Educatia “moderna” si sistemul de invatamant din prezent au probleme grave. Si asta se reflecta direct la nivelul perceptiei tinerilor fata de educatie, perceptie care a avut de suferit in ultimii ani pana intr-acolo incat scoala sau educatia sa fie privita ca o varianta “de mana a doua” doar daca nu te “descurci”. De ce educatia nu mai este totusi, de multa vreme, o prioritate pentru tinerii din 2024?

Printre drepturile fundamentale ale omului se afla si dreptul la educatie. Si cu toate astea sunt foarte multi (din ce in ce mai multi) tineri pentru care educatia nu mai e de multa vreme o prioritate. In afara de milioanele de copii care nu au acces la educatie din varii motive, avem si mii de tineri pentru care educatia nu mai e deloc importanta. De la abandon scolar la renuntarea la ideea de educatie inca din familie, motive sunt multe, mai important este ce se intampla in mintea tinerilor cand se aduce in discutie educatia.

De ce educatia nu mai e prioritara pentru tineri? Poate pentru ca interesele sunt diverse, era digitala a schimbat oricujm totul, expunerea la o gama larga de activitati si informatii nu va face decat sa distraga atentia si sa schimbe total prioritatile. Dar ar putea fi de vina si presiunea sociala, asteptarile imediate, gratificarea instantanee e promovata mereu in societate, succesul rapid e cautat cu orice pret, deci tinerii vor vrea satisfactia imediata in loc de educatie pe termen lung, care inseamna timp si efort.

Ne putem gandi si al costurile tot mai mari ale educatiei. Stim deja ca „scoala gratuita” e de fapt cu bani, parintii si tinerii ajung sa cheltuiasca foarte mult pentru educatie, iar daca mergem si la nivel de studii superioare deja costurile nu sunt pentru oricine.

Apar si schimbari majore in piata muncii, AI-ul e la un pas sa modifice radical raportarea la joburi si recrutarea clasica, educatia traditionala nu mai ofera competentele necesare pentru a putea ajunge sa ai succes si sa te angajezi totusi pe un post relevant pentru pregatirea ta. Educatia formala ajunge sa fie subevaluata la nivel de importanta, prioritar fiind „descurcatul” in viata. Banii si ajutorul parintilor, poate mult prea mult, contribuie si ei la perspectiva complet gresita fata de educatie.

Accesul foarte usor la informatie on-line si la Internet pune pe plan secund educatia formala, foarte importanta pentru formarea tinerilor. Astfel tinerii sunt constienti ca informatia poate fi obtinuta si in alte moduri mai simple, fara o investitie prea mare in programele educationale traditionale.

De multa vreme exista si problema dificultatilor financiare. Multi tineri prefera sa munceasca decat sa mearga la studii, nu au cele mai bune situatii, mai ales ca au in jur n exemple de tineri care au urmat cursuri si au mers si la facultate si au ajuns poate sa lucreze in strainatate la „munca de jos” doar pentru a castiga bani pentru ei si familie… Necorelarea dintre programe educationale si cerintele pietei muncii ar putea fi un alt motiv puternic pentru care educatia nu mai este prioritara pentru tineri.

De vina e si sistemul de invatamant prost gandit si reformat peste masura. Nu avem programe relevante, metode de prefera eficiente, sprijin individual pentru a reduce dezinteresul fata de educatie. Examenele care pun presiune prea mare pe elevi si sunt irelevante raportat la cunostintele pe care trebuie sa le detina tinerii cand termina un ciclu, plus informatia prea multa de la clasa, temele si presiunea de la clasa, toate vor duce la o atitudine negativa fata de

Ce se poate face in privinta invatamantului? Ar fi cateva variante: adaptarea programelor educationale, corelarea curriculumului cu cerintele reale de pe piata muncii, accentul pus pe abilitati practice dezvoltate inca din scoala, promovarea permanenta a valorilor educatiei, consiliere si tutorat si metode de predare modernizate, interactive, atractive, educatie de calitate pentru toata lumea si accesul la ea garantat.

Dar in privinta perceptiei tinerilor raportat la educatie? O schimbare de perspectiva este destul de complicata mai ales intr-o era a informatiei si a Internetului „la liber” pentru toata lumea. Perceptia tinerilor vizavi de educatie este usor de modelat daca se investeste mai mult in educatie, in formarea cadrelor didactice, daca se promoveaza intens importanta educatiei, daca exista campanii reale de informare si metode noi, moderne de atragere a tinerilor catre scoala, educatie si valorile lor.

O schimbare rapida nu va exista, vor trece cateva generatii pana sa vedem o modificare reala a perceptiei fata de educatie, scoala. Lipsa unor modele reale, plecarea tinerilor in strainatate, modelele permanente din jur de „succes” chiar si fara scoala inceputa sau terminata, aceste obstacole vor trebui depasite ca sa putem discuta macar de o perceptie diferita a tinerilor in raport cu educatia…

Discutiile cu tinerii sau cu liderii lor, dialogul real intre cadre didactice, conducerea Ministerului Educatiei, intre cadre didactice si tineri, intre patroni si cadre didactice, tineri ar putea ajuta intr-o oarecare masura. Dar problema de fond ramane: educatia nu e prioritara nici macar pentru statul roman, banii alocati pentru educatie din PIB fiind mereu insuficienti pentru o modernizare reala si pentru adaptare la cerintele reale de pe piata muncii…