Daca ne uitam cu atentie astazi la companiile care se lanseaza pe piata vom vedea ca sansele de supravietuire scad pe masura ce ne apropiem de 15 ani de existenta. Ca sa rezisti pe piata moderna ai nevoie de produse calitate, de promovare buna si de foarte multe idei bune de marketing. Dar cum e posibil ca anumite companii sa reziste zeci sau sute de ani si sa fie la fel de apreciate si poate la fel de cautate? Raspunsul e simplu. Oamenii vor sa manance, sa bea, sa invete lucruri, sa aiba lucruri simple la indemana. Tot de depaseste aceasta sfera de interes va ajunge intr-un final sa dispara de pe piata…
Unele dintre cele mai vechi companii din lume au o reteta simpla care le-a permis sa reziste atat de mult: respecta clientii, tot ce fac fac pentru clienti, stiu cum sa administreze o afacere si cum sa o tina in viata indiferent ce se intampla. Si cu cat te implici mai mult, cu atat ai sanse mai mari sa ajungi la succes si sa il mentii ani la rand. Iata cateva afaceri de succes care au stiut cum sa treaca de toate obstacolele puse de timpului peste logoul lor.
Nishiyama Onsen Keiunkan, Japonia. A fost fondata in 705. Este un hotel operational din 705, care avea si izvoare termale. Este cel mai vechi hotel functional din lume si este deja in Guiness Book of World Records. Unitatea de cazare apartine unei familii care a ramas la conducerea sa vreme de 52 de generatii. Pana si membri ai personalului de acolo fac parte din familii ai caror membri au ramas pe acelasi post ani de zile. Daruirea si ospitalitatea pe care o gaseai la acest hotel japonez a atras atentia industriei ospitalitatii si a mentinut hotelul in top, nu a avut cum sa ramana in anonimat si sa fie niciodata in pragul falimentului. Managementul a fost mereu punctul forte al acestui hotel.
Stiftskeller St. Peter, Salzburg, Austria. Restaurantul a fost fondat in 803 si este probabil cel mai vechi restaurant care a functionat fara intrerupere din Europa si chiar din lume. Reputatia sa vorbeste de la sine. Despre el a scris si Alcuin, un discipil al imparatului Charlemagne in 803. In decursul istoriei de peste 1.200 de ani, restaurantul a fost o gazda primitoare pentru numerosi demnitari, cardinali, regi, dar si pentru personalitati din istoria moderna recenta, Bill Clinton sau Clint Eastwood. Rezistenta atat de mare in timp a restaurantului se poate justifica intr-un singur mod: patronii s-au implicat si au stiut foarte bine cum sa atraga clientii si sa isi vanda oferta, meniurile, ofereau mancare de calitate si bauturi fine, dar si o atmosfera selecta, in ton cu moda timpurilor.
Frapin, Segonzac in Franta. Dateaza din 1270. Aici am gasit cel mai bun coniac din lume si una dintre cele mai vechi distilerii din lume. Se afla in sud-vestul Frantei, familia Frapin a avut grija de aceasta locatie si a folosit aceleasi podgorii de la deschidere. Si rezultatele vorbesc de la sine. La fiecare nivel al productiei se aplica standarde de calitate draconice pentru ca produsul final sa fie perfect. Coniacurile Frapin sunt excelente si au un gust pe care nu il vei gasi prea curand la alte bauturi spirtoase din aceasta gama. Un coniac Frapin va depasi cu mult orice asteptari si vei sti ca vei avea in pahar o bautura curata si sanatoasa, o bautura obtinuta din recolte ingrijite si verificate foarte bine pe toata perioada dezvoltarii lor.
Gekkeikan sake, Kyoto, Japonia. A fost fondata in 1637. Detinand pana la 25% din piata de sake (bautura alcoolica din orez fermentat) din SUA, Gekkeinkan este cel mai cunoscut si mai popular producator din lume. Secretul acestei afaceri care a rezistat mai bine de 370 de ani fara nicio problema, indiferent ce s-a intamplat in jurul ei? Cartierul din Gekkeikan unde se afla sediul afacerii, Fushimi. Fushimi e un loc perfect ca sa faci cel mai bun sake pentru ca ai si un mediu natural care incurajeaza o productie excelenta. Apa de calitate si temperatura optima mereu pentru un sake de calitate sunt tot ce are nevoie aceasta bautura ca sa fie produsa in cantitati cat mai mari. Insusi orasul Kyoto se afla intr-un bazin, inconjurat de monti la nord, est, vest. Iarna e destul de racoare acolo, iar sake are nevoie de o temperatura constanta de 5 grade Celsius ca sa poata ajunge la maturitate in fabrica. Exista si un Muzeu dedicat Gekkeinan sake in Tokyo care merita vizitat daca ai drum pe acolo.
Twinings Tea, Londra. A fost fondata in 1706. Marea Britanie fara Twinings Tea este ca America fara a sa Coca-Cola. Practic „furi” consumatorului accesul la o experienta interesanta si foarte placuta. Thomas Twining, fondatorul afacerii, a dorit sa aduca in prim-plan si identitatea culturala britanica. Preturile pentru ceaiurile sale erau de pana la 260 de dolari per 100 de grame in secolul 18. Compania si-a pastrat localizarea la aceeasi adresa din Londra inca de la deschiderea din 1706. Plus ca are si cel mai vechi logo corporate din lume inca in folosire.
Fontul serif a functionat zeci de ani si inca mai functioneaza, e simplu, clasic deja, nu se va demoda niciodata. Nu aduce niciun fel de dinamism, dar e perfect pentru industrie, produs, comunica backgroundul istoric intr-o maniera in care niciun alt logo nu ar fi putut sa o faca.
Sotheby’s, Londra. Exista din 1744 si e o afacere de succes. Librarul Samuel Baker a schimbat total paradigma si lumea cand a scos carti la licitatie in 1744. Asa a inceput afacerea Sotheby’s, un nume sinonim acum cu sume mari de bani si un succes pe masura. Cheia succesului sau? Abilitatea de a fi mereu cu un pas inaintea vremurilor si inaintea trendurilor din societate. Acum poti cheltui pe monede, pe arta, pe proprietati imobiliare, pe orice vrei si orice iti inchipui ca vei gasi la o licitatie.