Sa fii parinte nu e deloc usor. Parentingul modern inseamna impartasirea valorilor sanatoase, promovarea independentei cu anumite limitari si insuflarea respectului. Un aspect foarte important al parentingului este si invatarea exprimarii unui „Nu” ferm, dar respectuos, si reactia corecta la un „Nu” venit din partea celor din jur. Ce beneficii are „Nu”-ul pozitiv si cum reusim sa invatam copilul sa il foloseasca doar cand e nevoie de el?
Un sens al autonomiei e vital pentru dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea abilitatilor ce ne permit sa luam decizii mai tarziu in viata, pentru increderea in propria persoana. Copilul trebuie sa invete sa isi exprime nevoile, limitele, pentru a putea sa se descurce mai tarziu in viata de adult fara nicio problema.
Din momentul in care copilul, adolescentul invata sa spuna „Nu” sau si „Nu” acesta va face fata presiunii celor din jur mai usor si va avea alegeri aliniate cu valorile personale. A spune „Nu” in anumite momente inseamna si un simt foarte bine dezvoltat al respectului de sine, sentimentele si opiniile sunt validate mai usor daca exista si aceasta varianta.
Parintii trebuie sa incurajeze „Nu”-ul pozitiv, copilul trebuie sa inteleaga ca a stabili niste limite este perfect normal si sanatos in orice aspect al relatiilor, promovandu-se astfel autocunoasterea si descoperirea propriei personalitati. Tinerii sau copiii care stiu sa spuna „Nu” in foarte multe situatii au incredere mai mare in ei si ajung indivizi independenti. In terminologia de specialitate se discuta despre independenta respectuoasa, care reflecta fix viziunea amintita anterior.
Avantajele invatarii folosirii corecte a „Nu”-ului pozitiv sunt multiple pentru copii si tineri. Din momentul in care stiu cand sa spuna „Nu” pot sa spuna acelasi „Nu” si propriei persoane sau propriului comportament. Actiunile lor vor fi controlate mai bine asa, vor fi mai constienti de emotiile lor.
Se vor forma mai usor preferinte si opinii personale, deciziile se vor lua mai rapid, copilul nu va mai fi influentat asa de usor, va avea performante mai bune la scoala si un comportament imbunatatit. Sa nu uitam si de stima de sine, care ajunge sa fie mult mai buna decat inainte de invatarea si punerea in practica a „Nu”-ului pozitiv.
Ce ai de facut pentru a incuraja „Nu”-ul pozitiv?
- Ofera propriul exemplu copilului, adolescentului-arata si demonstreaza copilului cum sa exprime acest „Nu” pozitiv, folosind atat un limbaj calculat, cat si un ton respectuos. Dialogul e mereu important pentru a ajunge la un „Nu” pozitiv, copilul sau adolescentul trebuie sa isi exprime deschis gandurile si sa invete de la parinti care ar trebui sa fie limitele dincolo de care „Nu”-ul pozitiv poate fi folosit fara probleme;
- Comunicare asertiva-eficienta comunicarii are la baza si asertivitatea. E bine sa incurajezi copilul sau adolescentul sa foloseasca persoana I cand isi exprima dezacordul si introduce „Nu”-ul in discutie. Se comunica astfel perspectiva tanarului, copilului fara a exista o senzatie de confruntare;
- Mai multe optiuni oferite-optiunile vor avea si ele niste limite, asadar permite copilului sau adolescentului sa practice luarea de decizii si asertivitatea intr-un mediu controlat. Asa copilul isi intelege mai bine preferintele si stabileste clar limitele asociate cu „Nu”-ul pozitiv;
- Promovarea inteligentei emotionale-tinerii si copiii trebuie sa recunoasca si sa inteleaga foarte bine emotiile. In acest mod isi comunica nevoile intr-un mod respectuos si fiecare „Nu” devine dintr-odata unul pozitiv, cu o nota vizibila de respect;
- Joc de rol-aplica in practica „Nu”-ul pozitiv si primirea unui „Nu” din partea celorlati in diferite scenarii, contexte. Totodata se va promova respectul si calmul in orice abordari si in exprimarea „Nu”-ului. Abordarile interactive ajuta copilul sau adolescentul sa internalizeze abilitatile invatate, intelese, in asa fel incat in viata reala sa faca fata la orice fel de situatii;
- Incurajeaza comportamente pozitive-incearca sa lauzi copilul ori de cate ori e respectuos si stie cum sa spuna „Nu”-ul pozitiv in orice fel de situatie reala de viata. Stima de sine a copilului sau a tanarului este imbunatatita imediat, opiniile si sentimentele lor sunt valorizate, au valoare si copiii inteleg acest lucru;
- Deschidere fata de opiniile copilului, adolescentului-vino mereu cu argumente solinde, foloseste ratiunea ori de cate ori poti si nu critica sau descuraja exprimarea emotiilor, sentimentelor. Incurajeaza rationamentele si gandirea inainte de a spune un „Nu”, chiar si unul pozitiv;
- „Nu”-ul este in regula in multe contexte-daca acest „Nu” se aliniaza perfect cu opiniile si credintele lor atunci nu are rost sa il mai analizeze si sa il intoarca pe toate fetele. E o linie foarte fina intre „Nu”-ul cu incarcatura negativa si „Nu”-ul cu o incarcatura pozitiva, asa ca adolescentii si mai ales copiii trebuie ghidati si invatati sa faca diferenta si sa raporteze, sa foloseasca exprimarea sa la/intr-un context anume.
A invata un copil sau un tanar, adolescent, sa foloseasca in mod corect „Nu”-ul pozitiv nu e usor. Procesul e unul gradual, trebuie sa ai rabdare, sa fii constant in cerinte si in interactiuni si sa ai un mediu in care practicarea „Nu”-ului pozitiv sa poata fi una cat mai realista.
Scopul final este sa incurajezi independenta si independenta obtinuta sa contribuie pozitiv la dezvoltarea si cresterea unui viitor adult care stie ce are de facut chiar si in situatii mai complicate pentru el.