Metaverse-ul Facebook va fi, probabil, viitorul nostru birou de lucru si sala de sedinte perfecta

Dupa o incercare nu atat de reusita de a transforma realitatea virtuala intr-o a doua casa a noastra, prin Second Life, si de a interactiona intr-un mediu cu avatare si cam tot ce ti-ai putea dori pentru a „doua ta viata”, una digitala exclusiv, a venit randul Facebook sa incerce o alta abordare. Realitatea Virtuala si Realitatea Augmentata sunt deja tehnologii care au „prins” foarte bine, sunt folosite pe scara larga intr-o multime de domenii. Numai ca Facebook vrea sa transforme interactiunile utilizatorilor sai intr-unele mult mai „directe” si sa aiba loc intr-un „metaverse”…

Termenul metaverse nu e noutate pentru pasionatii de tehnologie. Metaverse a fost folosit prima data in 1992, in Snow Crash, opera lui Neal Stephenson. Este in termeni simpli un spatiu impartit „colectiv”, unde te poti intalni cu alti utilizatori unde poti face ce doresti, sa lucrezi, sa te distrezi in mediul virtual. Aceasta noua realitate este la convergenta dintre realitatea fizica augmentata virtual si spatiul virtual cu persistenta fizica. E vorba de spatii virtuale 3D „legate” intr.un univers virtual perceput doar de catre utilizatorii care il folosesc. Metaverse-ul a devenit destul de popular odata cu alt termen, cyberspace, mult mai interesant decat acest concept destul de abstract.

Discutiile aprinse in jurul acestui termen destul de vechi au aparut cand Mark Zuckerberg, seful Facebook, a anuntat ca a asa companie se va transforma dintr-o companie social media intr-o companie metaverse, functionand intr-o alta varianta a Internetului in care lumea reala se impleteste cu lumile virtuale mai mult ca oricand.

Ca sa faca posibila aceasta „impletire”, Facebook a lansat o aplicate de VR pentru lucrul remote, in faza beta. Cei care detin deja Oculus Quest 2 pot sa participe la intalniri importante prin intermediul avatarurilor lor. Aplicatia Horizon Workrooms de la Facebook vine intr-un context destul de complicat, in care tot mai multa lume lucreaz de acasa din cauza pandemiei de COVID-19. Din punctul de vedere al gigantului IT, aplicatia e doar primul pas spre implementarea rapida a noului „metaverse” marca Facebook.

Ideea e simpla: Facebook vrea spatii imersive virtuale, impartite de catre utilizatorii sai, pe mai multe platforme integrate unde fizicul si digitalul converg „in mod natural”. Partea buna este ca, in afara colaborarii virtuale, interactiunile fizice sunt posibile dincolo de metaverse, angajatii pot sa interactioneze cu birourile, cu o tastatura a computerului. Cei care vor lucra la metaverse vor face parte din grupul Facebook Reality Labs, specializat in AR si VR.

Potrivit explicatiilor lui Zuckerberg, calitatea cea mai importanta si definitorie a metaverse-ului Facebook este prezenta, senzatia ca te afli chiar acolo, cu o persoana sau in alt loc. Creatia, avatarurile si obiectele digitale vor fi in centrul exprimarii noastre, ceea ce va duce la noi oportunitati si experiente, dar si la oportunitati economice excelente.

Dintre toate conceptele pe care le-am putea „lega” de metaverse, doua par sa aiba sens pentru ideea lui Zuckerberg: teleportare si prezenta. Amandoua se refera la unde putem merge si cum putem fi intr-un anumit spatiu, aici unul virtual.

Pana la metaverse-ul Facebook interactionai cu reteaua de socializare si erai inconjurat de ea, nu o puteai atinge, nu simteai pe nimeni si nimic. La fel se intampla si in Second Life, unde puteai sa zbori, sa faci tot ce iti trecea prin cap, dar cand paraseai realitatea de acolo nu prea ramaneai cu nimic. Metaverse-ul e despre implicarea mai „naturala” in universul virtual care ti se deschise in fata ochilor odata ce intri in lumea virtuala pe care Facebook vrea sa o creeze cat mai curand pentru utilizatorii sai.

Ochelarii lui Zuckerberg de realitate augmentata combina medii reale si virtuale si iti permite sa fii un avatar intr-un mediu familiar, sa interactionezi cum doresti cu prieteni, colegi de munca.

Si pana la urma cine va beneficia de pe urma unui asemenea metaverse? Aici aducem in discutie termenul determinism tehnologic. Senzatia ca progresul tehnologic influenteaza si creioneaza relatiile sociale, relatiile de putere si cultura, noi fiind pasageri in acest univers nou. Facebook pare ca are incredere in acest concept si vrea sa foloseasca metaverse-ul pentru oportunitatile spre noi piete si spre noi tipuri de retele de socializare, de data asta virtuale.

Pe langa Facebook, vom beneficia si noi de avantajele metaverse-ului, mai ales daca vrem sa avem interactiuni ceva mai „dinamice” atunci cand suntem nevoiti sa lucram de acasa sau lucram deja in corporatii si avem nevoie de interactiuni cat mai „reale” cu toti colegii din toate colturile lumii.

Societatea va beneficia si ea de pe urma unui metaverse, vom vedea o crestere a productivitatii. Standarde impartasite si poate legislatii care aduc intr-un singur mediu lumi virtuale si realitati augmentate diferite, iata doar cateva avantaje ale metaverse-ului in lumea afacerilor.

Coreea de Sud mizeaza pe metaverse deja si are o alianta a metaverse-ului, incercand sa oblige companiile si guvernul sa lucreze impreuna pentru dezvoltarea unei platforme de VR nationale „deschise”. Se doreste combinarea telefoanelor smart, retelelor 5G, realitati augmentate monedelor virtuale si retelelor de socializare pentru a rezolva problemele societatii.

Viziunea mult prea roz a metaverse-ului are si o problema. Duce la crearea unei lumi „unice”, o realitate care exclude categoric alte realitati. Apar limitari ale interactiunilor pana la urma si o realitate in care evadam, incercand sa scapam de niste contrangeri din realitatea fizica doar pentru a da de alte constrangeri impuse de metaverse…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?