In multe opere de arta celebre apar si greseli pe care nimeni nu le sesizeaza la prima vedere

In arta nu e loc de greseli. Cel putin asa e in teorie. Perfectiunea este cautata in fiecare tablou, la fiecare sculptura. Artistii buni au opere de arta care arata excelent si reusesc sa se impuna oricand prin realism si profunzime. Numai ca in anumite contexte mai apar si greseli pe care nimeni nu le sesizeaza ani buni sau pe care le cunoaste doar artistul. Aceste greseli vor fi descoperite doar de catre experti si de catre cei care au un ochi format, restul privitorilor care admira operele vor trece foarte usor peste ele.

Daca ai in fata o opera celebra nu te-ai astepta sa ai erori, probleme de reprezentare si de transpure a realitatii in pictura, sculptura. Si cu toate astea apar anumite erori si in opere foarte cunoscute, de la artisti mari. Dar nimeni nu le remarca, unele nici macar astazi nu au fost observate poate, altele au fost vazute dupa ani buni.

Pana la urma sunt importante? Nu prea. Conteaza opera si creatia, valoarea creatiei artistice mai mult decat cateva erori care pot fi trecute usor cu vederea. E posibil ca multe erori sa fi fost intentionate, fac parte din compozitie, din tablou, sculptura. Cateva dintre cele mai cunoscute erori aparute in opere de arta celebre vi le prezentam in lista de mai jos.

Portretul Comtesse d’Haussonville de Jean Ingres. Bratul drept din pictura celebra a lui Ingres are o reprezentare distorsionata. Antebratul pare mai mare, cotul este prea departe, nu e pozitionat corect, modul in care degetul e indoit contravine naturii. Reflexia in lumina e iarasi gresita, degetul modelului pe care personajul principal il are la gat e reflectat gresit. Unele picturi ale lui Ingres sunt foarte realiste, altele nu prea pastreaza proportiile corecte raportat la realitate. Naturalismul din operele sale a fost catalogat ca fiind vulgar, redarea anatomiei umane nu a fost punctul forte al reprezentarilor pictorului.

Derbiul din 1821 la Epsom de Théodore Géricault. Pozitia picioarelor calului din pictura este incorecta, picioarele din fata si din spate sunt indoite in pozitia opusa, ai senzatia ca respectivul animal leviteaza si nu alearga. Greseala a fost descoperita imediat de fotograful profesionist Eadweard Muybridge de abia dupa 50 de ani de la realizarea tabloului. Da, caii au toate patru picioarele simultan desprinse de sol, dar arata diferit din cauza anatomiei specifice si durata prezentei in aer a picioarelor e de o secunda, nu mai mult.

Primavera si Nasterea lui Venus de Sandro Botticelli. Cam toate operele lui Botticelli au mai multe greseli cand vine vorba de picioare. Nu se stie de ce se ajunge la aceste erori, insa picturile Primavera si Nasterea lui Venus au probleme in zona picioarelor. Pare ca pictorul se grabea rau cand a realizat tabloul, compozitia complexa a fost prea… complexa pentru el. Poate ca isi dorea sa atinga atat de mult idealul incat si-a mutat intr-o secunda atentia de la realism la decorativism.

Pietà de Michelangelo Buonarroti. Este singura opera apartinand lui Michelangelor semnata. Sculptura te transpune in starea atmosferei reprezentate, este asa de frumoasa incat nimeni nu a observat erorile din aceasta. Daca te uiti cu atentie la raportul corpurilor lui Iisus si Maria vezi ca ai un corp feminin poate mai „solid” decat ar fi fost normal. E doar o chestiune de echilibru la care a recurs sculptorul, dar mainile, picioarele si umerii par mai mari decat cei ai lui Iisus. Trecand peste aceasta lipsa de acuratete, sculptura lui Buonarroti ramane una dintre cele mai valoroase lucrari apartinand artistului.

David de Michelangelo Buonarroti. Vreme de cinci secole David a fost idealul de frumusete masculina. Dar daca te uiti in ochii lui David, ochii sai par ca au probleme. Ochiul drept se uita putin in sus si ochiul stang se uita fix in fata. Este foarte posibil ca Michelangelor sa fi facut intentionat aceasta greseala pentru ca restul sculpturii e perfecta din orice unghi ai privi-o. Orice oftalmolog bun s-ar fi indoit de victoria lui David impotriva lui Goliath daca vedea sculptura lui Michelangelo?.

Portretul unui comerciant si Autoportret de Jan Gossaert. In unele picturi ale lui Gossaert vedem degete prea lungi, indoite intr-un mod ciudat. Realismul picturilor accentueaza acest efect, dar este ceva normal mai ales ca nu ai cum sa nu te misti cat lucrezi si greselile mai apar fara sa vrei. Cu toate astea operele sale sunt deosebite si interesante si aproape nimeni nu isi da seama de greseli, chiar daca acestea sunt destul de evidente uneori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *