10 ani. Si cu toate astea nevoia si cererea de abilitati specifice este extrem de mare, prea putini angajati care vin la interviuri le au. Si ce e interesant este faptul ca aceste cerinte, abilitatile si competentele asteptate de la angajati pentru un post anume se schimba, sunt dinamice, si asta se transforma intr-un mare handicap, dar si intr-un dezavantaj pentru piata muncii si angajatori.
Ce pot face concret universitatile ca sa pregateasca studentii in asa fel incat sa aiba sanse mai mari de adaptare la piata muncii si de gasire a unui job bun imediat dupa absolvire?
- Abilitatile „soft”-e vorba despre acele atribute personale care le vor permite angajatilor sa interactioneze in mod eficient si armonios intr-o echipa de la locul de munca. Angajatorii ii pot invata pe angaji abilitati tehnice, sa lucreze cu diferite softuri, dar facultatile si universitatile ii pot ajuta sa invete ce inseamna rezolvarea de probleme si proactivitatea, comunicarea, munca de echipa, in echipa, abilitati comportamentale esentiale la orice job;
- Flexibilitate mai mare in privinta costurilor educatiei superioare-viitorii tineri care vor cauta sa isi perfectioneze abilitatile, sa le dezvolte, vor dori o modalitate de studiu mai flexibila, pe care sa si-o permita, mai democratizata. Cu cat accesul la educatia superioara e mai usor, cu atat tinerii vor avea sanse mai mari sa se integreze mai usor pe piata muncii;
- Promovarea colaborarii digitale-colaborarea cu pioneri ai sectorului digital, cu firme via Internet va fi esentiala pentru configurarea studiilor academice si ancorarea lor in realitatea de pe piata muncii. Va fi foarte important ca la cursurile urmate studentii sa poata invata tot ce au nevoie pentru joburile dorite, si asta direct de la angajatori sau bazandu-se pe materiale la care au colaborat si angajatorii care vor avea nevoie de ei mai tarziu, dupa absolvire;
- Oferirea de experiente reale la locul de munca. E foarte important ca universitatile sa le dea ocazia studentilor sa isi puna in practica toate cunostintele teoretice, sa mearga la firme, in teren, sa vada cum se desfasoara activitatea la x loc de munca, ce presupune. Programele de internship, aplicarea pentru programe de voluntariat in timpul facultatii, cautarea activa a unui loc de munca entry-level din facultate, chiar daca nu e platit extrem de bine, toate sunt importante si vor trebui incurajate in mediul universitar modern;
- Incurajarea inovatiei, agilitatii, diversitatii-e nevoie de experiente practice la locuri de munca, discutii cu angajatorii pentru a stimula si dezvolta astfel de abilitati, competente. Abilitatile multidisciplinare sunt esentiale si trebuie deprinse si dezvoltate inca din facultate pentru succesul in cariera viitoare. Programele de studiu trebuie sa se concentreze pe competentele esentiale ale viitorului angajat si pe inducerea unei dorinte de a lucra la perfectionarea si la constientizarea lor in toti anii de facultate.