Criza sanitara generata de COVID-19 a dus la inchiderea fortata a unui numar urias de afaceri. Lumea a fost obligata sa stea in casa, orice afacere si-a inchis portile si nimeni nu a mai mers in alta parte decat la farmacie sau la magazinul alimentar din apropiere. Cei care au avut de suferit cel mai mult de pe urma acestei crize au fost patronii de terase si restaurante, alaturi de hotelieri. Catering-ul sau livrarea de mancare acasa, pregatirea unor terase mai mari si corespunzatoare limitarilor impuse de autoritatii, cam asa au putut face fata proprietarii de afaceri care au mai vrut sa redeschida restaurantele.
Restaurantele s-au trezit lovite in plin incepand de la sfarsitul lunii martie 2020, cand s-a impus starea de urgenta peste tot in lume, inclusiv in Romania. Fara clienti, fara comenzi, cu meniuri care nu isi mai aveau rostul, cu usile inchise, restaurantele au suferit in tacere. Multe s-au inchis definitiv, altele au incercat sa supravietuiasca primind comenzi telefonice sau online si livrand cum au putut diverse tipuri de meniuri sigure pentru clienti.
S-au schimbat pana si meniurile, livrarea a devenit vitala daca voiai sa poti sa ai si un profit infim la final de luna si sa nu pui lacatul pe afacere. Nu mai avem meniuri clasice, avem un mix de feluri de mancare pregatite in conditii sanitare foarte bune, se verifica orice, inclusiv manipularea ingredientelor si curatenia vaselor in care se gateste, se dezinfecteaza tot.
Daca inainte unele restaurante aveau si tava intinsa sau ofereau mancare in regim de autoservire, dupa redeschidere sau in pandemie accentul s-a pus pe salate, sandvisuri, antreuri si mai putin pe lucruri gatite si cu ingrediente nesigure. Unele restaurante care aveau si baruri ofera acum cocktail deja facut si halbe de bere de luat acasa sau de livrat oriunde.
Proprietarii de baruri se gandesc sa vanda un kit cu mixuri de ingrediente si fructe pe care sa le poti face acasa impreuna cu orice fel de bauturi alcoolice si sa ai cocktail ca la restaurant. Multe restaurante vand si „cutii” cu masa pentru o familie intreaga, usor de livrat oriunde. Si mai multe au deja aplicatii de mobil dezvoltate ca sa atraga si mai multi clienti care vor sa comande ceva bun si de calitate.
In unele parti din lume deja se pune problema ambalajelor in care sunt livrate meniurile, in sistem catering. Clientii vor siguranta si vor o livrare care sa nu altereze continutul felurilor de mancare, sa nu ne se infecteze de la mancare. S-a pus problema aparitiei in sistemele de catering a unor pungi cu ventilatie, care elimina aburul fara sa fie nesigure si fara a altera calitatea mancarii.
Ca sa se poata redeschida, cel putin la nivel de terasa, au fost si restaurante care au gasit masuri inedite de pastrare a distantarii si de implementare a regulilor impuse. De la ziduri despartitoare din plexiglas la cabine in care intra doar doi clienti si sunt inchisi in timp ce mananca, discuta, toate s-au dovedit idei salvatoare mai ales cand afacerile nu erau prea mari.
Taierea costurilor a fost alta solutie pentru ca un restaurant sa poata sa reziste in pandemie. Fara a atenta la calitatea experientelor oferite, restaurantele au renuntat la meniuri complexe, la feluri de mancare complicate si au redus din personalul din bucatarii. Preparate simple, gustoase, sigure, iata cum arata noul meniu. Alta idee buna, comandarea mancarii online in asa fel incat bucatarii sa stie deja cata mancare au de facut si sa isi organizeze rapid activitatea, turele, dezinfectarile. Plus ca se evita risipa de ingrediente, mai ales cand nu prea le mai ai si nu ai bani pentru atat de multe. Schimbari vedem si la nivel de plating, farfurii mici si meniuri care nu sunt pentru mai mult de o persoana.
S-a terminat si cu meniurile plimbate din mana in mana. Au aparut tablete, dispozitive moderne de comanda, unde au ramas meniuri au fost dezinfectate si imbracate in plastic special. In interior numarul de mese unde pot sta clientii s-a injumatatit, se merge pe ideea de o masa da, una nu. Toate geamurile sunt deschise cand vremea o permite, instalatiile de climatizare nu functioneaza, dupa fiecare client se dezinfecteaza obligatoriul mesele, suprafetele, spalarea vaselor se face in conditii de maxima siguranta si cu substante speciale pentru eliminarea completa a microbilor.
Desi in multe locuri din lume, inclusiv din Romania, restaurantele s-au deschis pana la urma, probleme tot mai sunt. Distantarea sociala inseamna si mai putini clienti, nu toata lumea are incredere in spatiile inchise si in conditiile oferite de patronii restaurantelor, experienta va fi destul de ciudata si s-ar putea sa nu mai fim atat de atrasi de mancatul la restaurante. Terasele au fost si raman alternativa, dar doar cat este cald afara.
Purtarea mastii in interior, pana la asezarea la masa, purtarea mastii de catre tot personalul restaurantului, inclusiv la bucatarie, in sala, iata alte masuri care nu vor avea eficienta dorita. Se vor reinchide multe restaurante, altele vor fi sanctionate pentru nerespectarea prevederilor in goana dupa bani si dupa profit. Depinde doar de clienti si de reactia patronilor restaurantelor la aceasta provocare majora. Cine are idei creative si stie cum sa isi organizeze activitatea va castiga si isi va mentine deschis restaurantul.