Atacul de panica este mai periculos decat ne inchipuim si trebuie tratat cat mai rapid si mai eficient

Frica este o reactie normala a organismului nostru si un mod de a se apara de un pericol important. Este emotia cruciala pentru evolutia noastra ca specie, tine si de instinctul de conservare. In momentul in care apare un episod de frica intensa care declanseaza si reactii fizice, desi nu exista un pericol iminent real discutam despre atacul de panica.

Atacul de panica este destul de infricosator daca il traiesti pentru prima data, nu stii cand poate sa apara. Reactiile pe care le poti avea cand ai un atac de panica pot fi atat de puternice incat pierzi controlul, crezi ca ai un atac de cord si ai senzatia ca iti vei da sfarsitul cat de curand. Orice atac de panica trebuie tratat cu maxima seriozitate daca vrem sa evitam pe viitor aparitia sa…

Multi oameni au avut unul sau doua atacuri de panica in viata lor. Atacul de panica dispare cand dispare si situatia stresanta care a dus la aparitia sa. Insa daca atacurile de panica apar mereu si sunt foarte greu de controlat s-ar putea sa suferi de tulburare de panica. Desi atacurile de panica nu sunt periculoase si nu determina schimbari majore in viata, putem trai fara probleme si dupa ce le-am avut, sentimentele si reactiile pe care le avem in timpul lor sunt inspaimantatoare.

Atacul de panica duce la schimbari in stilul de viata, stam mereu cu teama de a nu avea unul cand suntem la job sau pe strada, in supermarket sau chiar la volan. El poate avea multe tipuri de manifestari, insa simptomatologia asociata ajunge sa se manifeste imediat ce a fost declansat. Cum stii daca te confrunti cu un atac de panica? Apare sentimentul de teama desi nu exista vreun pericol real, ti-e teama de pierderea controlului, inima incepe sa iti bata foarte tare, transpiri, tremuri, nu mai respiri bine, ai o stare de rau generala, crampe abdominale, dureri in piept si de cap. Toate aceste simptome sunt accentuate cand avem un atac de panica si pot sa fie resimtite deosebit de puternic.

Nu se cunosc cauzele exacte ale aparitiei unui atac de panica, insa specialistii spun ca atacul de panica poate sa fie determinat de genetica, de stres, de temperament, de schimbari in functionarea creierului, de anumite situatii care par periculoase in mintea celui care are atacuri de panica frecvente.

Raspunsul imediat al organismului uman la orice situatie care e periculoasa pentru el e implicat in declansarea atacului de panica. Daca vedem un urs in fata noastra e normal sa ne fie teama, sa avem ritm cardiac crescut, sa incercam sa facem orice sa scapam de el. Dar cand pericolul nu exista si totusi simtim toate aceste lucruri e sigur vorba de un atac de panica. Sunt afectate mai mult femeile, tinerii, si mai putin barbatii sau copiii, batranii.

Factorii de risc includ istoricul familial, daca au mai fost cazuri de atacuri de panica traite de membrii familiei, decesul unei persoane sau o boala grava pe care aceasta o are din senin, evenimentele traumatice, schimbari majore care au aparut in viata. Excesul de cafea, fumatul excesiv, abuzul sexual sau din copilarie, cel fizic sunt tot atatia factori de risc daca discutam despre atacul de panica.

Si ca orice afectiune netratata la timp si atacul de panica poate duce la diverse complicatii, probleme. Apar fobiile, alte afectiuni foarte grave care pot accentua senzatiile simtite cand apare atacul de panica, evitarea situatiilor sociale, probleme la lucru sau la scoala. Bolile psihice, cresterea riscului de suicid, problemele financiare, teama de vorbit in public agravata, de comunicare si de multimi, de spatii mari, toate sunt pe lista de complicatii determinate de atacul de panica.

In privinta preventiei, nu se cunosc metode clare de prevenire a unui atac de panica si tulburarilor de panica. Cu toate astea activitatea fizica regulata, vizitele la doctor si administrarea corecta a tratamentelor pentru atacul de panica pot preveni sau reduce din senzatiile traite la declansarea lor. Cea mai buna metoda de prevenire a atacurilor de panica este constientizarea lor si prezentare ala medic imediat ce ai avut unul si nu ai reusit sa ii faci fata. Cu cat mai repede mergi la medic, cu atat iti va fi mai simplu sa tratezi eficient atacurile de panica.

Tratamentele pentru atacul de panica depind de frecventa si de intensitatea atacurilor, de obicei se combina psihoterapia cu tratamentul clasic, medicamentos. Psihoterapia este si cea mai eficienta atunci cand ai deja atacuri de panica mult prea frecvente. Pacientii inteleg atacul de panica, invata cum sa ii faca fata si cum sa il previna mult mai usor. Terapia cognitiv-comportamentala ii va invata pe pacientii cu atacuri de panica sa invete ca simptomele nu sunt atat de periculoase, vor experimenta controlat simptomele si vor fi repetate in asa fel incat pacientul sa se obisnuiasca cu ele. Confruntarea directa cu toate simptomele pe care le-am intalni in timpul unui atac de panica duce la evitarea foarte simpla a atacului de panica in viitorul apropiat.

Tratamentele medicamentoase pot include inhibitori, antidepresive, medicamente pentru anxietate si sistemul nervos, raspunzator de atacurile de panica, benzodiazepine, sedative pentru sistemul nervos central folosite doar pe termen scurt.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?