Competitia in business este de dorit. Ea determina aparitia multor avantaje si idei excelente

Competitia este sanatoasa pentru afaceri de orice tip. E normal sa existe firme care activeaza si ele in aceeasi nisa, si e normal sa iti doresti sa fii mereu cu un pas inaintea competitiei. Competitia te ajuta si te forteaza sa inovezi, sa evoluezi, sa incerci sa vii mereu cu produse si servicii de calitate pentru clientii tai.

E intimidant sa stii ca ai o competitie puternica, dar e foarte bine pentru un business care nu isi doreste sa ramana la acelasi nivel ani intregi. Cum facem fata insa competitiei cand detinem un business cu aspiratii de afacere de succes?

Din momentul in care ai ales sa iti faci o afacere stii ca vei avea de lucru. Mult, foarte mult, vor fi nopti nedormite si foarte multe idei pe care le vei dori a fi implementate in scurt timp. Si mai e ceva. Un business va avea inca de la inceput o competitie, firme care au acelasi tip de produs sau de servicii si care au deja o baza de clienti cand afacerea ta intra pe piata, pe nisa.

Competitia in business e cheia unei dezvoltari accelerate a afacerii si a progresului. Cand vezi ca ai cel putin zece firme care incearca sa atraga clientii cu produse si servicii de top si cat mai diferite nu ai cum sa stai in coltul tau si sa nu reactionezi. Incerci sa vii cu alte produse, cu servicii mult mai bune, afacerea ta va produce si profit pe masura ce iti doresti din ce in ce mai mult sa ai clienti multumiti si cat mai multi.

Pentru unii competitia e inca un motiv de stres, e intimidanta. Daca nu stii cum sa faci fata competitiei afacerea ta poate intra pe o panta descendenta foarte rapid. Iata in continuare cele mai bune strategii pentru a putea trece usor peste ideea de concurenta si de competitie.

Cunoaste clientii afacerii tale. Statistica e destul de ingrijoratoare in privinta acestui aspect. 80% dintre companii nu au suficiente date despre clienti in asa fel incat sa isi poata construi o campanie de marketing eficienta. Se cunosc doar date vagi legate de obiceiurile de consum si de cumparare, insa informatii detaliate care ajuta la rafinarea planului de marketing nu prea avem.

Cunoscand clientii foarte bine poti sa ai o relatie stransa intre brand si client si sa treci dincolo de cele cateva cumparari de produse si servicii. Instrumentele on-line de analiza a acestor date si de colectare pot fi utile in acest punct pentru a determina ce transforma un utilizator in client si ce determina decizia de cumparare.

Intelege competitia. Nu e de ajuns sa stii care e competitia, trebuie sa o intelegi si sa ii intelegi „miscarile”. E vital sa incepi cu analiza pietei in care intri, cu analiza niselor pe care vrei si tu sa activezi. Vezi ce face si ce nu face, la ce nu e buna competitia, incearca sa ai o abordare diferita si sa nu faci si tu greselile pe care le-a facut deja competitia directa.

O idee: prin anii 1980 Canon si Xerox erau marii rivali de pe piata de copiatoare. Xerox vedea ca firma Canon avea preturi ridicol de mici, asta raportandu-se la costurile de productie. Asa ca s-au pus pe treaba si a gasit modalitati mai simple de a produce copiatoare. Canon intrase pe piata cu o inovatie, oferind un produs bun si mai eficient clientilor. Xerox a reactionat imediat si a castigat competitia. Astazi toata lumea se refera la copiatoarele mari cu termenul „xerox”…

Accentueaza diferenta. Intelege clar care e diferenta sau USP-ul tau care te va ajuta sa vinzi si sa faci fata competitiei. Pretul, abordarea, unghiul diferit, o idee noua pe piata, toate se pot transforma in diferente care iti vor aduce clienti si profit. Doar un exemplu al unei astfel de abordari cu rezultate excelente. IKEA, un brand important, avea in 2011 cataloage diverse. Ei stiau ca au resursele necesare ca sa faca mai mult cu banalul catalog. Competitia era foarte puternica pe nisa de cataloage printate, in on-line nu era o idee buna sa muti catalogul si mutarea s-a dovedit a fi una nepotrivita, nu au obtinut nimic. Asa ca au creat o versiune bazata pe Realitate Augmentata. Dintr-odata au avut mai multi clienti si mai mult timp petrecut studiind catalogul prezentat.

Clarifica mesajul transmis. Mesajul e foarte important pentru a atrage clienti. Clientul trebuie sa stie clar ce poate face firma x pentru el si altii nu au cum sa faca, ce aduce nou afacerea respectiva. Nu e suficient sa ai un mesaj transmis pe diverse canale, trebuie sa il faci suficient de puternic si de clar ca sa poata atrage clientii. La fiecare mesaj transmis, indiferent de forma sa, trebuie sa clarifici ideea, scopul, pentru clienti si sa il construiesti avand in minte publicul tinta.

Continua sa inovezi. Cu cat inovezi mai mult si uimesti clientii cu produse si servicii de calitate, moderne, adaptate nevoilor lor, cu atat vei avea sanse mai mari sa ai o baza de clienti pe care te poti baza. Inovatia e singura sansa pentru evolutie si pentru progres. Nu te opri atunci cand afacerea are deja profit si pare ca merge foarte bine, ai clienti care apar mereu. Inoveaza si iar inoveaza daca vrei sa rezisti pe o piata din ce in ce mai complexa, unde competitia va specula orice relaxare si orice fel de greseala de abordare a afacerilor deja existente.

Lasă un răspuns